Nazwa przedmiotu:
Metody podejmowania decyzji
Koordynator przedmiotu:
Michał Krzemiński, Dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
MEPODE
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń oraz 10 godzin pracy własnej studenta = 55 godzin = 2 ETCS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
30 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń = 2 ETCS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
15 godzin ćwiczeń oraz 10 godzin pracy własnej studenta = 1 ETCS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość ogólnych zagadnień budownictwa oraz badań operacyjnych
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Kształcenie umiejętności stosowania badań operacyjnych w budownictwie
Treści kształcenia:
Wykłady: Warunki realizacji procesów budowlanych: deterministyczne, losowe, niepewne (nieokreśloności).Wpływ warunków realizacyjnych na podejmowanie decyzji. Tablice decyzyjne wyrównania harmonogramów zatrudnienia i zapotrzebowania na środki produkcji. Model optymalizacyjny wyrównania harmonogramu. Dobór urządzeń produkcyjnych i technologii przy zastosowaniu funkcji jednej zmiennej. Dobór urządzeń produkcyjnych i technologii przy zastosowaniu funkcji dwóch zmiennych. Dobór urządzeń produkcyjnych i technologii z uwzględnieniem warunków losowych. Model decyzyjny binarnego programowania liniowego doboru urządzeń i technologii. Modele decyzyjne zapasu materiałów budowlanych. Modele wyznaczania długości frontu załadunkowo-wyładunkowego. Modele decyzyjne doboru tras transportu poziomego na placu budowy. Symulacyjny algorytm szeregowania zadań budowlanych. Algorytm Johnsona szeregowania zadań budowlanych. Algorytmy szeregowania zadań budowlanych: Łomnickiego i Browna-Łomnickiego. Wielokryterialne modele decyzyjne podejmowania decyzji (istota optymalizacji wielokryterialnej; metody porządkowania zbiorów skończonych; wielokryterialny dobór urządzeń produkcyjnych i technologii; wielokryterialne modele optymalizacji harmonogramów budowlanych). Symulacyjny model decyzyjny wyznaczania wielkości bazy remontowej maszyn i urządzeń budowlanych. Model decyzyjny wyznaczania wielkości bazy remontowej maszyn i urządzeń budowlanych z wykorzystaniem elementów teorii masowej obsługi. Ćwiczenia: Symulacyjne wyznaczenie niezbędnego zapasu wybranego materiału budowlanego. Wyznaczenie frontu załadunkowo-wyładunkowego przy zastosowaniu teorii kolejek. Optymalizacja harmonogramu przy zastosowaniu wybranego algorytmu szeregowania zadań. Wielokryterialna optymalizacja harmonogramu (lub doboru urządzeń i technologii). Symulacyjne wyznaczenie wielkości bazy remontowej maszyn i urządzeń budowlanych.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu następuje po oddaniu i obronieniu ćwiczeń i zdaniu egzaminu. Egzamin składa się z części opisowej, odpowiedzi na 5 pytania w czasie 60 minut. Ćwiczenia - na zajęciach wykonywane jest 8 ćwiczeń o charakterze projektowym. Oddanie i obronienie 9 ćwiczeń ocena 5; 8 - 4,5; 7 - 4; 6 - 3,5; 5 - 3. Ocena łączna: 50% oceny z egzaminu, 50% zaliczenia ćwiczeń.
Egzamin:
tak
Literatura:
Jaworski K. M.: Metodologia projektowania realizacji budowy. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2008 Biruk S., Jaworski K., M., Tokarski Z.: „Podstawy organizacji robót drogowych” PWN, Warszawa 2007 Kapliński O. red. : „Informatyka stosowana w inżynierii produkcji budowlanej” Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1996 Michalewicz Z.: ”Algorytmy genetyczne + struktury danych = programy ewolucyjne” Wydawnictwo Naukowo – Techniczne, Warszawa 2003 Rutkowski L., 2005. Metody i techniki sztucznej inteligencji. Warszawa, PWN. Zieliński J.S. (red.), 2000. Inteligentne systemy w zarządzaniu. Teoria i praktyka. Warszawa, PWN.
Witryna www przedmiotu:
www.ipb.edu.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt MEPODEW1
Zna podstawowe oprogramowanie komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizacji i zarządzania robót budowlanych. Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu semantyki i algorytmizacji formułowane w wybranym środowisku programowania.
Weryfikacja: egzamin i ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W05, K2_W15_IPB, K2_W16_IPB
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W08, T2A_W08, T2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt MEPODEU1
Potrafi rozwiązywać zagadnienia projektowania procesu inwestycyjnego w budownictwie z wykorzystaniem badań operacyjnych
Weryfikacja: egzamin i ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U01, K2_U09, K2_U13_IPB, K2_U15_IPB, K2_U16_IPB
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U11, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt MEPODEK1
Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem, określać priorytety służące reazlizacji zadań
Weryfikacja: egzamin i ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K04, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K06, T2A_K07, T2A_K02