Nazwa przedmiotu:
Podstawy Konstrukcji Maszyn III
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Tadeusz Szopa
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ML.NK365
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 35, w tym: a) wykład -15 godz., b) ćwiczenia -15 godz., c) konsultacje - 5 godz. 2. Praca własna studenta 40 godz., w tym: a) kończenie w domu zadań - 15 godz. b) przygotowanie do zajęć i kolokwiów - 15 godz., c) przygotowanie się do egzaminu - 10 godz. Razem - 75 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych: 35, w tym: a) wykład -15 godz., b) ćwiczenia -15 godz., c) konsultacje - 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy Konstrukcji Maszyn II.
Limit liczby studentów:
100
Cel przedmiotu:
Uświadomienie roli społecznej i odpowiedzialności inżyniera oraz wynikającego z nich znaczenia szczególnych cech inżyniera, a także jego wiedzy i umiejętności. Zwrócenie uwagi na niepewność w działalności inżyniera i jej przyczyny. Uświadomienie znaczenia odpowiedniego doboru wartości współczynnika bezpieczeństwa w obliczeniach inżynierskich. Nabycie przez studenta umiejętności rozwiązywania problemów, związanych z projektowaniem i funkcjonowaniem układów przenoszenia napędu, w tym - wyznaczania obciążeń poszczególnych zespołów, także w okresach ruchu nieustalonego. Zaznajomienie studentów z podstawami projektowania przekładni mechanicznych oraz z zasadami ich doboru do układu przenoszenia napędu.
Treści kształcenia:
Rola społeczna i odpowiedzialność inżyniera. Znaczenie jego szczególnych cech oraz wiedzy i umiejętności. Niepewność w działalności inżyniera, przyczyny, sposoby zmniejszania. Możliwości modelowania probabilistycznego w inżynierii mechanicznej. Wpływ współczynnika bezpieczeństwa na prawdopodobieństwo uszkodzenia obiektu mechanicznego. Probabilistyczne modele trwałości łożysk tocznych, dobór łożysk i układów łożysk dla różnych poziomów niezawodności. Struktura układu przenoszenia napędu. Wyznaczanie obciążeń zespołów układu przenoszenia napędu i ich elementów w okresach ruchu ustalonego i nieustalonego. Straty energetyczne. Modele dynamiki ruchu układu ze sprzęgłem podatnym i układu ze sprzęgłem ciernym. Rodzaje przekładni. Przekładnie zębate, rodzaje. Geometria zazębienia. Przyczyny uszkodzeń. Warunki ograniczające i modele (wg ISO). Obciążenia w strefie zazębienia oraz łożysk i wałów.
Metody oceny:
Trzy kolokwia organizowane w ciągu semestru, egzamin. Dyskusje i krótkie sprawdziany dodatkowe (kartkówki) w trakcie zajęć.
Egzamin:
tak
Literatura:
Zalecana literatura: 1. Szopa T.: Podstawy konstrukcji maszyn. Zasady projektowania i obliczeń inżynierskich. Ofic. Wyd.PW, 2012; 2. Szopa T.:Podstawy konstrukcji maszyn. Wybrane problemy projektowania typowych zespołów urządzeń mechanicznych. Ofic. Wyd.PW,2013; 3. Skoć A., Spałek J.: Podstawy konstrukcji maszyn, t.1. WNT 2006; 4. Skoć A., Spałek J., Markusik S.: Podstawy konstrukcji maszyn, t.2. WNT 2008; 5.Podstawy konstrukcji maszyn - pod red. M.Dietricha, WNT 1999; 6. Norton R.: Machine Design. An Integrated Approach. Prentice Hall 2006; oraz wszystkie inne o podobnej tematyce. Dodatkowa literatura: - materiały dostarczone przez wykładowcę,
Witryna www przedmiotu:
www.meil.pw.edu.pl/zpk/ZPK/Dydaktyka/Regulaminy zajęć
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NK365_W1
Zna przyczyny niepewności w działalności inżynierskiej i stosowane sposoby jej zmniejszania.
Weryfikacja: Kolokwia. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W02, LiK1_W06, LiK1_W18, LiK1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W06, T1A_W07
Efekt ML.NK365_W2
Ma wiedzę o możliwościach modelowania probabilistycznego w obliczeniach inżynierskich i o sposobach uwzględniania losowości w obliczeniach deterministycznych (np. w obliczeniach zmęczeniowych, łożysk tocznych). Ma wiedzę o wpływie współczynnika bezpieczeństwa na prawdopodobieństwo uszkodzenia elementu.
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W02, LiK1_W06, LiK1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W07
Efekt ML.NK365_W3
Zna strukturę układu przenoszenia napędu i funkcje spełniane przez poszczególne jego zespoły. Ma wiedzę o zjawiskach i procesach zachodzących w układzie i w poszczególnych zespołach w różnych okresach funkcjonowania układu.
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W02, LiK1_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NK365_U1
Potrafi zaprojektować strukturę przekładni zębatej do potrzeb układu przenoszenia napędu oraz cechy geometryczne kół tworzących ją kół zębatych, uwzględniając ograniczenia głównie konstrukcyjne i technologiczne.
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U10, LiK1_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09
Efekt ML.NK365_U2
Potrafi wyznaczyć obciążenia przenoszone przez poszczególne koła zębate, wałki i ich podparcia – zarówno w okresach ruchu ustalonego, jak i w okresach ruchu nieustalonego.
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U10, LiK1_U12, LiK1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15
Efekt ML.NK365_U3
Potrafi, na podstawie obliczeń wstępnych, wyznaczyć obciążenia dowolnego zespołu układu przenoszenia napędu i elementów tego zespołu, np. wynikające z pracy użytecznej wykonywanej przez zespół roboczy, zarówno w okresach ruchu ustalonego, jak i w okresach ruchu nieustalonego.
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U10, LiK1_U12, LiK1_U19, LiK1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15
Efekt ML.NK365_U4
Do wstępnych obliczeń obciążeń w układzie przenoszenia napędu potrafi utworzyć i zastosować prosty model dynamiki w tym układzie. Na podstawie wyników obliczeń potrafi dobrać odpowiednie cechy sprzęgła chroniące elementy układu przed przeciążeniami i przed rezonansem.
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U10, LiK1_U12, LiK1_U19, LiK1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ML.NK365_K1
Zna rolę społeczną i odpowiedzialność inżyniera oraz możliwości kształtowania przez niego cech (w tym bezpieczeństwa) projektowanych obiektów, systemów i przedsięwzięć.
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_K01, LiK1_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02
Efekt ML.NK365_K2
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, wynikającą z odpowiedzialności społecznej inżyniera. Potrafi uzupełniać własną wiedzę i umiejętności, niezbędne do twórczej pracy w zawodzie inżyniera .
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_K01, LiK1_K02, LiK1_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06