Nazwa przedmiotu:
Reologia
Koordynator przedmiotu:
Stanisław Jemioło, Prof. dr hab. inż.; Aleksander Szwed dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUTKO-MSP-0414
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 90 godz. = 3 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia 15 godz., przygotowanie i prezentacja ćwiczeń 15 godz., zapoznanie się z literaturą 15 godz., przygotowanie się do egzaminu i jego zdanie 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 55 godz. = 2 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia 15 godz., prezentacja ćwiczeń i zdanie egzaminu 10 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia 15 godz., przygotowanie i prezentacja ćwiczeń 15 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Algebra liniowa. Rachunek macierzowy i tensorowy. Analiza funkcji jednej i wielu zmiennych. Równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe. Mechanika bryły sztywnej. Teoria prętów. Znajomość podstaw teorii sprężystości, formułowania i rozwiązywania zadań w zakresie wymienionych poniżej zagadnień: takich jak formułowanie zagadnienia brzegowego liniowej teorii sprężystości, związki Hooke’a materiału izotropowego i anizotropowego, tarcze w płaskim stanie naprężenia i odkształcenia oraz płyty. Przedmioty: Algebra i analiza matematyczna. Mechanika teoretyczna. Wytrzymałość materiałów. Mechanika konstrukcji. Teoria sprężystości.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Rozumienie założeń teorii lepkosprężystości, znajomość równań je opisujących, umiejętność zastosowania teorii w prostych zagadnieniach prętowych i powierzchniowych. Poznanie i zrozumienie własności reologicznych betonu i metali. Zapoznanie się z zagadnieniem pełzania metali i teorii pełzania. Umiejętność zastosowania teorii pełzania w prostych zagadnieniach.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do przedmiotu i rys historyczny. 2. Teoria liniowej lepkosprężystości: założenia, zasada Boltzmana, modele reologiczne, równania stanu. 3. Zastosowania teorii do analizy quasi-statycznych zagadnień konstrukcji prętowych i powierzchniowych. 4. Równania stanu nieliniowych materiałów reologicznych: omówienie wyników doświadczeń, założenia, modele i równania, uwzględnienie wpływu lepkości i temperatury. Przykłady obliczeń prostych elementów konstrukcji. 5. Reologia konstrukcji betonowych: własności reologiczne betonu, podstawy doświadczalne, stosowane teorie pełzania i skurczu. 6. Obliczanie strat reologicznych w betonie sprężonym. 7. Pełzanie metali: Informacje doświadczalne, wpływ zmian naprężenia, czasu i temperatury. 8. Pełzanie nieustalone (początkowe), ustalone oraz przyspieszone prowadzące do zniszczenia lepkiego, mieszanego i kruchego. 9. Podstawowe teorie pełzania w jednoosiowym i złożonym stanie naprężenia. 10. Opis różnych postaci zniszczenia, oszacowanie czasu „życia” konstrukcji. 11. Przykłady rozwiązań konstrukcji metalowych z uwzględnieniem pełzania.
Metody oceny:
Egzamin pisemny i ustny. Dwa ćwiczenia domowe i jeden sprawdzian. Ocenianie ciągłe (obecność, aktywność).
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Nowacki W.: Teoria pełzania, Arkady, Warszawa, 1963r. [2] Skrzypek U. J.: Plastyczność i pełzanie, PWN, Warszawa, 1986r. [3] Mitzel A.: Reologia Betonu, Arkady, Warszawa, 1972r. [4] Rusch H, Jungwirth D.: Skurcz i pełzanie w konstrukcjach betonowych, Arkady, Warszawa, 1979r. [5] Perzyna P.: Teoria lepkoplastyczności, PWN, Warszawa, 1966r. [6] Jakowluk A.: Procesy pełzania i zmęczenia w materiałach, WNT, Warszawa,1993r.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Zna założenia i metody modelowania konstytutywnego reologii materiałów.
Weryfikacja: Egzmin pisemny i ustny
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W15_TK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Stosuje teorię lepkosprężystości w odpowiednich zagadnieniach konstrukcji, ze szczególnym uwzględnieniem własności reologicznych metali i betonów.
Weryfikacja: projekty i sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U22_TK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U19, T2A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: egzamin i projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K06