Nazwa przedmiotu:
Zespoły Napędowe I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jan Kindracki
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Projektowanie Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
NK433A
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 46, w tym: a) 30 godz.- wykłady, b) 15 godz. - ćwiczenia, c) 1 godz. - konsultacje. 2) Praca własna studenta - a) bieżące przygotowywanie się do wykładów, powtórzenie materiału z wykładów - 15 godz., b) przygotowanie do ćwiczeń, rozwiązywanie zadań - 26 godz., c) przygotowanie do kolokwiów - 15 godz. Razem: 102 godz.- 4 punkty ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 ECTS - liczba godzin kontaktowych 46, w tym: a) 30 godz.- wykłady, b) 15 godz. - ćwiczenia, c) 1 godz. - konsultacje.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z termodynamiki i mechaniki płynów.
Limit liczby studentów:
150
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi rodzajami napędów lotniczych. Nabycie umiejętności wykonania obliczeń podstawowych parametrów napędów lotniczych tłokowych i turbinowych takich jak ciąg, sprawności, jednostkowe zużycie paliwa, parametry termodynamiczne poszczególnych podzespołów silnika: sprężarka, komora spalania, turbina.
Treści kształcenia:
Rys historyczny. Wymagania stawiane silnikom lotniczym. Sprawności. Obiegi teoretyczne i rzeczywiste silników tłokowych, turbinowych, strumieniowych i rakietowych. Proces tworzenia mieszanki palnej), spalanie. Silniki tłokowe niedoładowane i doładowane, osiągi i zastosowanie. Współpraca silnika ze śmigłem. Charakterystyki silników tłokowych. Obliczenia parametrów pracy i osiągów silników tłokowych. Silniki turbinowe. Omówienie wlotu, sprężarek, komór spalania, turbiny i dyszy. Dopalacze i odwracacze ciągu. Obliczenia termogazodynamiczne jednoprzepływowych silników turbinowych. Charakterystyki silników, aspekty ekologiczne.
Metody oceny:
Sprawdzian wiedzy w formie dwóch kolokwiów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Dzierżoniowski, P. et al.: Turbinowe Silniki Lotnicze. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983). 2. Cichosz, E. et al.: Charakterystyka i zastosowanie napędów. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1980). 3. Dzierżoniowski, P. et al.: Turbinowe silniki odrzutowe Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983). 4. Dzierżoniowski, P.: Silniki tłokowe Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1981). 5. Mattingly, Jack D. Aircraft engine design. AIAA Education Series 2002, 2nd Edition. 6. Mattingly, Jack D. Elements of Propulsion - Gas Turbines and Rockets, American Institute of Aeronautics and Astronautics, 2006. 7. Ward T.A. Aerospace propulsion systems, Wiley, 2010. Dodatkowa literatura: materiały dostępne na stronie internetowych producentów silników lotniczych: http://www.pwk.com.pl/; http://www.rolls-royce.com/civil/; http://www.geae.com/; itp.
Witryna www przedmiotu:
estudia.meil.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NK433A_W1
Student ma wiedzę na temat obiegów porównawczych silnika tłokowego i silnika turbinowego.
Weryfikacja: Kolokwium 1.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W04, MiBM1_W05, MiBM1_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Efekt ML.NK433A_W2
Student rozumie istotę sprawności napędowej dla zespołu napędowego: silnik tłokowy - śmigło, silnika turbinowego oraz silnika rakietowego.
Weryfikacja: Kolokwium 1.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W04, MiBM1_W05, MiBM1_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Efekt ML.NK433A_W3
Student ma wiedzę na temat sprężarek silników lotniczych oraz komór spalania.
Weryfikacja: Kolokwium 1.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W04, MiBM1_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Efekt ML.NK433A_W4
Student rozumie zadania i ograniczenia komór spalania lotniczych silników turbinowych.
Weryfikacja: Kolokwium 2.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W04, MiBM1_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NK433A_U1
Student umie obliczyć ciąg silnika lotniczego i rakietowego.
Weryfikacja: Kolokwium 1.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U15, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14
Efekt ML.NK433A_U2
Student umie obliczyć parametry efektywne silnika tłokowego.
Weryfikacja: Kolokwium 1.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U15, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14
Efekt ML.NK433A_U3
Student potrafi napisać bilans termodynamiczny dla komory spalania silnika turbinowego.
Weryfikacja: Kolokwium 2.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U15, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14
Efekt ML.NK433A_U4
Student potrafi napisać bilans mocy dla turbiny i sprężarki oraz wyznaczyć niezbędne temperatury zachodzących procesów.
Weryfikacja: Kolokwium 2.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U15, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14
Efekt ML.NK433A_U5
Student posiada umiejętność obliczania sprężu optymalnego dla sprężarki lotniczej.
Weryfikacja: Kolokwium 2.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U15, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14
Efekt ML.NK433A_U6
Student potrafi wyznaczyć jednostkowe zużycie paliwa dla silnika turbinowego.
Weryfikacja: Kolokwium 2.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U15, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14