Nazwa przedmiotu:
Zasady zrównoważonego rozwoju w przemyśle
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Paweł Gierycz
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Biogospodarka
Grupa przedmiotów:
Blok XI
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady 30 Zajęcia projektowe 15 Ćwiczenia 0 Przygotowanie do zajęć projektowych 9 Zapoznanie się z literaturą 6 Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja Przygotowanie raportu 6 Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie Przygotowanie do kolokwiów 14 Konsultacje 10
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczenie: matematyki, chemii ogólnej i bioorganicznej, fizyki, mechaniki płynów, podstaw termodynamiki, inżynieri procesowej i aparatury
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Poznanie koncepcji zrównowa-żonego rozwoju, jako podstawy procesów trwałego rozwoju społeczno-gospodarczego współczesnego świata oraz możliwych zagrożeń związa-nych z jego implementacją. Poznanie niekonwencjonalnych źródeł energii, nowoczesnych technologii prośrodowisko-wych, zasad przepływu i gospo-darowania materią w przyrodzie oraz podstaw zarządzania środowiskowego (m.in. LCA).
Treści kształcenia:
Treści merytoryczne wykładów Wprowadzenie do problematy-ki zrównoważonego rozwoju; Energia, egzergia, użytkowanie energii, skutki środowiskowe; Globalne zagrożenia; Energia odnawialna; Przepływy materii i gospodarowanie materią; Przemysł a środowisko; Transport a środowisko; Zarządzanie środowiskowe; Ocena cyklu życia wyrobów. Treści merytoryczne Projektów Wykonanie obliczeń modelo-wych cyklu generującego wiatr w układzie Słońce - Ziemia i ogniwa fotowoltaicznego; Analiza cyklu życiowego wybranego wyrobu.
Metody oceny:
kolokwia, projekt
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Zabłocki G., „Rozwój zrówno-ważony”. UAM, Toruń 2002. 2. L.R. Brown, „Gospodarka ekologiczna”, Książka i Wiedza, Warszawa 2003. 3. Z. Kowalski, J. Kulczycka, M. Góralczyk, „Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych (LCA)”, PWN, Warszawa 2007 4. S.E. Manahan, „Environmen-tal Chemistry”, CRC Press, New York, 2005. 5. R.P. Schwarzenbach, „Enviro-nmental organic chemistry”, John Wiley & Sons, New Jersey, 2003.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Ma wiedzę o trendach rozwo-jowych i najistotniejszych osiągnięciach z zakresu zasto-sowań inżynierii procesowej w technologiach przetwarzania energii uzyskiwanej z odnawialnych źródeł oraz w nowoczesnych technologiach pro-środowiskowych
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04
Efekt W_02
Ma ugruntowaną wiedzę niezbędną do analizy cyklu życiowego wyrobów i proce-sów, czyli do sporządzania odpowiednich bilansów mate-riałowych i energetycznych uwzględniających wszystkie czynniki wpływające na środo-wisko, które są związane z da-nym wyrobem lub procesem.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W02
Efekt W_03
Ma ugruntowaną wiedzę przydatną do sporządzania bilansów termodynamicznych obiegów cieplnych i cykli egzegetycznych.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi, w oparciu o nabytą wiedzą dotyczącą zagrożeń środowiskowych (zagrożenia globalne i lokalne), stosować nowoczesna inżynierię procesową do projektowania pro-ekologicznych procesów przemysłowych.
Weryfikacja: kolowium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U12
Efekt U_02
Potrafi wykonać pełen projekt procesowy dotyczący silnika cieplnego i ogniwa fotowoltaicznego oraz analizę cyklu życiowego wybranego wyrobu
Weryfikacja: kolokwia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U06
Efekt U_03
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w celu zaprojektowania urządzeń wykorzystywanych do przetwarzania energii uzyskiwanej ze źródeł odnawialnych
Weryfikacja: kolokwia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Mając wiedzę dotycząca powstawania nowych technologii przetwarzania energii oraz pojawiających się nowych zagrożeń środowis-kowych rozumie potrzebę stałego dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych
Weryfikacja: kolokwia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K_02
Potrafi stosować „zasady zrównoważonego rozwoju” w rozwiązywanych zagadnieniach nowoczesnej inżynierii procesowej
Weryfikacja: kolokwia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04