- Nazwa przedmiotu:
- Kompozycja obrazu filmowego i techniki operatorskie
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Drozdowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- KOF
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 49, w tym:
a) wykład - 15
b) laboratorium - 30
c) konsultacje - 2
d) zaliczenie - 2
2) Praca własna studenta 30, w tym:
a) przygotowanie do zaliczenia - 15
b)samodzielne wykonanie zadań praktycznych - 15
suma: 79(3 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 49, w tym:
a) wykład - 15
b) laboratorium - 30
c) konsultacje - 2
d) zaliczenie - 2
suma: 49 (2 ECTS)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- O charakterze praktycznym w tym:
a) laboratorium - 30
b) konsultacje - 2
c) samodzielne wykonanie zadań praktycznych - 15
suma: 47(2 ECTS)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zainteresowanie kinem, zarówno artystycznym jak i komercyjnym oraz współczesnymi formami telewizyjnymi. Mile widziane, acz nie obowiązkowe własne dokonania artystyczne w dziedzinie: filmu, fotografii, teatru, plastyki, literatury, itp.
- Limit liczby studentów:
- 20
- Cel przedmiotu:
- 1. Wykształcenie w uczestniku, niezbędnej w branży filmowo - telewizyjnej i nie tylko, umiejętności pracy w grupie. 2. Wyposażenie uczestnika w umiejętności niezbędne do samodzielnego realizowania prostych form filmowych i telewizyjnych. 3. Przekazanie podstawowej wiedzy pozwalającej na krytyczną analizę filmów i programów tv.
- Treści kształcenia:
- 1. Od pomysłu do przemysłu czyli kulisy produkcji filmowej i telewizyjnej. 2. Plan filmowy od kuchni czyli kto tu jest kim i co ma do roboty. 3. Sprzęt zdjęciowy czyli dlaczego aparat fotograficzny nie jest idealną kamerą filmową choć czasem z powodzeniem ją zastępuje. 4. Sprzęt oświetleniowy czyli lampy i grip. Czy do oświetlenia planu filmowego niezbędny jest TIR wyładowany światłem? 5. Rejestracja obrazu. Na czym, jak i po co oraz co z tego właściwie wynika. 6. Postprodukcja obrazu. Avid, Final Cut, a może zupełnie coś innego? 7. Efekty cyfrowe czyli grafik potrzebny od zaraz. 8. Jasno czy ciemno, czerń i biel czy kolor, złoty podział czy dominanta pozakadrowa, stabilnie czy drżącą ręką czyli podstawy analizy operatorskiej dzieła filmowego lub formatu telewizyjnego. 9. Marsz po czerwonym dywanie czyli do premiery filmu jeden krok. Mastering filmów do kina i programów do telewizji. 10. Czy mnie słychać, czyli czy w kinie potrzebny jest dźwięk oraz co z jego istnienia wynika dla operatora obrazu.
- Metody oceny:
- 1. Ocena trzech cykli fotograficznych zrealizowanych przez uczestnika na temat dowolny ale w określonej formie. Zdjęcia mogą być wykonane dowolnym aparatem, także telefonem komórkowym ale do oceny muszą być przedstawione w formie odbitek/wydruków o wymiarach min. 10 x 15 cm. 2. Ocena filmu zrealizowanego przez uczestnika na temat dowolny ale o długości maksymalnej 10 minut. Filmy oglądamy wyświetlane rzutnikiem na dużym ekranie. 3. Aktywność uczestnika podczas zajęć (wspólne realizacje filmowe oraz wycieczki do studiów produkcyjnych i postprodukcyjnych). 4. Zaliczenie testu pisemnego lub ustnego na koniec semestru. Uwaga: nie oglądamy zdjęć i filmów na ekranie komputera!!!
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. "ŚWIATŁO W FILMIE", autor: Blain Brown, Wydawnictwo Andrzej Marzec, rok wydania: 2009 2. "ŚWIATŁO W FILMIE", autor: Kazimierz Konrad, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, rok wydania: 1983 3. "GRAMATYKA JĘZYKA FILMOWEGO" , autor: Daniel Arijon, Wydawnictwo Andrzej Marzec, rok wydania: 2008 4. "JEZYK FILMU", autor: Jerzy Płażewski, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, rok wydania: 1982 5. "SZTUKA REŻYSERII FILMOWEJ", autor: Tom Kingdon, Wydawnictwo Andrzej Marzec, rok wydania: 2007 6. "TECHNIKA MONTAŻU FILMOWEGO", autorzy: Karel Reisz, Gavin Millar, Thorold Dickinson, Wydawnictwo Andrzej Marzec, rok wydania: 2014 7. "O MONTAŻU W FILMIE DOKUMENTALNYM", autorka: Lidia Zonn, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, rok wydania: 1986
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Kino to sztuka operująca obrazem. Dlatego podczas zajęć oglądamy i realizujemy filmy. Wykładu słuchamy tylko wtedy, gdy danych treści nie da się przekazać obrazem.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KOF_W01
- Zna przebieg produkcji filmowej, techniki w niej stosowane, ma wiedzę dotycząca sprzętu i wymagań technicznych i pozatechnicznych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny lub ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07, K_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W10
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KOF_U01
- Potrafi przygotować dokumentację zdjęciową i filmową oraz aktywnie uczestniczyć w pracach zespołu
Weryfikacja: Ocena trzech cykli fotograficznych i filmu i aktywności w zespole
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KOF_K01
- Ma świadomość potrzeby podnoszenia kompetencji zawodowych w tym komunikacyjnych, zasad pracy zespołowej oraz aspektów pozatechnicznych i artystycznych w działalności inżynierskiej
Weryfikacja: Ocena zaangażowania w projekty i wycieczki do studiów produkcyjnych i postprodukcyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05