Nazwa przedmiotu:
Technologia kompozytów budowlanych
Koordynator przedmiotu:
Piotr Woyciechowski, Dr hab. inż., prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUIPB-MSP-0413
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Łącznie 60 godzin = 2 ECTS: obecność na laboratoriach 15 godzin i wykładach 15 godz., przygotowanie do laboratorium 4 godz, opracowanie raportów z własnych badań przeprowadzonych na laboratorium, konsultacje 20 godz, przygotowanie do zaliczenia 6 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Łącznie 45 godzin = 2 ECTS: obecność na laboratoriach 15 godzin i na wykładach 15 godz. konsultacje raportów z badań 15 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Łącznie 26 godzin = 1 ECTS: obecność na laboratoriach 15 godzin, przygotowanie do laboratorium 6 godz, opracowanie raportów z własnych badań przeprowadzonych na laboratorium 5 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza w zakresie technologii betonu ze studiów inżynierskich
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Rozszerzenie wiedzy z zakresu technologii betonu. Kształtowanie umiejętności wykorzystania technik komputerowych i narzędzi statystycznych do zaplanowania eksperymentu oraz analizy jego wyników.
Treści kształcenia:
1. Współczesne podejście do projektowania składu betonu. Dobór jakościowy składników betonu: cementu, kruszywa, dodatków i domieszek Ocena wpływu poszczególnych rodzajów cementu, kruszywa, dodatków i domieszek na wybrane cechy mieszanki betonowej i/lub betonu stwardniałego Dobór ilościowy składu zaczynu cementowego, uziarnienia kruszywa. Modelowanie zależności pomiędzy zmiennymi materiałowymi, a cechami technicznymi betonu, z wykorzystaniem narzędzi statystycznych Wykorzystanie modelu CPM przy projektowaniu składu betonu Optymalizacja składu betonu 2. Trwałość betonu Karbonatyzacja: charakterystyka zjawiska, wpływ na trwałość, karbonatyzacja w ujęciu normowym, modele karbonatyzacji betonu Skurcz i pełzanie: charakterystyka zjawiska, wpływ na trwałość, skurcz i pełzanie w ujęciu normowym, modele skurczu i pełzania betonu Mrozoodporność betonu: kształtowanie mrozoodporności betonu, ilościowa i jakościowa ocena napowietrzenia mieszanki betonowej, ocena rozkładu porów w stwardniałym betonie Pielęgnacja: pielęgnacja w ujęciu normowym, zróżnicowanie zasad pielęgnacji ze względu na warunki otoczenia, wykorzystanie superabsorpcyjnych polimerów do pielęgnacji betonu 3. Kierunki rozwojowe w technologii betonu
Metody oceny:
Ćwiczenia laboratoryjne: sporządzenie raportów z badań przeprowadzonych na ćwiczeniach wraz z interpretacją rezultatów. Wykłady: zaliczenie pisemne całości przedmiotu na końcu semestru.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] A.M Neville: Właściwości betonu. Wyd. V Stowarzyszenie Producentów Cementu, Kraków październik 2012. [2] M. Alexander, S. Mindess: Aggregates in Concrete. CRC Press, 2005 [3] M. Alexander, A. Bentur, S.Mindess: Durability of Concrete: Design and Construction. CRC Press, 2017 [4] M. G. Richardson: Fundamentals of Durable Reinforced Concrete. CRC Press, 2002. [5] F. De Larrard: Concrete Mixture Proportioning: A Scientific Approach, CRC Press, 1999. [6] A.M. Brandt: Optimization Methods for Material Design of Cement-based Composites, CRC Press, 1998. [7] K. K. Aligizaki: Pore Structure of Cement-Based Materials: Testing, Interpretation and Requirements, CRC Press, 2005.
Witryna www przedmiotu:
https://pele.il.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=253
Uwagi:
Materiały dydaktyczne do przedmiotu zostały przygotowane w projekcie współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa III Szkolnictwo Wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych „NERW PW Nauka – Edukacja – Rozwój - Współpraca”

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt TEKOBUW1
ma wiedzę w zakresie właściwości, projektowania, technologii i badania według różnych procedur betonów o specjalnych betonów o specjalnych wymaganiach w zakresie trwałości, w tym: ognioodpornych, mrozoodpornych, wodoszczelnych, odpornych na ścieranie, odpornych na karbonatyzację. Ma wiedzę i umiejętność prowadzenia kontroli i oceny zgodności betonu.
Weryfikacja: zaliczenie pisemne całości przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W12_IPB, K2_W17_IPB, K2_W18_IPB
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt TEKOBUU1
umie dobrać składniki i skład betonu cementowego o specjalnych wymaganiach trwałości w róznych klasach ekspozycji i wwarunkach ekstremalnych,
Weryfikacja: ocena poprawności opracowania specyfikacji betonu i sporzadzenia raportu z badań
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U11_IPB, K2_U17_IPB
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt TEKOBUK1
potrafi zespołowo zaplanować i przeprowadzić eksperyment z zakresu zaawansowanych materiałów budowlanych
Weryfikacja: ocena prawidłowości sporządzenia planu eksperymentu i jego wyników poprzez analizę zespołowego raportu wykonanego przez studentów
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06, T2A_K07