Nazwa przedmiotu:
Podstawy konstrukcji urządzeń precyzyjnych I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Wiesław Mościcki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
KZU1
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1). Liczba godzin bezpośrednich: 47, w tym: • wykład -15 godz, • projektowanie -30 godz., • konsultacje -2 godz. 2) Praca własna studenta – • obliczenia i opracowanie konstrukcji, wykonanie dokumentacji konstrukcyjnej- 30 godz., • zapoznanie z literaturą 8 godz., • przygotowanie do zaliczenia wykładu 5 godz. RAZEM 90 godzin = 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS - liczba godzin bezpośrednich: 47, w tym: • wykład -15 godz, • projektowanie -30 godz., • konsultacje -2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 punktu ECTS- 60 godzin, w tym: • obecność podczas projektowania 30 godz., • obliczenia i opracowanie konstrukcji, wykonanie dokumentacji konstrukcyjnej (poza salą projektową) 30 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe zagadnienia: z grafiki inżynierskiej (rzuty, przekroje, wymiarowanie), mechaniki (statyka, kinematyka, dynamika), wytrzymałości materiałów (obliczanie naprężeń i odkształceń przy podstawowych stanach obciążenia), materiałoznawstwa (znajomość podstawowych materiałów metalowych i tworzyw sztucznych), technologii wytwarzania (obróbka skrawaniem, plastyczna, kształtowanie z proszków metali i z tworzyw sztucznych), metrologii (analiza wymiarowa, rachunek błędów), informatyki (komputerowe wspomaganie projektowania - program AutoCAD)
Limit liczby studentów:
bez ograniczeń
Cel przedmiotu:
Nabycie umiejętności: tworzenia koncepcji prostego urządzenia precyzyjnego, skonstruowania tego urządzenia oraz sporządzenia jego dokumentacji konstrukcyjnej.
Treści kształcenia:
Wykład Wiadomości wstępne. Maszyna a urządzenie precyzyjne, cechy wspólne i zasadnicze różnice. Urządzenia precyzyjne a urządzenia mechatroniczne. Problematyka przetwarzania masy, energii i informacji w urządzeniach mechatronicznych. Przykłady charakterystycznych urządzeń mechatronicznych i ich schematy blokowe. Dekompozycja powyższych urządzeń na zespoły funkcjonalne. Wybór zespołów do omówienia na wykładzie oraz motywacja dokonania tego wyboru. Proces konstruowania, wymagania techniczne, ograniczenia, generowanie możliwych rozwiązań, kryteria oceny poszczególnych rozwiązań, ocena i wybór rozwiązań najkorzystniejszych. Połączenia mechaniczne i elektryczne, problematyka jakości połączeń oraz ich normalizacji. Samohamowność połączeń gwintowych, zabezpieczenia przed samoczynnym luzowaniem się tych połączeń. Szybkie łączniki. Elementy sprężynujące jako: elementy magazynujące energię i wykonujące pracę, elementy transmitujące sygnały elektryczne, elementy pomiarowe, elementy amortyzujące. Problemy obliczeń, kształtowania, oceny jakości, badania. Materiały konstrukcyjne: system oznaczeń według norm europejskich, stale, stopy aluminium i stopy miedzi, przykładowe materiały: własności, zastosowania i oznaczanie. Projektowanie Studenci wykonują dwa zadania konstrukcyjne, ćwiczenie z wykorzystaniem programu AutoCAD oraz zadanie badawcze. Projekt 1: Opracowanie konstrukcji oraz dokumentacji mechanizmu z ręcznym napędem członu wykonawczego (opracowane są dwie wersje tematu: moduł stolika liniowego oraz precyzyjny podnośnik laboratoryjny). Projekt obejmuje: sformułowanie wymagań, wyodrębnienie zespołów funkcjonalnych, analizę obciążeń i niezbędne obliczenia konstrukcyjne, poznanie zasad wykonywania dokumentacji konstrukcyjnej, rysunku złożeniowego mechanizmu i jego podzespołów, formułowanie uwag technologicznych i montażowych, wykonanie rysunków konstrukcyjnych części (kształtowanie elementów, wymiarowanie, tolerowanie wymiarów i dobór pasowań, dobór materiałów, dobór i oznaczanie chropowatości powierzchni oraz pokryć ochronnych), projektowanie prowadnic liniowych, ustalanie i łączenie elementów, śrubowe mechanizmy ruchu makro i mikro (głowice mikrometryczne oraz śruby różnicowe), kasowanie luzów w układach napędowych i prowadzących, projektowanie elementów sprężynujących. Projekt 2: Założenia konstrukcyjne zespołu napędu liniowego. Projekt obejmuje: sformułowanie wymagań, analizę struktury i przyjęcie schematu kinematycznego mechanizmu, wstępne obliczenia konstrukcyjne zakończone doborem motoreduktora. Ćwiczenie z AutoCAD-a: Wykonanie rysunków konstrukcyjnych wskazanych części z projektu 1 za pomocą programu programu AutoCAD. Zadanie badawcze: Dotyczy badania charakterystyk elementów sprężynujących na przykładzi termobimetali i sprężyn spiralnych (dwa ćwiczenia).
Metody oceny:
Zaliczenie wykładu na podstawie 2 kolokwiów (min. 10,5 pkt na 20 możliwych). Ćwiczenia projektowe : na ocenę z ćwiczeń składają się ocena punktowa zadań wykonywanych w trakcie „klasycznych” zajęć projektowych, b) ocena punktowa zadań wykonanych z wykorzystaniem oprogramowania AutoCAD oraz ocena zadań wykonywanych w Laboratorium PKUP. \Zaliczenie na podstawie sumy punktów uzyskanych ze wszystkich projektów (min. 15,5 na 30 możliwych) Suma punktów uzyskanych z wykładu i z projektowania (min. 26 pkt. na 50 pkt. Możliwych) .
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Oleksiuk W., Paprocki K.: Konstrukcja mechanicznych zespołów sprzętu elektronicznego. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Warszawa 1997. 2. Praca zbiorowa pod red. W. Oleksiuka: Konstrukcja przyrządów i urządzeń precyzyjnych. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne Warszawa 1996. 3. Praca zbiorowa pod red. W. Mościckiego: Podstawy konstrukcji urządzeń precyzyjnych. Ćwiczenia laboratoryjne. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2002 4. Mościcki W.: Materiały pomocnicze do projektowania i wykładu z PKUP umieszczone na stronie: www.mikromechanika.pl
Witryna www przedmiotu:
dostępna na stronie www.mikromechanika.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KZU1_W01
Ma wiedzę na temat konstrukcji i podstawowych właściwości połączeń mechanicznych i elementów sprężynujących występujących w urządzeniach mechatronicznych, w tym w zakresie doboru materiałów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium w trakcie wykładu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13, K_W15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KZU1_U01
Potrafi zaprojektować prosty zespół mechaniczny wchodzący w skład urządzenia, przeprowadzić niezbędne obliczenia konstrukcyjne i sprawdzające oraz wykonać dokumentację konstrukcyjną z wykorzystaniem programu AutoCAD
Weryfikacja: zaliczenie ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U08, K_U14, K_U19, K_U22, K_U23, K_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U15, T1A_U14, T1A_U09, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KZU1_K01
Potrafi pracować w zespole
Weryfikacja: zaliczenie ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05