- Nazwa przedmiotu:
- Zwierzęta w prawie i społeczeństwie
- Koordynator przedmiotu:
- dr Michał Pręgowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_ZPS
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ogółem 75h
30h ćwiczenia
25h przygotowanie do ćwiczeń w domu
20h czytanie literatury
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 p, ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest przybliżenie statusu zwierzęcia w polskim prawie, jak również społecznych postaw wobec zwierząt w kulturze zachodniej, wraz z psychologicznymi uwarunkowaniami tych postaw. Zajęcia wyjaśniają dlaczego zwierzęta są przedmiotem zainteresowania administracji publicznej, omawiają związane z ochroną zwierząt zadania administracji publicznej, a zarazem wskazują powody, dla których organizacje pozarządowe w wielu przypadkach wyręczają organy władzy samorządowej.
Przedmiot przedstawia wielowymiarowość relacji ludzie-zwierzęta, ze szczególnym uwzględnieniem wszędobylskości zwierząt w dziedzinach takich jak nauka, etyka, religia, a także w codziennych praktykach społecznych (bycie: symbolem, pożywieniem, towarzyszem, szkodnikiem, chronionym gatunkiem itd.) Zajęcia mają charakter ćwiczeniowo-konwersatoryjny z elementami wykładu; studenci (a) czytają i omawiają przetłumaczone na język polski lub wydane w Polsce prace naukowe, popularnonaukowe i literackie dotyczące relacji ludzie-zwierzęta, jak również (b) aktywnie słuchają wątków wykładowych, podczas których referowane będą najnowsze prace naukowe dostępne jedynie w języku obcym. Dyskutowane materiały ilustrują jak na zwierzęta patrzono kiedyś i dziś, a także jak patrzą na nie prawo, nauki społeczne, filozofia i etologia.
- Treści kształcenia:
- Zwierzęta w prawie i społeczeństwie: wprowadzenie
Teoretyczne podstawy relacji ludzie-zwierzęta. Hipoteza biofilii, teoria przywiązania, teoria wsparcia społecznego
Funkcje zwierząt w kulturze i religii.
Społeczna konstrukcja zwierzęcia. Klasyfikowanie i nazywanie zwierząt. Paradoksy ludzkiego postępowania wobec zwierząt.
Status zwierzęcia w wybranych aktach prawnych III RP.
Przestępstwa i wykroczenia godzące w zwierzęta i ich ściganie w Polsce
Praca zwierząt w służbach mundurowych jako zagadnienie prawno-administracyjne.
Jak to jest być nietoperzem? Przyjmując perspektywę zwierzęcia.
Zwierzęta jako pożywienie. Etyczny wymiar hodowli przemysłowej. Dysonans poznawczy i mechanizmy obronne w skali jednostkowej i ogólnospołecznej.
Zmiany stosunku do zwierząt na przestrzeni lat. Społeczności pierwotne a zwierzęta. Polowanie.
Zwierzęta towarzyszące we współczesnej Polsce.
Dobrostan zwierząt a przepisy ustawy o ochronie zwierząt i praktyka społeczna.
Bezdomność zwierząt jako problem prawno-administracyjny i społeczny.
- Metody oceny:
- Dyskusja, referaty, kolokwium końcowe
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Beck, A. (2014). The biology of the human-animal bond. "Animal Frontiers" vol. 4 nr 3, s. 32-36.
2. Biuro Ochrony Zwierząt Fundacji dla zwierząt ARGOS (2016). Raport o problemie bezdomnych zwierząt, http://www.boz.org.pl/raport/2016.pdf
3. Centrum Badania Opinii Społecznej (2018). Postawy wobec zwierząt. Komunikat z badań, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_112_18.PDF
4. Fundacja Czarna Owca Pana Kota i Stowarzyszenie Ochrony Zwierząt Ekostraż (2016). Jak Polacy znęcają się nad zwierzętami? Raport z monitoringu sądów, prokuratur i policji - wersja rozszerzona, http://czarnaowca.org/wp-content/uploads/2016/03/CzarnaOwca-NMP-RAPORT-1.pdf
5. Fundacja Czarna Owca Pana Kota i Stowarzyszenie Ochrony Zwierząt Ekostraż (2018). Jak pracują zwierzęta
w służbach mundurowych? Raport z monitoringu, https://czarnaowca.org/wp-content/uploads/Jak-Pracuja-Zwierzeta.pdf
6. Fundacja Czarna Owca Pana Kota i Stowarzyszenie Ochrony Zwierząt Ekostraż (2018). Osadzeni za zwierzęta. Monitoring wykonywania kar, https://czarnaowca.org/wp-content/uploads/CzarnaOwca-%E2%80%93-Osadzeni-za-zwierzeta.pdf
7. Gardocka, T., Gruszczyńska, A. (red.) (2012), Status zwierzęcia. Zagadnienia filozoficzne i prawne. Toruń: Adam Marszałk.
8. Kafka, F. (2014). Przemiana. Wydawnictwo Masterlab [e-book].
9. LeGuin, U. (1993), Dziewczyny Buffalo i inne zwierzęce obecności. Warszawa: Alkazar.
10. Mamzer, H. (2018). Dobrostan zwierząt. Różne perspektywy. Gdańsk: WN Katedra.
11. Pręgowski, M.P., Włodarczyk, J. (red.) (2014). Pies też człowiek? Relacje psów i ludzi we współczesnej Polsce. WN Katedra.
12. Serpell, J. (1999). W towarzystwie zwierząt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
13. Singer, P. (red.) (2011). W obronie zwierząt. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
14. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 o ochronie zwierząt (tekst jednolity z 2018 r.).
15. Wypych, T. (2013). Hyclostwo. "Inwestycje Sektora Publicznego", wyd. IV-VI/2013.
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma podstawową wiedzę w zakresie polskich przepisów prawnych dotyczących zwierząt.
Weryfikacja: Dyskusja, referaty, kolokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W02 , K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
- Efekt W_02
- Student rozumie interdyscyplinarne zróżnicowanie zagadnień związanych z miejscem zwierząt w świecie społecznym człowieka, w tym relacji i interakcji między człowiekiem a innymi gatunkami.
Weryfikacja: Dyskusja, referaty, kolokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Student umie przeanalizować w podstawowy sposób problemy prawno-społeczno-ekonomiczne związane z obecnością zwierząt w ludzkim życiu, w tym z wykorzystaniem narzędzi ICT.
Weryfikacja: Dyskusja, referaty, kolokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
- Efekt U_02
- Student umie praktycznie stosować wiedzę do rozwiązywania związanych z zajęciami prostych problemów społecznych, ekonomicznych, prawnych.
Weryfikacja: Dyskusja, referaty, kolokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Student identyfikuje dylematy związane z wykonywaniem zawodów związanych pośrednio lub bezpośrednio z innymi gatunkami istot żywych.
Weryfikacja: Dyskusja, referaty, kolokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07