- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy filozofii i metodologia nauk
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PP3
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 30h
Praca własna: 20h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przyjęcie na I rok studiów
- Limit liczby studentów:
- Wykł. min. 15
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i problemami filozofii, głównie z teorią poznania. Celem nauczania przedmiotu jest przygotowanie do krytycznego spojrzenia na naukę, jej metody i rezultaty.
- Treści kształcenia:
- 1. Przedmiot filozofii. Naturalny, naukowy i filozoficzny obraz świata. 2.Główne działy filozofii i ich charakterystyka. Teoria poznania i ontologia. 3. Zagadnienie prawdy a sceptycyzm. 4. Różne koncepcje źródeł i granic poznania. 5. Zagadnienia metafizyczne wyrastające z refleksji nad przyrodą. 6. Zagadnienia metafizyczne wyrastające z religii. 7. Filozofia a nauka. Pojęcie i znaczenie światopoglądu. 8. Struktura nauki i struktura teorii naukowych. 9. Klasyfikacja nauk w zarysie historycznym. 10. Charakterystyka głównych działów wiedzy naukowej i problem integracji nauk. 11. Problem humanistycznej refleksji nad nauką. 12. Główne kategorie i pojęcia metodologii nauk. 13. Paradygmat. Geneza i etapy rozwoju pojęcia. 14. Problem autorytetu w nauce.
- Metody oceny:
- kolokwium dotyczące materiału przewidzianego programem zajęć
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Kazimierz Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii
2. Stanisław Jedynak: Filozofia (Ontologia, teoria poznania logika
3. Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny (red. Cackowski, Kmita, Szaniawski) (wybrane hasła)
Literatura uzupełniająca:
1. Thomas S. Kuhn: Struktura rewolucji naukowych
2. Karl R. Popper: Mit schematu pojęciowego. W obronie nauki i racjonalności.
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt K_W01
- Ma podstawową wiedzę o różnorodności nauk pod względem metodologicznym. Ma wiedzę o strukturze nauki i strukturze teorii naukowych.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO1
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W01
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt K_U02
- Potrafi prawidłowo posługiwać się terminologią filozoficzną, rozumie wpływ światopoglądu na sposób myślenia o nauce.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U02, S1P_U08
- Efekt K_U08
- Potrafi dostrzec potrzebę humanistycznej refleksji nad nauką.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U08
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Potrafi uczestniczyć w dyskusjach, sporach dotyczących nauki, jej uwarunkowań społecznych i aksjologicznych.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO1
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K01
- Efekt K_K08
- Jest zdolny do logicznego i analitycznego myślenia o nauce.Potrafi być krytyczny wobec efektów własnej pracy badawczej.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO8
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K04, S1P_K07