Nazwa przedmiotu:
Optymalizacja konstrukcji lotniczych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Tomasz Goetzendorf-Grabowski.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ML.NK306
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 45, w tym: a) wykład - 30 godz.; b) zajęcia projektowe - 15 godz. 2. Praca własna - 30 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć projektowych, praca nad projektami - 20 godz. b) przygotowanie do kolokwium - 10 godz. Razem - 75 godzin = 3 punkty ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty - liczba godzin kontaktowych - 45, w tym: a) wykład - 30 godz.; b) zajęcia projektowe - 15 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 punkty ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
100
Cel przedmiotu:
Po zaliczeniu przedmiotu student powinien wykazać się: • podstawową znajomością matematycznych metod optymalizacji. • umiejętnością formułowania i rozwiązywania prostych problemów optymalizacyjnych w projektowaniu samolotów.
Treści kształcenia:
Zbieżna i rozbieżna spirala projektowa. Wymiarowanie. Najważniejsze elementy systemu podlegające procesowi optymalizacji: geometria, aerodynamika, zespół napędowy, misja i osiągi, struktura i własności masowe, stateczność i układy sterowania, systemy poprawy bezpieczeństwa, obsługa i charakterystyki ekonomiczne. Wybór optymalnego obciążenia powierzchni i obciążenia ciągu. Optymalizacja w projektowaniu samolotów specjalnego przeznaczenia (np. lekkich, pożarowych, bojowych i innych). Wybór funkcji celu i parametrów odpowiedzialnych za zmiany funkcji celu. Matematyczne podstawy optymalizacji: metoda przeszukiwania, metoda najstromszego gradientu, metoda gradientów sprzężonych. Kryteria zbieżności algorytmów. Programowanie liniowe.
Metody oceny:
Projekty, kolokwium.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. D.P. Raymer, Aircraft Design: A Conceptual Approach, AIAA Eductaion Series. 2. G.N. Vanderplaats: Numerical Optimization Techniques For Engineering Design, McGraw Hill. 3. Ross Baldick: Applied Optimization, Cambridge University Press, 2006. 4. J. Nocedal, S.J. Wright, Numerical Optimization, Springer 1999. 5. Wybrane wykłady w wersji elektronicznej. Dodatkowa literatura: 1. Materiały na stronie http://www.meil.pw.edu.pl/pl/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/OPTYM. 2. Przewodnik po projektach.
Witryna www przedmiotu:
http://www.meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/OPTYM
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NK306_W1
Student zna podstawy matematycznych metod optymalizacji.
Weryfikacja: Kolokwium, projekty.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01
Efekt ML.NK306_W2
Student poznaje zastosowanie metod optymalizacji w zagadnieniach związanych z projektowaniem samolotów.
Weryfikacja: Kolokwium, projekty.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W13, LiK2_W15, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NK306_U1
Student potrafi formułować proste zagadnienie optymalizacji.
Weryfikacja: Projekty.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ML.NK306_K1
Student potrafi formułować priorytety w zagadnieniach projektowych.
Weryfikacja: Projekty.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K04