- Nazwa przedmiotu:
- Zasady zrównoważonego rozwoju w przemyśle
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Paweł Gierycz
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Biogospodarka
- Grupa przedmiotów:
- Blok XI
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady 30
Zajęcia projektowe 15
Ćwiczenia 0
Przygotowanie do zajęć projektowych 9
Zapoznanie się z literaturą 6
Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja
Przygotowanie raportu 6
Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie
Przygotowanie do kolokwiów 14
Konsultacje 10
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie: matematyki, chemii ogólnej i bioorganicznej, fizyki, mechaniki płynów, podstaw termodynamiki, inżynieri procesowej i aparatury
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Poznanie koncepcji zrównowa-żonego rozwoju, jako podstawy procesów trwałego rozwoju społeczno-gospodarczego współczesnego świata oraz możliwych zagrożeń związa-nych z jego implementacją. Poznanie niekonwencjonalnych źródeł energii, nowoczesnych technologii prośrodowisko-wych, zasad przepływu i gospo-darowania materią w przyrodzie
oraz podstaw zarządzania środowiskowego (m.in. LCA).
- Treści kształcenia:
- Treści merytoryczne wykładów
Wprowadzenie do problematy-ki zrównoważonego rozwoju; Energia, egzergia, użytkowanie energii, skutki środowiskowe; Globalne zagrożenia; Energia odnawialna; Przepływy materii i gospodarowanie materią; Przemysł a środowisko; Transport a środowisko; Zarządzanie środowiskowe; Ocena cyklu życia wyrobów.
Treści merytoryczne
Projektów
Wykonanie obliczeń modelo-wych cyklu generującego wiatr w układzie Słońce - Ziemia i ogniwa fotowoltaicznego; Analiza cyklu życiowego wybranego wyrobu.
- Metody oceny:
- kolokwia, projekt
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Zabłocki G., „Rozwój zrówno-ważony”. UAM, Toruń 2002.
2. L.R. Brown, „Gospodarka ekologiczna”, Książka i Wiedza, Warszawa 2003.
3. Z. Kowalski, J. Kulczycka, M. Góralczyk, „Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych (LCA)”, PWN, Warszawa 2007
4. S.E. Manahan, „Environmen-tal Chemistry”, CRC Press, New York, 2005.
5. R.P. Schwarzenbach, „Enviro-nmental organic chemistry”, John Wiley & Sons, New Jersey, 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma wiedzę o trendach rozwo-jowych i najistotniejszych osiągnięciach z zakresu zasto-sowań inżynierii procesowej w technologiach przetwarzania energii uzyskiwanej z odnawialnych źródeł oraz w nowoczesnych technologiach pro-środowiskowych
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
- Efekt W_02
- Ma ugruntowaną wiedzę niezbędną do analizy cyklu życiowego wyrobów i proce-sów, czyli do sporządzania odpowiednich bilansów mate-riałowych i energetycznych uwzględniających wszystkie czynniki wpływające na środo-wisko, które są związane z da-nym wyrobem lub procesem.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W02
- Efekt W_03
- Ma ugruntowaną wiedzę przydatną do sporządzania bilansów termodynamicznych obiegów cieplnych i cykli egzegetycznych.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi, w oparciu o nabytą wiedzą dotyczącą zagrożeń środowiskowych (zagrożenia globalne i lokalne), stosować nowoczesna inżynierię procesową do projektowania pro-ekologicznych procesów przemysłowych.
Weryfikacja: kolowium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U12
- Efekt U_02
- Potrafi wykonać pełen projekt procesowy dotyczący silnika cieplnego i ogniwa fotowoltaicznego oraz analizę cyklu życiowego wybranego wyrobu
Weryfikacja: kolokwia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U06
- Efekt U_03
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w celu zaprojektowania urządzeń wykorzystywanych do przetwarzania energii uzyskiwanej ze źródeł odnawialnych
Weryfikacja: kolokwia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Mając wiedzę dotycząca powstawania nowych technologii przetwarzania energii oraz pojawiających się nowych zagrożeń środowis-kowych rozumie potrzebę stałego dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych
Weryfikacja: kolokwia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K_02
- Potrafi stosować „zasady zrównoważonego rozwoju” w rozwiązywanych zagadnieniach nowoczesnej inżynierii procesowej
Weryfikacja: kolokwia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04