- Nazwa przedmiotu:
- Socjologiczne aspekty Internetu
- Koordynator przedmiotu:
- dr Michał Pręgowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A21_SAI
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w ćwiczeniach 30h
Konsultacje 5h
Praca własna:
Przygotowanie do zajęć 20h
Przygotowanie do zaliczenia 20h
Ogółem 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,4 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot rozwija umiejętności takie, jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania i zdolności klasyfikacyjno-definicyjnych, które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego i problemowego na kierunku Administracja. Przedmiot może być szczególnie przydatny dla radzenia sobie w sytuacjach problemowych związanych z korzystaniem z nowych mediów w pracy i prywatnie. Przedmiot nie wymaga wstępnego przygotowania..
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Założeniem przedmiotu jest przybliżenie studentom wybranych, ważnych zagadnień dotyczących psychologicznych i społecznych aspektów nowych technologii, ze szczególnym uwzględnieniem Internetu i jego wpływu na codzienne ludzkie życie w XXI wieku. W toku semestru szczególną uwagę zwrócimy na specyfikę komunikowania za pośrednictwem sieci komputerowych (CMC), jak również na zagadnienia relacji jednostka-jednostka i jednostka-grupa, w tym m.in. na oddziaływanie norm społecznych w sieci. Celem zajęć jest podniesienie kompetencji studentów w zakresie rozumienia społecznego wymiaru nowych technologii, które ich otaczają i z których codziennie korzystają.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie. Skąd wziął się Internet?
2. Internet dzisiaj: demografia sieci. Społeczeństwo informacyjne a indywidualizm sieciowy.
3. Kultura wczesnego Internetu cz. I. Twórcy i pierwsi użytkownicy sieci, ich motywacje i wartości.
4. Kultura wczesnego Internetu cz. II. Wpływ kultury hakerskiej na funkcjonowanie sieci i jej modele biznesowe.
5. Psychospołeczne uwarunkowania komunikacji zapośredniczonej w sieciach komputerowych (CMC). Cechy i funkcje CMC.
6. Podział cyfrowy (digital divide) jako problem społeczny. Kompetencje komunikacyjne odbiorców a odbiór treści dostępnych w Internecie.
7. Zmniejszone zahamowania w sieci (disinhibition effect) i jego skutki. Cyberprzemoc.
8. Wolność wypowiedzi w sieci i jej granice. Hejterstwo.
9. Czy technologia niszczy społeczeństwo? (cz. 1). Poglądy skrajne i radykalne online oraz powody ich amplifikacji. Głośne mniejszości (S. Moscovici) w dobie Internetu. Broadcasting, narrowcasting, egocasting. Efekt kabiny pogłosowej jako zagrożenie dla wspólnot i społeczeństwa.
10. Czy technologia niszczy społeczeństwo? (cz. 2). Psychologiczne i społeczne skutki nadużywania aplikacji mobilnych i serwisów społecznościowych. Mit „darmowej usługi”.
11. Naruszanie prywatności w sieci. Publiczne treści w serwisach społecznościowych a ochrona prywatności, darmowy dostęp a inwigilacja.
12. Wizerunek w Sieci: dlaczego warto o niego dbać i jak świadomie go kształtować. „Cyfrowy cień” w Sieci.
13. Kultura partycypacji. Nowe modele twórczości i edukacji - nowe podziały. Prosumenci, konsumenci, digitariat i kognitariat. Kult amatora?
14. Kontrola społeczna w sieci i sankcje społeczne za nieprzestrzeganie norm. Netykieta jako kodeks etyczny i savoir-vivre Internetu.
15. Internet a polityka, polityka w internecie.
- Metody oceny:
- Dyskusja i aktywność, ćwiczenia interaktywne, kolokwium końcowe
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Batorski, Dominik. 2011. Korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych. Diagnoza Społeczna 2011 Warunki i Jakość Życia - Raport. [Special issue]. Contemporary Economics, 5(3), 299-327 DOI: 10.5709/ce.18979254.59
2. Castells, Manuel. 2003. Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań: Rebis.
3. Czerski, Piotr. 2012. My, dzieci sieci. [w:] Fundacja Nowoczesna Polska, My, dzieci sieci: wokół manifestu, http://prawokultury.pl/media/entry/attach/my-dzieci-sieci-wokół-manifestu.pdf
4. Dzieniszewska-Naroska, Katarzyna. 2012. Skuteczna komunikacja między władzą lokalną a mieszkańcami za pośrednictwem Internetu. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
5. Harris, Tristan. 2016. How Technology is Hijacking Your Mind. Medium.com, https://medium.com/thrive-global/how-technology-hijacks-peoples-minds-from-a-magician-and-google-s-design-ethicist-56d62ef5edf3
6. Jenkins, Henry. 2007. Kultura konwergencji, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
7. Juza, Marta. 2015. Hejterstwo w komunikacji internetowej: charakterystyka zjawiska, przyczyny i sposoby przeciwdziałania. „Profilaktyka społeczna i resocjalizacja”, nr 25, 28-50.
8. Olszewski, Michał & Wujec, Paweł. 2009. Cenzura nie łagodzi obyczajów w internecie, http://wyborcza.pl/1,75515,6910135,Cenzura_nie_lagodzi_obyczajow_w_internecie.html
9. Pietrowicz, Krzysztof. 2004. Nowa stratyfikacja społeczna? „Digital divide” a Polska. [w:] L. Haber, (red.) Społeczeństwo informacyjne – wizja czy rzeczywistość: II Ogólnopolska Konferencja Naukowa. Kraków: AGH.
10. Pręgowski, Michał Piotr. 2009. Wzór osobowy internauty: czego oczekują od nas netykiety?. „Studia Socjologiczne” 2(193)/2009, s. 109-130.
11. Raymond, Eric S. 2007. Jak zostać hakerem?, http://nfsec.pl/hack/167
12. Siuda, Piotr. 2015. Prywatność w Internecie – zarys perspektywy krytycznej. „Kultura – Media – Teologia” 2015 nr 20, s. 36-56.
13. Suler, John. 2005. The Basic Psychological Features of Cyberspace, http://www-usr.rider.edu/~suler/psycyber/basicfeat.html
14. Suler, John. 2005. The Online Disinhibition Effect, http://www-usr.rider.edu/~suler/psycyber/disinhibit.html
15. Szpunar, Magdalena. 2010. Cyberbullying - nowe technologie jako narzędzia stosowania przemocy psychicznej. [w:] J. Mucha (red.) Nie tylko Internet. Nowe media, przyroda i „technologie społeczne” a praktyki kulturowe, Kraków: Nomos.
16. Szpunar, Magdalena. 2014. Internet – nowa sfera publiczna czy kabina pogłosowa? [w:] M. Adamik-Szysiak (red.), Media i polityka. Relacje i współzależnosci. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
17. Żakowski, Jacek. 2009. Chamstwo hula w internecie, „Polityka” z dnia 10 sierpnia.
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
- ---
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student zna podstawową terminologię w zakresie socjologii i psychologii Internetu oraz społecznych aspektów nowych technologii.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych, które mają związek z obecnością nowych technologii w życiu współczesnego człowieka.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U06, K_U10, K_U12, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.X.P7S_UW.3.o, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, I.P7S_UO, I.P7S_UW, II.T.P7S_UW.2, II.X.P7S_UW.2, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK
- Charakterystyka U_02
- Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie świadomego kreowania własnego wizerunku przez Internet, z ominięciem zagrożeń wynikających z nieznajomości specyfiki psychospołecznych aspektów Internetu.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U06, K_U12, K_U13 BNP, K_U14 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.X.P7S_UW.3.o, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.T.P7S_UW.2, II.X.P7S_UW.2, II.T.P7S_UW.1, I.P7S_UO
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru korzystania z Internetu.
Weryfikacja: Dyskusja, ćwiczenia w sali, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K08 BNP, K_K01, K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK, I.P7S_KR
- Charakterystyka K_02
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie socjologii Internetu, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie nowych, bardzo dynamicznie zmieniających się technologii.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04, K_K08 BNP, K_K09 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK