- Nazwa przedmiotu:
- Lean startup
- Koordynator przedmiotu:
- dr Skala Agnieszka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
10h wykład + 15h ćwiczenia + 10h konsultacje + 45h samodzielna praca studenta = 80h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 ECTS:
10 h wykład + 15h ćwiczenia + 10h konsultacje z prowadzącym = 35h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 ECTS:
15h ćwiczenia + 10h konsultacje + 45h praca samodzielna poza zajęciami (10h projektowanie na kanwie propozycji wartości + 10h projektowanie i przeprowadzania wywiadów z interesariuszami + 5h studiowanie literatury + 15h projektowanie na kanwie modelu biznesowego +5h przygotowanie prezentacji końcowej) = 70h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład12h
- Ćwiczenia12h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Podstawowa wiedza i umiejętności w zakresie zarządzania przedsięwzięciem zgodnie z metodyką Lean Startup.
- Treści kształcenia:
- A.Wykład:
Wiedza w zakresie metodyki zarządzania Lean Startup oraz narzędzi i technik tego zarządzania:
1: Lean Startup jako metodyka zarządzania startupem i jej składowe: zwinny rozwój produktu (agile development), odkry-wanie klienta (customer development) i modelowanie biznesowe;
2: Rodzaje dopasowań rynkowych (fit) oraz triada: klient-problem-rozwiązanie (CPS);
3: Modelowanie biznesowe na bazie kanwy modelu biznesowego oraz kanwy propozycji wartości wg Osterwaldera;
4: Odkrywanie klienta – zasady projektowania i przeprowadzania wywiadów z interesariuszami projektu;
5: Prototypowanie, koncepcja MVP;
6: Formułowanie oraz weryfikowanie hipotez biznesowych w procesie modelowania biznesowego;
7: Zasady prawidłowego „pitchu” projektu.
B.Ćwiczenia:
Praca nad realizacją startupu – co najmniej zakończenie etapu Customer Discovery - na projekcie własnym lub dla funkcjonującego startupu (we współpracy):
1: Sformułowanie hipotez biznesowych: CPS i archetypu klienta,
2: Kanwa propozycji wartości i kanwa modelu biznesowego,
3: Zaprojektowanie wywiadów i przeprowadzenie ich,
4: Weryfikacja hipotez biznesowych,
5: Prezentacja końcowa projektu (w obecności gości spoza uczelni).
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: egzamin pisemny lub ustny z elementów wiedzy przekazanej na zajęciach
2. Ocena sumatywna : suma punktów zdobytych na egzaminie (minimum 60% na ocenę pozytywną). Ocena pozytywna z egzaminu warunkuje zaliczenie przedmiotu.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocenie podlega aktywność na zajęciach (30% wagi), jakość, regularność i sumienność przekazywania za-dań i pracy wykonywanej między zajęciami (50%), w tym także jakość pracy zbiorowej (w zespołach) (20%)
2. Ocena sumatywna: suma punktów zdobytych w ramach elementów wymienionych w pkt. 1.
C. Końcowa ocena z przedmiotu: 30% wagi: wykład, 50% wagi: ćwiczenia, 20% prezentacja końcowa zadania (zadań)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Blank, S., 2013. Why the lean Startup Changes Everything?, Harvard Business Review, Vol 91(5), ss. 63-72
2. Skala, A., 2018. Startupy. Wyzwanie dla zarządzania i edukacji przedsiębiorczości. Kraków: edu-Libri
Uzupełniająca:
1. Cieślik, J., 2014. Przedsiębiorczość, polityka, rozwój, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno
1. Osterwalder A., Pigneur Y., 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers, New Jersey: John Wiley & Sons
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W14
- Student zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U05
- Student umie identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości
Weryfikacja: Praca nad projektem
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U19
- Student potrafi planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole
Weryfikacja: Praca w zespole nad projektem
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K01
- Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Praca nad projektem w trybie eksperymentu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K04
- Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Praca nad projektem startupu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: