Nazwa przedmiotu:
Układy automatycznego sterowania lotem
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Marcin Żugaj
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
ML.NS637
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 33, w tym: a) udział w wykładach - 15 godz., b) udział w zajęciach projektowych - 15 godz., c) konsultacje - 3 godz. 2. Praca własna studenta - 20 godzin, w tym: a) praca własna polegająca na przygotowaniu do kolokwium - 5 godz., b) praca własna w domu związana z przeglądem literatury, opanowaniem wiedzy dostarczonej na wykładzie oraz wykonaniem projektu - 15 godz. Razem - 53 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 33, w tym: a) udział w wykładach - 15 godz., b) udział w zajęciach projektowych - 15 godz., c) konsultacje - 3 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 punkty ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową i właściwościami podstawowych typów układów automatycznego sterowania lotem, metodami modelowania i analizy właściwości dynamicznych obiektu sterowania oraz metodami doboru struktury i paramentów układów automatycznego sterowania.
Treści kształcenia:
Cześć wykładowa obejmuje wprowadzenie do automatycznego sterowania lotem. Omawiana jest budowa i zasada działania podstawowych układów i podukładów takich jak: układy stabilizacji przestrzennej (SAS, CAS), autopiloty i układy zarządzające lotem (FMS). Prezentowane są metody modelowania obiektu sterowania w postaci nieliniowych równań różniczkowych, liniowych równań stanu i transmitancji; metody badania właściwości obiektu na podstawie jego modelu; rodzaje, właściwości oraz metody modelowania układów wykonawczych sterowania oraz napędu statku powietrznego; metody projektowania i syntezy układów automatycznej stabilizacji i automatycznego sterowania lotem przy wykorzystaniu typowych rozwiązań strukturalnych takich układów. Część projektowa dotyczy projektu układu automatycznego sterowania lotem, którego zakres obejmuje: analizę właściwości dynamicznych statku powietrznego, dobór struktury oraz praw sterowania układu.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu wymaga zaliczenia części wykładowej oraz projektu. Zaliczenie części wykładowej odbywa się na podstawie oceny z kolokwium. Ocena końcowa jest średnią ocen z kolokwium i projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Żugaj M.: Układy automatycznego sterowania lotem. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2011. 2. Bociek S., Gruszecki J.: Układy sterowania automatycznego lotem. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 1999. 3. MacLean D.: Automatic flight control systems. Prentice Hall, New York 1990. 4. Pratt R.W.: Flight control systems. American Institute of Aeronautics and Astronautics, Reston 2000. 5. Vogt R.: Sterowanie statków powietrznych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1987. Dodatkowa literatura: materiały dostarczone przez wykładowcę.
Witryna www przedmiotu:
http://www.meil.pw.edu.pl/zaiol/ZAiOL/Dydaktyka
Uwagi:
Witryna WWW przedmiotu dostępna jest tylko w semestrze, w który przedmiot jest prowadzony.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka ML.NS637_W1
Posiada wiedzę z zakresu modelowania i badania właściwości dynamicznych samolotów na potrzeby projektowania układów automatycznego sterowania lotem.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_W07, LiK2_W11, LiK2_W20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS637_W2
Zna typowe rozwiązania strukturalne układów automatycznego sterowania lotem.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_W07, LiK2_W10, LiK2_W12, LiK2_W14, LiK2_W15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS637_W3
Zna metody projektowania, analizy i syntezy układów automatycznego sterowania lotem.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_W06, LiK2_W07, LiK2_W10, LiK2_W13, LiK2_W15
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka ML.NS637_U1
Potrafi określić podstawowe właściwości dynamiczne samolotu.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_U02, LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS637_U2
Potrafi dobrać strukturę układu automatycznego sterowania samolotem dla typowych konfiguracji płatowców.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U10, LiK2_U15, LiK2_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS637_U3
Umie zaprojektować i dokonać analizy jakościowej typowego układu automatycznego sterowania lotem.
Weryfikacja: Kolokwium, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_U10, LiK2_U11, LiK2_U12, LiK2_U19, LiK2_U08, LiK2_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS637_U4
Umie wykorzystać dedykowane oprogramowanie do projektowania i analizy układów automatycznego sterowania oraz prezentować wyniki swojej pracy.
Weryfikacja: Projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_U03, LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U10, LiK2_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe: