Nazwa przedmiotu:
Etyka w życiu gospodarczym
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. Eugeniusz Sobczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A22_EŻG
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny kontaktowe z nauczycielem 40 w tym: wykłady i ćwiczenia 30 udział w konsultacjach 10 Godziny nie kontaktowe 35 w tym: studiowanie wskazanej literatury przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) 20 przygotowanie do zaliczenia z oceną 15 SUMA 75
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,8 pkt ECTS (38h)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,8 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
1.elementarna wiedza z zakresu ekonomii behawioralnej 2.umiejętność krytycznego analizowania literatury 3.kompetencje poznawcze w zakresie polityki społecznej i gospodarczej
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Przekazanie studentom wiedzy o paradygmacie odpowiedzialności społecznej biznesu-inwestycji.Poznawanie i rozumienie problemów etycznych występujących w biznesie-ekonomii behawioralnej. Poznawanie relacji pomiędzy działalnością gospodarczą i środowiskiem naturalnym oraz oczekiwaniami społeczności, odbiorców produktu-konsumentów, dostawców, (interesariuszy)
Treści kształcenia:
W1 Podstawowe uniwersalne wartości etyczne stosowane w działalności gospodarczej W2 Rodzaje interesariuszy w rozwoju gospodarczym W3 Dostawcy jako kluczowi interesariusze i ich znaczenie W4 Pracownicy jako kluczowi interesariusze W5 Klienci-konsumenci jako interesariusze i ich rola w kształtowaniu etycznego podejścia do działalności gospodarczej W6 Środowisko naturalne jako rodzaj interesariusza W7 Cele przedsiębiorców (krótko i długoterminowe) i ich rola w kształtowaniu uniwersalnych wartości W8 Maksymalizacja zysku a cele społeczne (kształtowanie warunków życia mieszkańców) W9 Oddziaływanie przedsiębiostw na środowisko naturalne W10 Zasady obowiązujące w społecznie odpowiedzialnym biznesie W11 Przykłady dobrych praktyk w społecznej odpowiedzialności biznesu W12 Sposoby rozpoznawania praktyk zgodnych z uniwersalnymi wartościami W13 Audit odpowiedzialności biznesu za środowisko naturalne W14 Siedem imperatywów społecznie odpowiedzialnego biznesu W15 Globalizacja a uniwersalne wartości
Metody oceny:
Kryteria oceny EK01 ndst: Student nie umie definiować podstawowych pojęć. Student poprawnie definiuje zaledwie kilka podstawowych pojęć. Student poprawnie definiuje pojęcia związane z tematem. Student poprawnie definiuje pojęcia związane z tematem wyjaśnia samodzielnie ich istotę, potrafi analizować problemy związane z tematem. EK02 dst: Student nie zna podstaw prawnych oraz wartości, celów i zasad funkcjonowania gospodarki Student poprawnie definiuje zaledwie kilka podstawowych pojęć i wie o podstawowych wartościach-zasadach funkcjonowania gospodarki Student poprawnie definiuje pojęcia związane z tematem i zna podstawowe wartości etyczne stosowane w korporacjach Student poprawnie definiuje pojęcia związane z tematem wyjaśnia samodzielnie ich istotę, potrafi analizować uniwersalne wartości etyczne w relacji do społecznej odpowiedzialności korporacji. EK03 db: Student nie potrafi ocenić wpływu wartości etycznych na działalność gospodarczą Student wymienia tylko niektóre czynniki wpływające na funkcjonowanie gospodarki. Student wymienia sfery wpływu i część z nich objaśnia. Student używa poprawnych pojęć związanych z uniwersalnymi wartościami i wyjaśnia samodzielnie ich istotę, potrafi analizować problemy związane ze społeczną odpowiedzialnością organizacji gospodarczych. EK04 bdb: Student nie ma potrzeby doskonalenia i wzbogacania swojej wiedzy. Student wzbogaca tylko tę wiedzę, którą musi zdobyć. Student wzbogaca i doskonali swoją wiedzę w dziedzinach dla niego aktualnie ważnych. Student rozumie potrzebę stałego doskonalenia się i wszechstronnego wzbogacania wiedzy.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. B. T. Sadowscy, Partnerstwa lokalne jako istotny element rozwoju przedsiębiorczości społecznej. 2. M. Bernat, Społecznie odpowiedzialny biznes. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW. Warszawa 2011.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
W_01 Student ma wiedzę w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem oraz definiuje podstawowe pojęcia i kategorie etyczne (wartości) związane z odpowiedzialnością społeczną w gospodarce
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów w trakcie dyskusji Zaliczenie pisemne wykładów
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W03, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG, II.T.P7S_WG
Charakterystyka W_02
W_02 Student zna wpływ współczesnych narzędzi teleinformatycznych oraz telekomunikacyjnych na rozwój oraz konkurencyjność przedsiębiorstw
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów w trakcie dyskusji Zaliczenie pisemne wykładów
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W07, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG
Charakterystyka W_03
W_03 Student posiada wiedzę nt. wybranych regulacji prawnych w zakresie funkcjonowania przedsiębiorstw
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów w trakcie dyskusji Zaliczenie pisemne wykładów
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
U_01 Potrafi ocenić wpływ znaczenie etyki –społecznej odpowiedzialności korporacji na postęp społeczny i gospodarczy, rentowność przedsiębiorstw oraz środowisko naturalne (sustainable development), potrafi ocenić rolę współpracy przedsiębiorstw oraz administracji publicznej w zakresie odpowiedzialności społecznej.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów w trakcie dyskusji Zaliczenie pisemne wykładów
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U04, K_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK, I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
K_01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem międzynarodowym.
Weryfikacja: -
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K04, K_K05, K_K06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK, I.P7S_KO, I.P7S_KR