Nazwa przedmiotu:
Pisma procesowe w sprawach administracyjnych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Robert Suwaj, prof. PW
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_PPSA
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach,aktywność itp.) - Obciążenie studenta [h]: Udział w ćwiczeniach - 30 Praca własna: przygotowanie do zajęć - 15 Czytanie wskazanej literatury - 15 Rozwiązanie kazusów w domu - 15 Sumaryczne obciążenie pracą studenta- 75
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Udział w ćwiczeniach - 30 Rozwiązanie kazusów w domu - 15 = 1,8 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wstęp do nauki o państwie i prawie – podstawowa wiedza o języku prawnym i prawniczym, konstrukcja normy prawnej, znajomość dyrektyw interpretacyjnych Prawo konstytucyjne – znajomość źródeł prawa oraz źródeł prawa administracyjnego, wiedza o ustroju organów władzy publicznej Prawo administracyjne – znajomość podstawowych pojęć prawa administracyjnego, siatki pojęć prawa administracyjnego, rozumienie podmiotowych i przedmiotowych obszarów kompetencyjnych w administracji, znajomość systemu administracji publicznej i relacji pomiędzy administracją rządową a samorządową, znajomość prawnych form działania administracji Postępowanie administracyjne - znajomość zasad, trybów i reguł prowadzenia postępowania administracyjnego
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami i przebiegiem postępowania administracyjnego, prawami i obowiązkami uczestników tego postępowania, środkami prawnymi stosowanymi w jego trakcie przez organy administracyjne. W ramach zajęć studenci stosują regulacje procesowe w praktycznych sytuacjach, nadając im właściwą formę i treść.
Treści kształcenia:
Zakres obowiązywania kodeksu postępowania administracyjnego - 4 Podmioty i uczestnicy postępowania administracyjnego - 4 Reprezentacja strony w postępowaniu administracyjnym - 4 Czynności procesowe w toku postępowania - 4 Przerwanie toku postępowania administracyjnego - 4 Decyzja jako forma rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej - 4 Postanowienie i ugoda w postępowaniu administracyjnym - 4 Weryfikacja rozstrzygnięć w toku instancji i poza tokiem instancji - 2
Metody oceny:
Ocena z przedmiotu - Student, który zaliczył przedmiot: 3.0 - rozumie i orientuje się w podstawowych treściach programowych, nie wykazuje samodzielności w realizacji zadań,posiada elementarną wiedzę i podstawowe umiejętności z przedmiotu w zakresie 50-60%programu. 3.5 - opisuje i interpretuje treści programowe, nie wykazuje inicjatywy, posiada wiedzę i umiejętności z przedmiotu w zakresie61-70% programu. 4.0 - wyjaśnia i rozwiązuje stawiane przed nim problemy, formułuje tezy i rozwiązuje zadania, jest średnio zaangażowany w proces dydaktyczny, opanował wiedzę i umiejętności z przedmiotu na średnim poziomie w zakresie 71-80% programu. 4.5 - klasyfikuje,porównuje i analizuje omawiane zjawiska i procesy, w sposób pełny i rzeczowy uzasadnia swoje stanowisko, aktywnie uczestniczy w procesie zajęciach, prezentuje wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 81-90%programu. 5.0 - w sposób pełny i rzeczowy potrafi wyjaśnić i ocenić określone zjawisko oraz uzasadnić swoje stanowisko, stosuje prawidłową i skuteczną argumentację, aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny i decyzyjny, prezentuje bardzo wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 91-100% programu.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2017 2. R. Suwaj, Wydawanie decyzji administracyjnych w ogólnym postępowaniu administracyjnym, Wrocław 2019 3. R. Kędziora, Komentarz do Kodeksu postępowania administracyjnego, Warszawa 2018
Witryna www przedmiotu:
---
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student ma szczegółową wiedzę o kompetencjach organów administracji publicznej, stosunkach administracyjnoprawnych, zasadach prowadzenia postępowania administracyjnego (orzekającego i wykonawczego) i postępowań uproszczonych o charakterze administracyjnym.
Weryfikacja: Kolokwium z rozwiązywaniem kazusów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W03, K_W04, K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Student wykorzystuje orzecznictwo, literaturę z zakresu dogmatyki prawniczej, teorii prawa oraz informacje zgromadzone w bazach danych
Weryfikacja: Kolokwium z rozwiązywaniem kazusów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U05, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_02
Student stosuje wiedzę teoretyczną do analizy zjawisk prawnych, krytycznie dobierając metody analizy i formułując własne opinie
Weryfikacja: Kolokwium z rozwiązywaniem kazusów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Student docenia ochronną i gwarancyjną rolę procedury administracyjnej w relacjach społecznych typu: jednostka – organ administracji publicznej
Weryfikacja: Kolokwium z rozwiązywaniem kazusów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_02
Jest samodzielny i krytyczny w myśleniu i działaniu przy rozstrzyganiu praktycznych problemów prawnych.
Weryfikacja: Kolokwium z rozwiązywaniem kazusów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07, K_K09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06