- Nazwa przedmiotu:
- EU case-law
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Justyna Łacny, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A22_UECL
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych 35 h, w tym obecność na wykładach (30 h), konsultacje (5h)
2. Praca własna studenta to 40 h, w tym czytanie literatury i orzecznictwa TSUE (2oh) i przygotowanie się do egzaminu (20 h).
przedmiot ma 3 ECTS = 75 godz. pracy studenta
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 35h=1,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 35h=1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- nie dotyczy
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi orzeczeniami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) określającymi fundamentalne reguły stosowania prawa UE. Realizacja tego celu wymaga przedstawienia sądowej roli TSUE w instytucjonalnej architekturze instytucji UE, poznania podstawowych rodzajów skarg wnoszonych do tego Trybunału, a także podstawowych, wydanych przez niego orzeczeń. Podczas zajęć studenci uczą się samodzielnie poszukiwać w elektronicznych bazach danych aktów prawa UE regulującego daną dziedzinę lub zagadnienie i związanego z nim orzecznictwa TSUE, samodzielnie czytać i analizować orzecznictwo, a także komentować je i szukać możliwości jego zastosowania w analizowanych studiach przypadku. Przedmiot prowadzony jest w j. angielskim
- Treści kształcenia:
- 1. Rola TSUE w instytucjonalnej architekturze UE – rola innych instytucji UE (Rady, Parlamentu Europejskiego, Komisji, Rady Europejskiej)
2. Rodzaje skarg rozpatrywanych przez TSUE: pytanie prejudycjalne, skarga o stwierdzenie nieważności aktu prawa UE, skarga na bezczynności instytucji UE, skarga odszkodowawcza
3. Praktyczna umiejętność poszukiwania orzecznictwa TSUE w elektronicznych prawniczych bazach danych
4. Podstawowe orzeczenia TSUE (26/62 Van Gend en Loos, Case 6/64 Costa v ENEL; Case 11/70 Internationale Handelsgesselschaft and Case 106/77 Simmenthal SpA, C-6/90 and C-9/90 Francovich and Bonifaci, C-46/93 i C-48/93 Brasserie du Pêcheur) ustalające fundamentalne zasady prawa UE: zasadę pierwszeństwa stosowania prawa UE przed prawem krajowym, zasadę bezpośredniego skutku prawa UE, zasadę odpowiedzialności odszkodowawczej państwa członkowskiego za naruszenia prawa UE
- Metody oceny:
- Podstawą oceny są: obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności), oddawanie prac pisemnych opracowywanych na zajęciach przez studentów indywidualnie lub grupowo oraz wynik z kolokwium końcowego. Kolokwium końcowe składa się z części testowej (pytanie jednokrotnego wyboru) oraz części opisowej, w którym student znając podstawowe zasady praw UE i sprawy TSUE, w których zostały one ustalone, przedstawia propozycje rozstrzygnięcia sporu prawnego (studium przypadku).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Barnard C and Peers S (eds), European Union Law (Oxford University Press 2014)
Craig PP and De Burca G, EU Law: Text, Cases, and Materials (Sixth edition, Oxford University Press 2015)
Lenaerts K, Maselis I and Gutman K, EU Procedural Law, vol Oxford EU law library (Janek Tomasz Nowak ed, Oxford University Press 2014)
Schütze R, An Introduction to European Law (Second edition, Cambridge University Press 2015)
- Witryna www przedmiotu:
- nie dotyczy
- Uwagi:
- Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone w j. angielskim przy wykorzystaniu wiedzy pozyskanej w ramach kursu z j. angielskiego „Kompetentny wykładowca – wysoki poziom nauczania”
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student zna i rozumie rolę TSUE w instytucjonalnej architekturze UE oraz rolę innych instytucji UE
Weryfikacja: Ćwiczenia praktyczne w trakcie zajęć. Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03, K_W04, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK
- Charakterystyka W_02
- Student zna podstawowe rodzaje skarg rozpatrywanych przez TSUE i spełniane przez nie funkcje
Weryfikacja: Ćwiczenia praktyczne w trakcie zajęć. Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W04, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.H.P7S_WG.2
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Student potrafi samodzielnie poszukiwać orzecznictwa TSUE w prawniczych internetowych bazach danych
Weryfikacja: Ćwiczenia praktyczne w trakcie zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04, K_U11, K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK, II.T.P7S_UW.2
- Charakterystyka U_02
- Student potrafi czytać i analizować orzeczenia TSUE w j. angielskim oraz opisywać je w tym języku.
Weryfikacja: Ćwiczenia praktyczne w trakcie zajęć. Kolokwium końcowe.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.H.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.3.o
- Charakterystyka U_03
- Student potrafi samodzielnie analizować rodzaje skarg rozpatrywanych przez TSUE
Weryfikacja: Ćwiczenia praktyczne w trakcie zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Student jest gotów do pogłębiania i uzupełniania swojej wiedzy w zakresie funkcjonowania TSUE i jego działań.
Weryfikacja: Ćwiczenia praktyczne w trakcie zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK
- Charakterystyka K_02
- Student jest gotów do poszukania możliwości zastosowania orzecznictwa TSUE w praktyce.
Weryfikacja: Ćwiczenia praktyczne w trakcie zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK