Nazwa przedmiotu:
Diagnostyka nawierzchni szynowych
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. C. Kraśkiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
DIAGNSZ
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 100 godz. = 4 ECTS: 60 godz. zajęć (wykłady i ćwiczenia projektowe), 6 godz. konsultacji, 3 godz. egzamin, 15 godz. praca własna nad projektem, 16 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 69 godz. = 3 ECTS: 60 godz. zajęć (wykłady i ćwiczenia projektowe), 6 godz. konsultacji, 3 godz. egzamin.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 45 godz. = 1,5 ECTS: 30 godz. ćwiczeń projektowych, 15 godz. praca własna nad projektem
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu przedmiotów Inżynieria Komunikacyjna i Drogi Szynowe.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Zdobycie przez studenta wiedzy na temat diagnostyki dróg szynowych poprzez uczestnictwo w wykładach oraz wykonanie ćwiczenia projektowego. Nauczenie studentów: - metod oceny stanu technicznego nawierzchni kolejowej i prognozowania zmian tego stanu, - interpretacji wpływu warunków eksploatacyjnych na stan techniczny nawierzchni kolejowej, - interpretacji skutków zmian stanu technicznego nawierzchni kolejowej na bezpieczeństwo transportu kolejowego i jego oddziaływanie na środowisko.
Treści kształcenia:
W – Badania diagnostyczne układu geometrycznego toru – metody pomiaru nierówności toru, stosowany sprzęt pomiarowy, dopuszczalne odchyłki dla poszczególnych wielkości mierzonych i obliczanych. Wskaźniki syntetycznej oceny stanu toru. Badania diagnostyczne konstrukcji nawierzchni kolejowej – zakres i metody pomiarów wad i zużycia poszczególnych elementów składowych konstrukcji nawierzchni podsypkowych i bezpodsypkowych. Wskaźniki syntetycznej oceny stanu konstrukcji nawierzchni. ĆW – Zadanie projektowe – opracowanie oceny stanu toru na podstawie wydruków z wynikami z jazdy drezyną pomiarową przy zastosowaniu systemu SOHRON.
Metody oceny:
Wymagana jest regularna obecność na zajęciach. Zaliczenie wykładu na podstawie zdania egzaminu pisemnego. Zaliczenie ćwiczeń projektowych poprzez opracowanie oceny stanu toru na podstawie wydruków z wynikami z jazdy drezyną pomiarową przy zastosowaniu systemu SOHRON. Opracowanie to w formie papierowej należy oddać Prowadzącemu najpóźniej ostatniego dnia semestru, w którym prowadzony jest przedmiot.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Bałuch H.: Diagnostyka nawierzchni kolejowej. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1978. [2] Bałuch H.: Znaczenie początkowej dokładności toru kolejowego. Konferencja Naukowo-Techniczna Problemy modernizacji linii kolejowej E-30. Zamek Kliczków 2007. [3] Bałuch H., Bałuch M.: Determinanty prędkości pociągów – układ geometryczny i wady toru. Instytut Kolejnictwa. Warszawa 2010. [4] Bałuch H., Bałuch M.: Eksploatacyjne metody zwiększenia trwałości rozjazdów kolejowych. Centrum Naukowo – Techniczne Kolejnictwa. Warszawa 2009. [5] Bałuch H., Bałuch M.: Układy geometryczne toru i ich deformacje. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2010. [6] Bałuch M.: Ocena możliwości uzyskania jakości robót wymaganej na liniach o prędkości 200 km/h. Konferencja Naukowo-Techniczna Problemy modernizacji linii kolejowej E-30. Zamek Kliczków 2007. [7] Bałuch M.: SOHRON – System określania hierarchii robót nawierzchniowych. Podręcznik użytkownika. Instytut Kolejnictwa. Warszawa 2013. [8] Massel A.: Projektowanie linii i stacji kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2010. [9] Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych. Id – 1 (D-1). PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2005.
Witryna www przedmiotu:
www.zds.il.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt DIAGNSZW1
Zna metody oceny stanu technicznego nawierzchni kolejowej i prognozowania zmian tego stanu.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W06, K2_W13_DS, K2_W14_DS, K2_W18_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W09, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W09, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt DIAGNSZU1
Umie interpretować wpływ warunków eksploatacyjnych na stan techniczny nawierzchni kolejowej.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U11_DS, K2_U14_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt DIAGNSZK1
Potrafi interpretowac skutki zmian stanu technicznego nawierzchni kolejowej na bezpieczeństwo transportu kolejowego i jego oddziaływanie na środowisko.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02