- Nazwa przedmiotu:
- Historia sztuki i cywilizacji (BZ, IPB, KB, TK)
- Koordynator przedmiotu:
- Adam Dolot dr inż. arch., Piotr Bujak dr inż. arch., Marek Neubart mgr inż. arch.
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- 1080-BU000-MSP-0206
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład i ćwiczenia 30 godz., studiowanie literatury 10 godz., przygotowanie do testu 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład i ćwiczenia.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 15 godz. = 0,5 ECTS: ćwiczenia.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- 80 osób
- Cel przedmiotu:
- Celem prowadzonych zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami sztuki od okresu prehistorycznego do czasów współczesnych. Przedstawienie najważniejszych epok, stylów oraz najwybitniejszych twórców i ich dzieł mających zasadniczy wpływ na rozwój kulturowy i cywilizacyjny. Dodatkowym celem jest zwrócenie uwagi przyszłych inżynierów konstruktorów na problemy estetyki i uwrażliwienie na poszanowanie i ochronę dziedzictwa kulturowego.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie. Sztuka w czasach prehistorycznych. Sztuka i cywilizacja Starożytnego Egiptu i Bliskiego Wschodu.
2. Sztuka i cywilizacja Starożytnej Grecji.
3. Sztuka i cywilizacja Starożytnego Rzymu.
4. Sztuka wczesnochrześcijańska i bizantyjska.
5. Sztuka i cywilizacja wschodu – Islam, Chiny
6. Sztuka i cywilizacja średniowieczna. Okres romański.
7. Sztuka i cywilizacja średniowieczna. Gotyk.
8. Odrodzenie. Wielcy twórcy renesansowi.
9. Sztuka baroku. Mistrzowie malarstwa XVII wieku.
10. Schyłek baroku i rokoko.
11. Klasycyzm i romantyzm.
12. Akademicka sztuka XIX wieku i nurty przeciwstawne: realizm, impresjonizm, symbolizm.
13. Nowe kierunki w sztuce przełomu XIX/XX w do około połowy XX wieku: secesja, kubizm, ekspresjonizm, sztuka awangardowa, neoklasycyzm, sztuka abstrakcyjna
14. Sztuka drugiej połowy XX wieku. Kultura masowa.
- Metody oceny:
- Wykłady zaliczane są jako sprawdzian testowy.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Dzieje sztuki w zarysie, Arkady, 1987;
[2] Sztuka świata, Arkady, Warszawa 1989-2008;
[3] Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1991;
[4] Gombrich Ernst M., O sztuce, Rebis 2009;
[5] Eco Umberto, Historia piękna, Rebis 2014;
[6] Olszewski Andrzej K., Dzieje sztuki polskiej 1890-1980, Warszawa 1989.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma podstawową wiedzę na temat historii sztuki i rozwoju cywilizacji
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę studiując zalecaną literaturę przedmiotu.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Rozumie oddziaływanie pozatechnicznych - artystycznych i symbolicznych - elementów sztuki na rozwój cywilizacji.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02