Nazwa przedmiotu:
Podstawy ekonomii
Koordynator przedmiotu:
dr Eligiusz Nowakowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
PHE1z
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich (21h): a) Ćwiczenia: 20h b) Konsultacje: 1h 2) Liczba godzin pracy własnej studenta (30h): a) Zapoznanie z literaturą i przygotowanie na zajęcia: 15h b) Przygotowanie do sprawdzianów: 15h Razem: 51h (2 ECTS)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS - liczba godzin bezpośrednich (21h): a) Ćwiczenia: 20h b) Konsultacje: 1h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia20h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ogólna wiedza o gospodarce.
Limit liczby studentów:
130
Cel przedmiotu:
Wiedza o podstawowych zasadach działania współczesnej gospodarki.
Treści kształcenia:
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Rachunek dochodu narodowego. Gospodarka rynkowa. Wzrost gospodarczy – podstawowe kategorie, czynniki. Zjawisko globalizacji we współczesnym świecie. Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej. Pieniądz i polityka monetarna, rynek finansowy. Bezrobocie i inflacja. Międzynarodowa współpraca i integracja gospodarcza. Państwo we współczesnej gospodarce. Równowaga gospodarcza – cykl koniunkturalny.
Metody oceny:
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen z dwóch kolokwiów przeprowadzonych odpowiednio : pierwsze - w połowie semestru, drugie - na koniec semestru.
Egzamin:
nie
Literatura:
"Makro i mikroekonomia. Podstawowe problemy", red. Stefan Marciniak, PWN, Warszawa 2007. "Przemiany we współczesnej gospodarce światowej", red. Ewa Oziewicz , PWE, Warszawa 2006. M. Łakomy, Rynek, "Istota, geneza", Maternus Media, Tychy 2009.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PHE1z_nst_W01
Rozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne - test
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W11
Efekt PHE1z_nst_W02
Wykorzystanie teorii do oceny racjonalności decyzji gospodarczych i interpretowania problemów praktyki gospodarczej.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne - test
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PHE1z_nst_U01
Umie określić mierniki i czynniki oraz bariery wzrostu gospodarczego.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne - test
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U25
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U12
Efekt PHE1z_nst_U02
Potrafi analizować stan koniunktury gospodarczej, zjawisko inflacji i bezrobocia, problemy równowagi pieniężnej i budżetowej, roli handlu zagranicznego oraz skutków polityki ekonomicznej państwa.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne - test
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U25
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PHE1z_nst_K01
Ma świadomość pozyskanej wiedzy i umiejętności.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne - test
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K06