- Nazwa przedmiotu:
- Kreatywne rozwiązywanie problemów
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Aleksandra Firek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_KRP
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w ćwiczeniach: 15h
Czytanie wskazanej literatury (praca własna): 25h
Przygotowanie do zajęć (praca własna): 10h
Przygotowanie do zaliczenia: 25h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 p ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest:
- zapoznanie uczestników z procesem kreatywnego (twórczego) rozwiązywania problemów, ze szczególnym uwzględnieniem etapów procesu rozwiązywania problemów takich jak: identyfikowanie problemu, generowanie rozwiązań, ocena rozwiązań i podejmowanie decyzji;
- zapoznanie uczestników z technikami twórczego myślenia w procesie identyfikowania i rozwiązywania problemów, oceny rozwiązań i podejmowania decyzji;
- nabycie praktycznych umiejętności efektywnego i innowacyjnego generowania pomysłów, wychodzących poza schematyczne myślenie, wraz z formułowaniem argumentów oraz pobudzeniem kreatywnego myślenia;
- zwiększenie efektywności w rozwiązywaniu problemów;
- nabycie przez studentów umiejętności stosowania odpowiedniej do zaistniałych okoliczności strategii rozwiązywania problemów.
- Treści kształcenia:
- 1. Wyjaśnienie kluczowych pojęć
2. Istota twórczego myślenia.
3. Myślenie konwergencyjne i dywergencyjne.
4. Myślenie lateralne (Edward de Bono).
5. Myślenie pytajne, myślenie kombinacyjne, myślenie transformacyjne.
6. Cechy osób kreatywnych. Trening kreatywności.
7. Problem i etapy rozwiązywania problemu. Założenia koncepcji Problem Solving.
8. Techniki identyfikacji i analizowania problemów (m.in. Diagram Ishikawy, Model Speedboard, Drzewo Problemów, 5xW’s, 6 myślowych kapeluszy de Bono, Strategia Walta Disneya)
9. Techniki poszukiwania rozwiązań: A. Techniki wyjścia od problemu m.in. Metaplan, Kwiat Lotosu, Image-ination, B. Techniki omijania muru braku pomysłów m.in. łamanie założeń, mission impossible; C. Techniki „uderzenia z flanki” (SCAMPER)
10. Metody oceny rozwiązań (technika ZWI, Macierz Now, Wow, How?, Test NUF, Tabela decyzyjna)
11. Podejmowanie decyzji
12. Grupowe podejmowanie decyzji
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest spełnienie kryterium frekwencji na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z końcowego, pisemnego zaliczenia przedmiotu.
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem, który obejmuje wiedzę merytoryczną z ćwiczeń.
Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników zaliczenia (zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi) wg:
- Student uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 3.0
- Student uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 3.5
- Student uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 4.0
- Student uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 4.5
- Student uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 5.0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. T. Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów, GWP: Gdańsk 2002.
2. R. Luecke,R. Katz, Zarządzanie kreatywnością i innowacją. Techniki twórczego myślenia, Harvard Business Essentials. Mt Biznes: 2005.
3. K. J. Szmidt, Trening kreatywności, wyd. Helion: 2008.
4. A. Kosieradzka (red.), Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Kraków-Warszawa: edu-Libri, 2013.
5. E. Nęcka, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Gdańsk: 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
- brak uwag
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu twórczości, kreatywności oraz innowacyjności, z uwzględnieniem aspektów prawnych (prawa własności intelektualnej)
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W10,
- Efekt W_02
- Student zna i rozumie założenia koncepcji Problem Solving, w tym wybrane metody i techniki kreatywnego rozwiązywania problemów oraz podejmowania decyzji oraz potrafi ją zastosować dla rozwiązywania problemów społecznych
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Student potrafi dokonać identyfikacji i analizy problemu w zakresie funkcjonowania ogólnie rozumianej administracji, w tym organizacji i zarządzania w administracji, wraz z zaproponowaniem rekomendacji do wdrożenia
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja wyników podczas dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i pracach grupowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_02
- Student potrafi wskazać adekwatne do poszczególnych etapów procesu rozwiązywania problemu metody i techniki kreatywnego rozwiązywania problemów oraz dokonać krytycznej analizy procesu rozwiązywania problemu, na przykładzie case studies
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja wyników podczas dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach, symulacjach i pracach grupowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy podczas generowania pomysłów oraz przejawia aktywną postawę wobec poszukiwania twórczych rozwiązań problemu, wraz z formułowaniem argumentów, wykorzystując przy tym systemy informatyczne/telekomunikacyjne
Weryfikacja: Praca grupowa na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i symulacjach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07