Nazwa przedmiotu:
Geotechnika II
Koordynator przedmiotu:
Grzegorz Kacprzak, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BU000-ISP-0482
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 128 godz. = 5 ECTS: udział w wykładach 30 godz., udział w zajęciach projektowych 30 godz., udział w ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych 5 godz., dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych, wykonanie projektu 25 godz., przygotowanie do egzaminu 20 godz., obecność na egzaminie 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 78 godz. = 3 ECTS: udział w wykładach 30 godz., udział w zajęciach projektowych 30 godz., udział w ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., obecność na egzaminie 3 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 75 godz. = 3 ECTS: udział w ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., udział w zajęciach projektowych 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych 5 godz., dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych, wykonanie projektu 25 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość: zadań statyki, geometrii pól, wielkości statycznych w przekroju elementu, rozwiązywania równań różniczkowych ugięcia belek i płyt, rodzajów oddziaływań przenoszonych przez konstrukcję nośną obiektu budowlanego, analizy obiektu budowlanego dla potrzeby zaprojektowania jego posadowienia, metod rozwiązywania układów statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych. Umiejętności: oceny stopnia trudności warunków geotechnicznych, wykonywania przekroi geologicznych, przyjmowania schematów obliczeniowych podłoża. Zaliczone przedmioty: Geotechnika 1.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Kształcenie umiejętności: przyjęcia koncepcji posadowienia w zależności od rodzaju konstrukcji nośnej obiektu budowlanego i warunków gruntowych; określania kategorii geotechnicznej projektowania i sposobów wyznaczania sił i nacisków przekazywanych z konstrukcji nośnej obiektu budowlanego na fundamenty i podłoże; modelowania teoretycznego: podłoża, fundamentów i konstrukcji nośnej obiektu budowlanego oraz współpracy jako całości lub samego fundamentu z podłożem; wyznaczania wymiarów i przyjmowania kształtu fundamentu; metod obliczania dla potrzeb wyznaczenia sił wewnętrznych i odporu gruntu; określania nośności pali pojedynczych; rozmieszczania pali pod fundamentami; sprawdzania stanów granicznych nośności i użytkowalności. Kompetencje: do projektowania i wykonawstwa posadowień bezpośrednich i pośrednich.
Treści kształcenia:
Wykłady: klasyfikacja: fundamentów ze względu na sposób przekazywania oddziaływań na podłoże, rozczłonkowania posadowienia, założeń obliczeniowych; określanie kategorii geotechnicznej projektowania i sposobu wyznaczania sił i nacisków przekazywanych z konstrukcji nośnej obiektu budowlanego na fundamenty i podłoże;podstawowe określenia związane z fundamentami bezpośrednimi; modele teoretyczne: podłoża, fundamentów i konstrukcji nośnej obiektu budowlanego oraz współpracy jako całości lub samego fundamentu z podłożem; ogólne zasady projektowania fundamentów bezpośrednich; fundamenty stopowe grupowe, ławowe pod ściany, ławowe pod rzędy słupów: zastosowanie, klasyfikacja, obliczanie wymiarów, zasady kształtowania, obliczanie reakcji podłoża; metody wyznaczania odporu i sił wewnętrznych w ławach pod rzędami słupów; sprawdzanie warunku stanu granicznego nośności podłoża; pozostałe fundamenty bezpośrednie: rusztowe, płytowe, skrzyniowe – zastosowanie, klasyfikacja, schematy obliczeniowe; fundamenty pośrednie, pojęcia i definicje; fundamenty na palach: klasyfikacja, ogólne zasady obliczania, rozmieszczanie pali, wykonywanie stosowanych pali; fundamenty na studniach i kesonach: zastosowanie, klasyfikacja; ścianki szczelne: zastosowanie, klasyfikacja, schematy obliczeniowe. Projekt: realizacja w oddawanych projektach problematyki obliczeń fundamentów z komputerowym wspomaganiem.
Metody oceny:
Egzamin pisemny: czas trwania: 3 godz., kalendarz: - 2 terminy w sesji zasadniczej, 1 termin w sesji poprawkowej. Projekt: zaliczenie na podstawie realizacji i oddania projektów fundamentów oraz kolokwiów. Laboratoria: zaliczenie na podstawie badań laboratoryjnych oraz wykonania i obrony dokumentacji geotechnicznej.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Praca zbiorowa pod kierunkiem Lecha LICHOŁAI. Budownictwo ogólne tom 3. Elementy budynków podstawy projektowani. Antoni KUCHLER Rozdział 5. Fundamenty i posadowienia budynków, Arkady. [2] Zbigniew GRABOWSKI, Stanisław PISARCZYK, Marek OBRYCKI: Fundamentowanie, OW PW. [3] Praca zbiorowa pod redakcją Bolesława ROSSIŃSKIEGO: Fundamenty. Projektowanie i wykonawstwo, Arkady. [4] Praca zbiorowa pod redakcją Bolesława ROSSIŃSKIEGO: IX tom Budownictwo betonowe. Fundamenty, Arkady. [5] Marek OBRYCKI, Stanisław PISARCZYK: Wybrane zagadnienia z fundamentowania. Przykłady obliczeń, OW PW. [6] Normy PN i PN – EN.
Witryna www przedmiotu:
www.il.pw.edu.pl
Uwagi:
Materiały dydaktyczne do przedmiotu zostały przygotowane w Projekcie współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa III Szkolnictwo Wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych „NERW PW Nauka – Edukacja – Rozwój - Współpraca”

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Ma wiedzę z zakresu zadań statyki, i wytrzymałości dla potrzeby zaprojektowania fundamentów posadowienia obiektu budowlanego.
Weryfikacja: Egzamin, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W04, K1_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W04
Efekt W2
Ma podstawową wiedzę o stosowaniu norm europejskich EUROKOD 7 dotyczących geotechniki.
Weryfikacja: Egzamin, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W07, K1_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W08, T1A_W09
Efekt W3
Ma wiedzę z zakresu określania kategorii geotechnicznej projektowania i sposobu wyznaczania sił i nacisków przekazywanych z konstrukcji nośnej obiektu budowlanego na fundamenty i podłoże.
Weryfikacja: Egzamin, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04
Efekt W4
Ma wiedzę w zakresie zasad projektowania fundamentów bezpośrednich; obliczania wymiarów, zasad kształtowania, metod wyznaczania odporu i sił wewnętrznych.
Weryfikacja: Egzamin, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W04, K1_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W04
Efekt W5
Zna ogólne zasady obliczania, rozmieszczania i wykonywanie stosowanych pali.
Weryfikacja: Egzamin, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Ma umiejętność określania kategorii geotechnicznej projektowania i sposobów wyznaczania sił i nacisków przekazywanych z konstrukcji nośnej obiektu budowlanego na fundamenty i podłoże
Weryfikacja: Egzamin, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U13
Efekt U2
Potrafi przyjąć koncepcję posadowienia w zależności od rodzaju konstrukcji nośnej obiektu budowlanego i warunków gruntowych.
Weryfikacja: Egzamin, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U09, K1_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U13
Efekt U3
Ma umiejętność modelowania teoretycznego: podłoża, fundamentów i konstrukcji nośnej obiektu budowlanego oraz współpracy jako całości lub samego fundamentu z podłożem.
Weryfikacja: Egzamin, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U04, K1_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U16
Efekt U4
Potrafi określić nośność pali pojedynczych i rozmieścić pale pod fundamentami.
Weryfikacja: Egzamin, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U16
Efekt U5
Ma podstawowe kompetencje do projektowania i wykonawstwa posadowień bezpośrednich i pośrednich.
Weryfikacja: Egzamin, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U07, K1_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Rozumie znaczenie odpowiedzialności w działalności geotechnicznej, w tym rzetelność przedstawiania wyników badań, oceny nośności i odkształcalności fundamentów i podłoża gruntowego.
Weryfikacja: Egzamin, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07
Efekt K2
Ma świadomość ochrony i zachowania ekologiczności podłoża gruntowego.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02