- Nazwa przedmiotu:
- Contemporary Philosophy
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. Marek Maciejczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A22_CF
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w ćwiczeniach: 30
Praca własna:
przygotowanie do zajęć 20
czytanie wskazanej literatury 20
napisanie referatu / eseju 15
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ciekawość odpowiedzi na filozoficzne pytania: co mogę wiedzieć, co mam czynić, na co mogę mieć nadzieję? (Kant). Potrzeba zrozumienia dynamiki zmian w okresie płynnej nowoczesności (współczesności).
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Kurs wprowadza w podstawowe zagadnienia filozofii współczesnej. Zdaje sprawę z różnych pojęć i zadań filozofii. Zawiera krótki zarys jej historii, a następnie przedstawia dwie prace L.Wittgensteina: Tractatus logico-philosophicus i Dociekania filozoficzne. Koncentrując się na problemach struktury i funkcji języka, nauki, etyki, religii, kultury. Celem jest ukazanie dziedzictwa kultury i zachęcenie studentów do samokształcenia, pracy nad sobą.
- Treści kształcenia:
- 1. Czym jest filozofia? Różne koncepcje filozofii, główne kierunki i postaci.
2. Sytuacja jednostki w społeczeństwie konsumpcyjnym, zacieranie aspektu etycznego w działaniu. Czy wrażliwość moralna jest warunkiem szczęśliwego życia?
3. Nurt analizy języka w filozofii XX wieku.
4. Struktura i cel Traktatu.
5. Etyka w Traktacie.
6. Wykład Etyka. Przykłady problemów etycznych.
7. Sprawdzian.
8. Późniejsza filozofia Wittgensteina. Metoda antropologiczna.
9. 10. Gramatyka religijnych przekonań. Język religii.
11.12. Kultura. Dominacja nauki w kulturze współczesnej. Wartość kultury i tradycji.
13. Sprawdzian.
14.15. Podsumowanie. Dziedzictwo Wittgensteina.
- Metody oceny:
- Dwa sprawdziany, udział w dyskusji i ew. prezentacja swoich uwag.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Ray M., Wittgenstein: The Duty of Genius, London: Vintage, 1990.
Wittgenstein’s Lectures, 1932-35, ed. by A. Ambrose, Blackwell 1979.
Wittgenstein, Lectures and Conversations on Aethetics, Psychology & Religious Beliefs. Edited by C. Barrett, Blackwell, Oxford, 1966.
L.Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus, London 1974.
L.Wittgenstein Philosophical Investigations, Oxford 1997.
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
- Nie mam uwag
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student zna najnowsze koncepcje filozofii współczesnej.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W05, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.S.P7S_WG.3, II.S.P7S_WG.1
- Charakterystyka W_02
- Zna podstawowe zagrożenia ekspansji technik informacyjnych na poznawczą, emocjonalną, interpersonalną sferę człowieka oraz na sferę prawną.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Posiada umiejętność krytycznej analizy związków jakie zachodzą między ekspansją kultury masowej a zanikaniem tradycyjnych wartości i zmian w sferze prawnej.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Ma świadomość konieczności pogłębiania i rozszerzania własnych umiejętności i kompetencji w zakresie krytycznej analizy przekazów medialnych.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK