Nazwa przedmiotu:
Budowa i Projektowanie Obiektów Latających I
Koordynator przedmiotu:
Dr hab. inż. Cezary Galiński, prof. PW.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ML.NK307
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 50, w tym: a) wykład - 30 godz., b) zajęcia projektowe - 15 godz., c) konsultacje - 5 godz. 2. Praca własna studenta - 55 godzin, w tym: a) przygotowanie się do kolokwiów - 10 godz., b) przygotowanie projektów - 45 godz. Razem - 105 godzin = 4 punkty ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych: 50, w tym: a) wykład - 30 godz., b) zajęcia projektowe - 15 godz., c) konsultacje - 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 punkty ECTS - 60 godzin, w tym: a) obecność na zajęciach projektowych - 15 godz.; b) przygotowanie projektów - 45 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Mechanika ogólna; Mechanika płynów; Aerodynamika; Mechanika lotu 1.
Limit liczby studentów:
Na wykładzie bez ograniczeń, max. 12 w grupie projektowej.
Cel przedmiotu:
Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesem projektowania statku powietrznego. Dodatkowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami projektowania i konstrukcji samolotów.
Treści kształcenia:
Wykład: Wstęp, analiza trendów, analiza kosztów. Profil misji. Wstępny dobór masy, obciążenia powierzchni nośnej i obciązenia mocy (ciągu). Kadłub – ergonomia, właściwości użytkowe, konfiguracja kadłub-płat, podstawowe wiadomości o aerodynamice kadłuba i połączenia płat – kadłub. Podwozie – wymagania, układy i ich właściwości, podstawowe rozwiązania konstrukcyjne. Integracja zespołów napędowych – typy napędów i zakresy ich zastosowań, rozmieszczenie silników, łoża silnikowe, chłodzenie, wloty i wyloty. Śmigła – rodzaje, podstawowe rozwiązania konstrukcyjne, rozwiązania nietypowe. Usterzenia – podstawy wymiarowania, właściwości różnych układów usterzeń, wybrane nietypowe układy usterzeń. Wstępny szkic samolotu na przykładach dwumiejscowego samolotu szkolnego i dwusilnikowego samolotu komunikacyjnego. Analiza masowa. Płat nośny – podstawowe informacje o właściwościach profili aerodynamicznych i ich doborze, dobór pozostałych charakterystyk geometrycznych płata (wydłużenie, wznios, skos, zwichrzenie), płat delta. Mechanizacja płata i stery. Kryteria oceny stateczności i sterowności samolotu. Obwiednia obciążeń samolotu. Obciążenia płata i usterzeń. Obciążenia kadłuba i podwozia. Obciążenia od zespołu napędowego. Projekt: Analiza trendów, profil misji, oszacowanie masy samolotu pustego, masy paliwa i masy startowej. Dobór obciążenia powierzchni i obciążenia mocy (ciągu). Wstępna analiza kosztów. Szkic samolotu i analiza masowa. Ocena możliwości uzyskania założonej masy startowej i prawidłowego położenia środka masy. Charakterystyki aerodynamiczne. Osiągi. Ocena możliwości spełnienia wymagań technicznych. Obwiednia obciążeń.
Metody oceny:
Ocena formująca: 1) Kolokwium 1 (test) – max. 25 pkt., 2) Kolokwium 2 (zadanie) – max. 25 pkt., 3) Projekty - max . 50 pkt (5x10). Nieterminowe oddawanie kolejnych projektów skutkuje obniżeniem maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za dany projekt o 1 za każdy tydzień spóźnienia. Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczone na min. 13 pkt. każde + wszystkie projekty zaliczone na łącznie min 24 pkt. Skala ocen: 0-49 2 50-61 3 62-73 3,5 74-85 4 85-95 4,5 95-100 5
Egzamin:
nie
Literatura:
Podstawowa: 1. Przepisy EASA. 2. T. C. Corke „Design of Aircraft”. 3. D.P. Raymer „Aircraft Design, a Conceptual Approach”. 4. St. Danilecki „Projektowanie samolotów”. 5. St. Danilecki „Konstrukcja samolotów”. 6. E. Cichosz „Charakterystyka i zastosowanie napędów”. Uzupełniająca: 1. F. Misztal „Wstępny projekt konstrukcyjny płatowiec". 2. J. Roskam „Airplane Design”. 3. D. Stinton „The Design of the Aeroplane”. 4. E.Torenbeek „Synthesis of Subsonic Airplane Design”. 5. J.D. Anderson „Aircraft Performance & Design”. 6. R. Cymerkiewicz „Budowa samolotów”. 7. J.P. Fielding „Introduction to Aircraft Design”. 8. L.R. Jenkinson, J.F.Marchman III „Aircraft Design Projects”. 9. N. Currey „Aircraft landing gear design”.
Witryna www przedmiotu:
http://www.meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/BIPOL
Uwagi:
Zaliczenie tego przedmiotu, bez uprzedniego zaliczenia przedmiotu Mechanika lotu 1, jest bardzo nieprawdopodobne.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NK307_W1
Student zna elementy składowe projektu statku powietrznego.
Weryfikacja: Projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt ML.NK307_W2
Student zna funkcje, charakterystyki i obciążenia konstrukcji elementów samolotu.
Weryfikacja: Kolokwia, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W12, LiK1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07
Efekt ML.NK307_W3
Student zna wybrane fragmenty obowiązujących przepisów budowy statków powietrznych.
Weryfikacja: Projekt 5.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08
Efekt ML.NK307_W4
Student potrafi przeprowadzić analizę trendów.
Weryfikacja: Projekt 1.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NK307_U1
Student potrafi zredagować dokumentację zrealizowanej pracy inżynierskiej.
Weryfikacja: Projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U02, LiK1_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03
Efekt ML.NK307_U2
Student potrafi przeprowadzić analizę kosztów.
Weryfikacja: Projekt 2.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U14, LiK1_U16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U12
Efekt ML.NK307_U3
Student potrafi zaprojektować prosty samolot.
Weryfikacja: Projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16
Efekt ML.NK307_U4
Student potrafi przeprowadzić analizę trendów.
Weryfikacja: Projekt 1.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U01, LiK1_U05, LiK1_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U13
Efekt ML.NK307_U5
Potrafi przeanalizować właściwości lotne i obciążenia samolotu oraz potrafi dobrać i przeanalizować właściwości jego napędu i wyposażenia.
Weryfikacja: Projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ML.NK307_K1
Student ma świadomość realizacji zadań w sposób terminowy.
Weryfikacja: Projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_K02, LiK1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K02, T1A_K05
Efekt ML.NK307_K2
Student potrafi przeprowadzić analizę kosztów.
Weryfikacja: Projekt 2.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K06