- Nazwa przedmiotu:
- Techniki wizualizacji danych
- Koordynator przedmiotu:
- Dr hab. inż. Przemysław Biecek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka i Systemy Informacyjne
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-INPAD-MSP-XXXX
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- .
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- .
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- .
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Statystyka obliczeniowa, Programowanie w języku R
- Limit liczby studentów:
- .
- Cel przedmiotu:
- Poznanie technik wizualizacji danych, statycznej oraz interaktywnych. Poznanie zagadnień związanych z wizualizacją, takich jak percepcja kolorów, geometrii, reguły kompozycji danych, związek z analizą danych, predykcją, modelowaniem, testowaniem.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Historia grafiki statystycznej. Percepcja obrazu oraz związek z prezentacją danych. Percepcja kolorów oraz związek z prezentacją danych. Percepcja zależności i danych oraz związek z prezentacją danych. Dobór cech elementu wykresu (długość, pole, kąty, kolory) do zmiennych mierzony zgodnie z różnymi skalami (ilorazowa, różnicowa, uporządkowana, nominalna). Oprogramowanie do przygotowania grafiki statystycznej, w szczególności pakiet ggplot2 programu R oraz biblioteka D3. Przykłady udanych i nieudanych grafik statystycznych z mediów i artykułów naukowych.
Laboratorium:
Biblioteki do tworzenia wykresów statystycznych ggplot2. Biblioteki do tworzenia grafiki interaktywnej ggvis, rCharts. Biblioteki do tworzenia dashboard’ów biznesowych, Tabelau. Biblioteki do tworzenia interaktywnych aplikacji, shiny.
Projekt:
Wykonanie dwóch projektów dotyczących wizualizacji rzeczywistych zbiorów danych. Prezentacja oraz krytyczna dyskusja na temat opracowanych wizualizacji.
- Metody oceny:
- W trakcie semestru studenci będą mieli do wykonania dwa projekty dotyczące wizualizacji danych. Każdy z projektów składa się z trzech faz, prezentowanych i ocenianych. Projekty poświęcone będą wizualizacji danych z dużych międzynarodowych badań. Projekty wykonywane będą w domu, ale ich wyniki będą prezentowane na zajęciach. Każdy z tych projektów będzie oceniany w skali od 0 do 10 punktów. Do zaliczenia niezbędne jest uzyskanie w sumie przynajmniej 10 punktów. Ocena końcowa będzie wyznaczana na podstawie punktów uzyskanych z realizacji dwóch projektów częściowych. Dodatkowe punkty można uzyskać realizując indywidualne zadania przedstawione podczas wykładu. Zastosowana będzie skala liniowa przypisania punktów do końcowych ocen.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Program GNU R. R Core Team (2016). R: Foundation for statistical computing, Vienna, Austria, https://www.R-project.org/
2. P. Biecek, Zbiór esejów o sztuce pokazywania danych, 2014
3. E.R. Tufte, The visual display of quantitative information, 2001
4. https://github.com/pbiecek/TechnikiWizualizacjiDanych
- Witryna www przedmiotu:
- e.mini.pw.edu.pl
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W2_01
- Zna narzędzia do graficznej prezentacji danych
Weryfikacja: ocena indywidualnych zadań przedstawianych podczas wykładu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
PD_W13, PD_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W2_02
- Zna zasady percepcji liczb, geometrii, kolorów, zna gramatykę języka wizualizacji danych
Weryfikacja: ocena indywidualnych zadań przedstawianych podczas wykładu, ocena projektów realizowanych w zespołach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
PD_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W2_03
- Zna metody wnioskowania statystycznego i techniki analizy danych
Weryfikacja: ocena indywidualnych zadań przedstawianych podczas wykładu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
PD_W03, PD_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U2_01
- Potrafi korzystać z języka R, pakietu ggplot2 lub innych narzędzi do tworzenia wykresów statycznych
Weryfikacja: ocena projektów realizowanych w zespołach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
PD_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U2_02
- Potrafi korzystać z bibliotek D3 i innych narzędzi do tworzenia interaktywnych wizualizacji
Weryfikacja: ocena projektów realizowanych w zespołach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
PD_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U2_03
- Potrafi wykonać czytelną i informatywną wizualizację danych
Weryfikacja: ocena projektów realizowanych w zespołach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
PD_U18, PD_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K2_01
- Potrafi ocenić konsekwencje określonego sposobu przedstawienia danych
Weryfikacja: ocena projektów realizowanych w zespołach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
PD_K03, PD_K06
Powiązane charakterystyki obszarowe: