Nazwa przedmiotu:
Mechanika Lotu I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Zbigniew Paturski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ML.NK472
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 35, w tym: a) zajęcia projektowe - 15 godz.; b) wykład - 15 godz.; c) konsultacje - 5 godz. 2. Praca własna studenta - 70 godz, w tym: a) przygotowanie się do pracy kontrolnej - 10 godz. b) przygotowanie 6 projektów - 60 godz. Razem - 105 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1, 5 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 35, w tym: a) zajęcia projektowe - 15 godz.; b) wykład - 15 godz.; c) konsultacje - 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3 punkty ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości z zakresu: a) matematyki - analiza, rachunek różniczkowy i całkowy, operacje na macierzach, b) mechaniki - kinematyka i dynamika punktu materialnego i bryły sztywnej, c) mechaniki płynów, w szczególności: statyka płynu, opływy nieściśliwe i ściśliwe bryły.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Przekazanie podstawowej wiedzy z aerodynamiki i mechaniki lotu samolotu w zakresie zagadnień poddźwiękowych osiągów samolotu z napędem śmigłowym i odrzutowym.
Treści kształcenia:
Atmosfera rzeczywista i standardowa. Aerodynamiczne siły i momenty działające na samolot w locie ustalonym. Charakterystyki aerodynamiczne (zakres pod- trans- i naddźwiękowy). Lot szybowy (bezsilnikowy). Napędy lotnicze: śmigłowe i odrzutowe. Osiągi w locie silnikowym: charakterystyki wznoszenia, pułapy, zasięg i długotrwałość lotu. Start i lądowanie samolotu.
Metody oceny:
Metody oceny: Jedna praca kontrolna obejmująca rozwiązanie zadania obliczeniowego z zakresu lotu szybowego lub osiągów w locie silnikowym oraz sześć projektów obliczeniowych, ocenianych w klasycznej skali od „2” do „5”. Oceny projektów obejmują poprawność merytoryczną rozwiązania problemu i wykonania projektu, otrzymane wyniki oraz estetykę redakcji prac. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu przez studenta oceny pozytywnej z pacy kontrolnej oraz pozytywnych ocen z co najmniej trzech projektów. Regulamin przedmiotu, szczegółowe wymagania i zalecenia dotyczące projektów znajdują się na stronie internetowej Zakładu Mechaniki. Praca własna: Sześć projektów obejmujących problematykę aerodynamiki, zespołu napędowego oraz osiągów samolotu w locie ustalonym.
Egzamin:
nie
Literatura:
Zalecana literatura: 1. W. Fiszdon – Mechanika Lotu, t.1 PWN Warszawa-Łódź 1961. 2. R. Aleksandrowicz, J. Maryniak, W. Łucjanek – Zbiór zadań z Mechaniki Lotu, PWN Warszawa-Łódź 1963. 3. Jan Roskam, Chuan-Tau Edward Lan – Airplane Aerodynamics and Performance, DARcorporation, Lawrence, Kansas USA 1997. Dodatkowa literatura: - materiały pomocnicze udostępniane na stronie internetowej Zakładu Mechaniki .
Witryna www przedmiotu:
http://www.meil.pw.edu.pl/zm/ZM/Dydaktyka/Do-pobrania/Mechanika-Lotu-I
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NK472_W1
Zna podstawowe symetryczne charakterystyki aerodynamiczne typowych aerodyn, zależności charakterystyk od kształtów aparatów latających, warunków lotu i własności ośrodka oraz musi potrafić oszacować charakterystyki na podstawie rysunków i danych aparatu latającego.
Weryfikacja: Praca kontrolna.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NK472_U1
Potrafi oszacować charakterystyki na podstawie rysunków i danych aparatu latającego.
Weryfikacja: Praca kontrolna.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U17, LiK1_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15
Efekt ML.NK472_U2
Umie konstruować proste modele fizyczne i matematyczne opisujące podstawowe przypadki lotu aerodyny (lot prostoliniowy ustalony poziomy, na wznoszeniu i w opadaniu, rożne fazy startu i lądowania).
Weryfikacja: Praca kontrolna, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U10, LiK1_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15
Efekt ML.NK472_U3
Potrafi - na podstawie rozwiązań modeli matematycznych oraz danych konkretnego aparatu latającego – przeanalizować podstawowe przypadki lotu tak, by uzyskać zbiór parametrów opisujących osiągi aparatu oraz umieć przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanych wyników.
Weryfikacja: Praca kontrolna, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U10, LiK1_U12, LiK1_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15