Nazwa przedmiotu:
Ekonomia behawioralna
Koordynator przedmiotu:
dr Agnieszka Tomczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A21_EB
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 godz, w tym: 15 godz. ćwiczeń z nauczycielem akademickim, 20 godz. studiowanie literatury, 20 godz. przygotowanie komentarzy do studiów przypadków, 10 godz. przygotowanie się do testu sprawdzającego, 10 godz. szukanie i studiowanie materiałów internetowych na temat wskazany przez nauczyciela akademickiego.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu mikroekonomii, finansów i zarządzania.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Ćwiczenia: Rozszerzenie wiedzy studentów w zakresie ekonomii o nurt behawioralny. W szczególności o podstawy: - teorii gier i teorii agencji, - anomalii zachowań ekonomicznych w świetle badań psychologicznych, - nieracjonalności zachowań ekonomicznych (nadmierne zadłużenie i hazard), - podejścia do ryzyka, - teorii perspektywy, - efektów behawioralnych w odniesieniu do ubezpieczeń i podatków.
Treści kształcenia:
1. Podstawowe założenia nurtu ekonomii behawioralnej jako efektu połączenia osiągnięć nauk społecznych i przyrodniczych. 2. Problemy nagradzania pracowników w świetle teorii mikroekonomii i wybranych teorii psychologicznych (rankingi, premie, benchmarki i kultura bonusów). 3. Asymetria informacji na rynku finansowym. Problem gapowicza, problem wraków, problem agencji. Rola nadzoru państwowego w zwiększaniu efektywności ekonomicznej. 4. Teoria finansów: przejawy nieefektywności rynku i ich behawioralne wyjaśnienia. 5. Percepcja i przetwarzanie informacji o charakterze finansowym (szkoła Tversky’ego, Kahnemana i Gigerenzera). 6. Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności. 7. Analiza anomalii w zachowaniach ekonomicznych: krótkowzroczna awersja do strat, efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, kadrowanie. 8. Wpływ czasu na podejmowanie decyzji ekonomicznych – wybór międzyokresowy i adaptacja. 9. Nadmierne zadłużenie i hazard jako nieracjonalne zachowania ekonomiczne. 10. Gry ewolucyjne („dylemat więźnia”, „gołębie i jastrzębie” i inne). Gry jednokrotne i wielokrotne. 11. Ubezpieczenia i podatki - efekty behawioralne.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia jest czynne uczestnictwo w zajęciach, w tym prezentacja przygotowanych materiałów uzyskanych z literatury i innych źródeł, udział w dyskusjach i analizach studiów przypadków oraz uzyskanie z testu sprawdzającego co najmniej 50% ogółu możliwych do uzyskania punktów. Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 50% punktów ze sprawdzianu pisemnego, umie posługiwać się terminologią z zakresu ekonomii behawioralnej, wykazuje się umiejętnością wyszukiwania i zaprezentowania informacji na zadany temat oraz aktywnie uczestniczy w dyskusji na zajęciach. 3.5 Uzyskał co najmniej 60% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi to co na 3.0 a ponadto umie przedstawić przykłady działania wybranych teorii w praktyce 4.0 Uzyskał co najmniej 70% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi to co na 3.5 a ponadto umie odnaleźć i zinterpretować bardziej szczegółowe informacje dotyczące teorii ekonomii behawioralnej 4.5 Uzyskał co najmniej 80% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi i umie to co na 4.0 a ponadto wykazuje się znajomością wybranych pozycji literatury uzupełniającej 5.0 Uzyskał co najmniej 90% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi i umie wszystko co obowiązuje na ocenę 4,5 a ponadto samodzielnie przedstawił wybrane zagadnienie z zakresu ekonomii behawioralnej.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. D. Kahneman Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2012 2. A.Cieślak Behawioralna ekonomia finansowa. Modyfikacja paradygmatów funkcjonujących w nowoczesnej teorii finansów, NBP, Materiały i Studia, Zeszyt nr 165, Warszawa 2003 3. E. Drabik Zastosowanie teorii gier w ekonomii i zarządzaniu, wyd. SGGW, Warszawa 2005 4. T. Zaleśkiewicz Psychologia ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 Literatura uzupełniająca: 1. M. Shermer Rynkowy umysł, wyd. CIS, Warszawa 2009 2. G. Soros Nowy paradygmat rynków finansowych, wyd. MT Biznes, Warszawa 2009 3. R. Thaler Zachowania niepoprawne, wyd. Media Rodzina, Warszawa 2018
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
brak uwag

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_EBH_1
Zna podstawową terminologię w zakresie ekonomii behawioralnej, rozumie jej źródła i zastosowania w procesach decyzyjnych.
Weryfikacja: Test, praca ze studiami przypadków, udział w dyskusji na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W03, K_W06, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG
Charakterystyka W_EBH_2
Ma wiedzę na temat możliwej nieracjonalności ekonomicznej ludzkich zachowań i ich konsekwencjach dla prowadzenia polityki społeczno-gospodarczej.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym, przygotowanie przykładów z obszaru polityki gospodarczej..
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01, K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_EBH_1
Posługuje się poznanymi teoriami w działaniu, w szczególności rozumie potrzebę oddziaływania przepisów prawa oraz procedur na zachowanie racjonalności przy podejmowaniu decyzji.
Weryfikacja: Test, udział w dyskusji na zajęciach, analiza studiów przypadków.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U04, K_U05, K_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, I.P7S_UO
Charakterystyka U_EBH_2
Potrafi wskazać zastosowanie rozwiązań technicznych, ułatwiających uniknięcie nieracjonalności w procesie decyzyjnym.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym, przygotowanie i przedyskutowanie zastosowań nowych technologii.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U06, K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.X.P7S_UW.3.o, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.T.P7S_UW.2, II.X.P7S_UW.2

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka U_EBH_1
Ma nawyk profesjonalnej refleksji odnośnie zachowania racjonalności ekonomicznej w obszarach ekonomii i finansów, jak oszczędzanie, podatki, ubezpieczenia, przebieg aukcji czy przetargów.
Weryfikacja: Test, praca ze studiami przypadków, udział w dyskusji na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K02, K_K04, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KR, I.P7S_KK, I.P7S_KO