- Nazwa przedmiotu:
- Zastosowanie modelu BIM 3D+ w projektowaniu konstrukcji budowlanych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Ireneusz Czmoch
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- MODBIM
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 60 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia (laboratorium komputerowe) 24 godz., praca własna i przygotowanie pracy projektowej 36 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe24h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw informatyki, systemów CAD. Znajomość budownictwa ogólnego oraz podstaw projektowania konstrukcji budowlanych (betonowych, stalowych, drewnianych).
- Limit liczby studentów:
- 1 grupa 15-30 osobowa
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zasad modelowania konstrukcji budowlanych w projektach BIM.
Opanowania zasad tworzenie, z wykorzystaniem programu Revit, modeli 3D konstrukcji budowlanych.
Poznanie podstaw współpracy programu Revit (w którym opracowany zostanie model 3D) i programu Robot (do wykonania obliczeń).
Dodatkowym celem nauczania jest wykształcenie umiejętności posługiwania się standardowymi funkcjami systemów CAD i BIM oraz nabranie nawyków ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań i nowych technologii informatycznych.
- Treści kształcenia:
- Główne zagadnienia omawiane i ćwiczone w trakcie zajęć.
1. Modelowanie konstrukcji z wykorzystaniem parametrycznego modelu 3D+.
2. Szczegółowość i dokładność modelu 3D w relacji do modelu arch.-bud. i modelu analitycznego.
3. Różne warianty modelu analitycznego konstrukcji.
4. Model analityczny vs. model architektoniczno-budowlany.
5. Współdzielenie pracy w zespole projektowym.
6. Koordynacja międzybranżowa z pomocą narzędzi BIM.
7. Weryfikacja analiz statycznych i analiz wytrzymałościowych wykonanych z wykorzystaniem modelu 3D+.
- Metody oceny:
- - 1 praca projektowa (przygotowywana przez zespół 3 osobowy)
- 2 sprawdziany praktyczne
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Patryk Kołun, Artur Tomczak, Jakub Turbakiewicz - Autodesk Revit. Podstawowe funkcje programu, Politechnika Poznańska, 2014.
[2] Andrzej Tomana - BIM Innowacyjna technologia w budownictwie. Podstawy. Standardy. Narzędzia., Kraków 2015.
[3] Eric Wing - Autodesk Revit Architecture. No Experience Required, SYBEX, 2014.
[4] Autorskie materiały umieszczone na stronie przedmiotu: http://bimdesign.il.pw.edu.pl
[5] Materiały dydaktyczne dostępne na stronie firmy Autodesk.
[6] Inne pozycje polecane w trakcie zajęć.
- Witryna www przedmiotu:
- http://bimdesign.il.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Duży akcent z położony na współpracę w zespole projektowym oraz na samokształcenie się uczestników zajęć.
Projekt należy przekazać w nieprzekraczalnym terminie, który zostanie podany na początku semestru.
Obecność na zajęciach w pracowni komputerowej jest obowiązkowa.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MODBIMW1
- Student zna i rozumie zasady prawidłowej budowy wirtualnych przestrzennych modeli obiektów budowlanych.
Weryfikacja: sprawdzian praktyczny i praca projektowa / practical test and project work
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MODBIMU1
- Student potrafi posługiwać się technikami informatycznymi: przygotować modele BIM 3D, wykonać analizy oraz interpretować wyniki analiz statyczno - wytrzymałościowych.
Weryfikacja: sprawdzian praktyczny i praca projektowa / practical test and project work
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MODBIMK1
- Student potrafi współpracować w zespole projektowym, prawidłowo realizując powierzone jemu zadania.
Weryfikacja: zespołowa praca projektowa / project work prepared by design team
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: