Nazwa przedmiotu:
Warsztaty projektowe – modelowanie architektury korporacyjnej
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Kotarba Marcin
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Inżynieria cyfrowa
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
4 ECTS 10h wykład + 30h warsztaty projektowe + 20h przygotowanie do zajęć + 10h opracowanie projektu architektury korporacyjnej +5h przygotowanie prezentacji + 15h przygotowanie do kolokwium + 5h analiza literatury + 5h konsultacje = 100h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,8 ECTS 10h wykład + 30h warsztaty projektowe + 5h konsultacje = 45h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,6 ECTS 30h warsztaty projektowe + 20h przygotowanie do zajęć + 10h opracowanie projektu architektury korporacyjnej +5h przygotowanie prezentacji + 15h przygotowanie do kolokwium + 5h analiza literatury + 5h konsultacje = 90h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład13h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt27h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu: 1. Planowania strategicznego organizacji 2. Modelowania danych 3. Analizy funkcjonalnej (wymagań) w stosunku do systemów informatycznych 4. Architektury systemów informatycznych, w tym interfejsów 5. Podejścia procesowego 6. Metodyki prowadzenia projektów
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Dla współczesnych korporacji digitalizacja jest jednym z głównych czynników przetrwania i rozwoju na rynku, którego dynamiczny rozwój jest stymulowany nowymi technologiami i zmianami społecznymi. Celem warsztatów jest wskazanie jak korporacyjna architektura modelu danych oraz systemów informatycznych ma wspierać zamierzenia strategiczne korporacji.
Treści kształcenia:
A.Wykład: 1. Kluczowe elementy strategii korporacyjnej – budowanie ontologii biznesu 2. Strategia digitalizacji biznesu w perspektywie: klienta, korporacji, pracowników, partnerów, instytucji publicznych i kontrolnych 3. Modele biznesu – tradycyjne oraz nowoczesne 4. Model danych wspierający ontologię biznesu 5. Analiza funkcjonalna wymagań systemu informacyjnego dla biznesu 6. Analiza techniczna wymagań systemu informacyjnego dla biznesu (w tym np. niezawodność, dostępność, interfejsy, aplikacje dla użytkowników) 7. System informacji zarządczej D. Projekt: Dla wybranego przedsiębiorstwa: 1. Budowanie ontologii biznesu 2. Strategia digitalizacji biznesu 3. Model biznesu 4. Model danych 5. Analiza funkcjonalna 6. Analiza techniczna 7. System informacji zarządczej 8. Finalny ogólny projekt wdrożenia architektury korporacyjnej
Metody oceny:
A.Wykład: 1. Ocena formatywna: punktowanie: przygotowanie do zajęć na pod-stawie wytycznych prowadzącego, aktywność w trackie zajęć, praca w grupach, prezentowanie wyników cząstkowych prac mikro-grup wykładowych. 2. Ocena sumatywna : test końcowy obejmujący teorię prezentowaną i dyskutowaną na wykładzie. D. Projekt: 1. Ocena formatywna - ocena przygotowanego przez studenta projektu cyfrowej architektury korporacyjnej, pod kątem zgodności ze strategią biznesową korporacji. 2. Ocena sumatywna - ocena wartości merytorycznej przeprowadzonych przez studentów analiz prowadzących do określenia cyfrowej architektury korporacyjnej, terminowość wykonania prac, współpraca w grupach. Przygotowanie finalnej prezentacji projektu. E. Końcowa ocena z przedmiotu: 80% wartości oceny za projekt i 20% za aktywne uczestnictwo w warsztatach.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Sobczak, A., 2013, Oblicza architektury korporacyjnej, [online] https://www.andrzejsobczak.net/sites/default/files/architektura_e-book.pdf. 2. Ross Jeanne W., Weill Peter, Robertson David C., 2010, Architektura korporacyjna jako strategia. Budowanie fundamentu w biznesie, Wydawnictwo Studio EMKA. 3. Zachman, A., 1987, Framework for information systems architecture, IBM Systems Journal, vol. 26, no. 3, [online], https://www.zachman.com/images/ZI_PIcs/ibmsj2603e.pdf. 4. Osterwalder, A., Pigneur, Y., 2010, Business Model Generation, John Wiley & Sons. Uzupełniająca: 1. Van den Berg, M., Van Steenbergen, M., 2006, Building an Enterprise Architecture Tools, Tips, Best Practices, Ready-to-Use In-sights, Springer. 2. Mieritz, L., 2009, Frameworks that Matter: Using TCO and TVO to Identify, Develop and Drive Business and IT Improvements, Gartner. 3. Ovans, A., What is a business model, 2015, Harvard Business Review, [online], https://hbr.org/2015/01/what-is-a-business-model.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Zajęcia o wysoce interaktywnej formie

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W01
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: projekt architektury korporacyjnej dopasowanej do strategii digitalizacji, praca w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W09
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: projekt architektury korporacyjnej dopasowanej do strategii digitalizacji, praca w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U06
analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: projekt architektury korporacyjnej dopasowanej do strategii digitalizacji, praca w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U15
projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: projekt architektury korporacyjnej dopasowanej do strategii digitalizacji, praca w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: projekt architektury korporacyjnej dopasowanej do strategii digitalizacji, praca w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K04
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: projekt architektury korporacyjnej dopasowanej do strategii digitalizacji, praca w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: