Nazwa przedmiotu:
Podstawy automatyki I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Zbigniew Seta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
PAU1z
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład37h
  • Ćwiczenia13h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagana ogólna znajomość zagadnień wykładanych w przedmiotach: matematyka, fizyka.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Umiejętność formułowania opisu matematycznego układów regulacji oraz sterowania procesami dyskretnymi. Umiejętność projektowania typowych struktur układów regulacji oraz układów przełączających.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie, pojęcia podstawowe 2. Opis matematyczny ciągłych liniowych układów dynamicznych - transmitancje 3. Podstawowe człony dynamiczne 4. Schematy blokowe 5. Charakterystyki częstotliwościowe 6. Obiekty regulacji i regulatory przemysłowe 7. Wymagania stawiane układom automatyki – stabilność i wskaźniki jakości regulacji 8. Dobór nastaw regulatorów 9. Struktury układów automatyki i przykładowe zastosowania 10. Dyskretne układy regulacji 11. Technika automatyzacji 13. Wprowadzenie do sterowania logicznego 14. Podstawy matematyczne sterowania logicznego 15. Układy kombinacyjne 16. Podstawy układów sekwencyjnych 17. Przerzutniki asynchroniczne 18. Układy sekwencyjne procesowo-zależne asynchroniczne o programach rozgałęzionych 19. Układy sekwencyjne asynchroniczne procesowo-zależne o programach liniowych 20. Układy synchroniczne
Metody oceny:
Ćwiczenia zaliczane na podstawie dwóch kolokwiów. Egzamin
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Żelazny M.: Materiały pomocnicze do wykładu: Podstawy Automatyki 2. 2. Żelazny M.: Podstawy Automatyki. WNT, Warszawa 1976 3. 3. Kościelny W.: Materiały pomocnicze do nauczania podstaw automatyki. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2001, wyd. III 4. Holejko D., Kościelny W., Niewczas W.: Zbiór zadań z podstaw automatyki. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, 1985, wyd. VIII 5. Kościelny W.: Podstawy automatyki, część II. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, 1984 6. Zieliński C.: Podstawy projektowania układów cyfrowych. PWN, Warszawa, 2003
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PAU1z_Inst_W01
Zna opis matematyczny dynamicznych układów liniowych
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04
Efekt PAU1z_Inst_W02
Zna struktury podstawowych układów sterowania procesami ciągłymi oraz metody doboru ich parametrów i badania właściwości
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09, K_W14, K_W16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W05
Efekt PAU1z_Inst_W03
Zna opis matematyczny układów dyskretnych oraz metody projektowania sterowania dyskretnego
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09, K_W14, K_W16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PAU1z_Inst_U01
Potrafi opisywać układy fizyczne za pomocą równań, transmitancji, schematów blokowych i charakterystyk częstotliwościowych
Weryfikacja: Kolokwium na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U06, K_U07, K_U14, K_U16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U07, T1A_U09, T2A_U09, T1A_U08, T1A_U13, T1A_U13
Efekt PAU1z_Inst_U02
Potrafi dobrać nastawy regulatora PID, określić stabilność układu oraz odchyłki statyczne
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U14, K_U15, K_U17, K_U18, K_U19, K_U23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U13, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U16
Efekt PAU1z_Inst_U03
Potrafi sformułować opis układu dyskretnego w postaci tabeli oraz grafu, dokonać syntezy funkcji logicznej oraz zaprojektować układ sterowania
Weryfikacja: Kolokwium na ćwiczeniach, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U22, K_U24, K_U25
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, T1A_U15, T1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PAU1z_Inst_K01
Zna i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej w szczególnie wpływu automatyzacji na rynek pracy
Weryfikacja: Kolokwium na ćwiczeniach, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02