- Nazwa przedmiotu:
- Etyka w życiu gospodarczym
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. Eugeniusz Sobczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A22_EŻG
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe z nauczycielem 40
w tym:
wykłady i ćwiczenia 30
udział w konsultacjach 10
Godziny nie kontaktowe 35
w tym:
studiowanie wskazanej literatury
przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) 20
przygotowanie do zaliczenia z oceną 15
SUMA 75
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,8 pkt ECTS (38h)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,8 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- 1.elementarna wiedza z zakresu ekonomii behawioralnej
2.umiejętność krytycznego analizowania literatury
3.kompetencje poznawcze w zakresie polityki społecznej i gospodarczej
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie studentom wiedzy o paradygmacie odpowiedzialności społecznej biznesu-inwestycji.Poznawanie i rozumienie problemów etycznych występujących w biznesie-ekonomii behawioralnej. Poznawanie relacji pomiędzy działalnością gospodarczą i środowiskiem naturalnym oraz oczekiwaniami społeczności, odbiorców produktu-konsumentów, dostawców, (interesariuszy)
- Treści kształcenia:
- W1 Podstawowe uniwersalne wartości etyczne stosowane w działalności gospodarczej
W2 Rodzaje interesariuszy w rozwoju gospodarczym
W3 Dostawcy jako kluczowi interesariusze i ich znaczenie
W4 Pracownicy jako kluczowi interesariusze
W5 Klienci-konsumenci jako interesariusze i ich rola w kształtowaniu etycznego podejścia do działalności gospodarczej
W6 Środowisko naturalne jako rodzaj interesariusza
W7 Cele przedsiębiorców (krótko i długoterminowe) i ich rola w kształtowaniu uniwersalnych wartości
W8 Maksymalizacja zysku a cele społeczne (kształtowanie warunków życia mieszkańców)
W9 Oddziaływanie przedsiębiostw na środowisko naturalne
W10 Zasady obowiązujące w społecznie odpowiedzialnym biznesie
W11 Przykłady dobrych praktyk w społecznej odpowiedzialności biznesu
W12 Sposoby rozpoznawania praktyk zgodnych z uniwersalnymi wartościami
W13 Audit odpowiedzialności biznesu za środowisko naturalne
W14 Siedem imperatywów społecznie odpowiedzialnego biznesu
W15 Globalizacja a uniwersalne wartości
- Metody oceny:
- Kryteria oceny
EK01 ndst: Student nie umie definiować podstawowych pojęć. Student poprawnie definiuje zaledwie kilka podstawowych pojęć. Student poprawnie definiuje pojęcia związane z tematem. Student poprawnie definiuje pojęcia związane z tematem wyjaśnia samodzielnie ich istotę, potrafi analizować problemy związane z tematem.
EK02 dst: Student nie zna podstaw prawnych oraz wartości, celów i zasad funkcjonowania gospodarki Student poprawnie definiuje zaledwie kilka podstawowych pojęć i wie o podstawowych wartościach-zasadach funkcjonowania gospodarki Student poprawnie definiuje pojęcia związane z tematem i zna podstawowe wartości etyczne stosowane w korporacjach Student poprawnie definiuje pojęcia związane z tematem wyjaśnia samodzielnie ich istotę, potrafi analizować uniwersalne wartości etyczne w relacji do społecznej odpowiedzialności korporacji.
EK03 db: Student nie potrafi ocenić wpływu wartości etycznych na działalność gospodarczą Student wymienia tylko niektóre czynniki wpływające na funkcjonowanie gospodarki. Student wymienia sfery wpływu i część z nich objaśnia. Student używa poprawnych pojęć związanych z uniwersalnymi wartościami i wyjaśnia samodzielnie ich istotę, potrafi analizować problemy związane ze społeczną odpowiedzialnością organizacji gospodarczych.
EK04 bdb: Student nie ma potrzeby doskonalenia i wzbogacania swojej wiedzy. Student wzbogaca tylko tę wiedzę, którą musi zdobyć. Student wzbogaca i doskonali swoją wiedzę w dziedzinach dla niego aktualnie ważnych. Student rozumie potrzebę stałego doskonalenia się i wszechstronnego wzbogacania wiedzy.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. B. T. Sadowscy, Partnerstwa lokalne jako istotny element rozwoju przedsiębiorczości społecznej.
2. M. Bernat, Społecznie odpowiedzialny biznes. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW. Warszawa 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- W_01 Student ma wiedzę w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem oraz definiuje podstawowe pojęcia i kategorie etyczne (wartości) związane z odpowiedzialnością społeczną w gospodarce
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów w trakcie dyskusji
Zaliczenie pisemne wykładów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W03, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG, II.T.P7S_WG
- Charakterystyka W_02
- W_02 Student zna wpływ współczesnych narzędzi teleinformatycznych oraz telekomunikacyjnych na rozwój oraz konkurencyjność przedsiębiorstw
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów w trakcie dyskusji
Zaliczenie pisemne wykładów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W07, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG
- Charakterystyka W_03
- W_03 Student posiada wiedzę nt. wybranych regulacji prawnych w zakresie funkcjonowania przedsiębiorstw
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów w trakcie dyskusji
Zaliczenie pisemne wykładów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- U_01 Potrafi ocenić wpływ znaczenie etyki –społecznej odpowiedzialności korporacji na postęp społeczny i gospodarczy, rentowność przedsiębiorstw oraz środowisko naturalne (sustainable development), potrafi ocenić rolę współpracy przedsiębiorstw oraz administracji publicznej w zakresie odpowiedzialności społecznej.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów w trakcie dyskusji
Zaliczenie pisemne wykładów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04, K_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK, I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- K_01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem międzynarodowym.
Weryfikacja: -
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04, K_K05, K_K06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK, I.P7S_KO, I.P7S_KR