Nazwa przedmiotu:
Materiały w budownictwie komunikacyjnym (IK, DS)
Koordynator przedmiotu:
Piotr Radziszewski, prof. dr hab. inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUIKM-MZP-0308
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
RAZEM 54 godz=2 ECTS: Wykład 12; laboratorium 12, przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 5; zapoznanie z literaturą 5; przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład 12, ćwiczenia laboratoryjne 12, RAZEM 24 godz=1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Obecność w laboratorium 12; przygotowanie do laboratorium 5; napisanie sprawozdania, weryfikacja 10 RAZEM 27 godz=1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład12h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium12h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości z zakresu technologii materiałów budowlanych. Znajomość podstaw technologii budownictwa komunikacyjnego.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Poszerzenie zakresu wiedzy na temat: kruszyw, materiałów wiążących oraz kompozytów stosowanych w budownictwie drogowym, kolejowym i lotniskowym. Umiejętność doboru składu mieszanek związanych i niezwiązanych stosowanych do wzmacniania podłoża oraz podbudów drogowych, kolejowych i lotniskowych.
Treści kształcenia:
Kruszywa i materiały wiążące stosowane w budownictwie komunikacyjnym: rodzaje, technologia produkcji właściwości. Podłoża gruntowe pod nawierzchnie drogowe, kolejowe i lotniskowe. Podbudowy nawierzchni komunikacyjnych z mieszanek związanych i niezwiązanych. Dobór składu, właściwości, technologia wykonania warstwy. Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu badania materiałów, doboru składów, oceny właściwości mieszanek związanych i niezwiązanych.
Metody oceny:
Test i ustna obrona projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Kalabińska M., Piłat J., Radziszewski P., Technologia materiałów i nawierzchni drogowych. Wyd. OW PW, Warszawa 2003; [2] Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe. WKiŁ, Warszawa 2007; [3] Gaweł, M. Kalabińska, J. Piłat, Asfalty drogowe. WKiŁ, Warszawa 2001; [4] Szajer R., Drogi żelazne. PWN, Warszawa 1970.
Witryna www przedmiotu:
http://www.ztmind.il.pw.edu.pl/
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Ma wiedzę z zakresu kruszyw, materiałów wiążących oraz kompozytów stosowanych w budownictwie komunikacyjnym.
Weryfikacja: Test i ustna obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W17_DS, K2_W21_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08
Efekt W2
Ma wiedzę z zakresu projektowania i wykonywania ulepszonych podłoży i podbudów konstrukcji nawierzchni budowli komunikacyjnych.
Weryfikacja: Test i ustna obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W17_DS, K2_W21_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi zaprojektować skład mieszanek związanych i niezwiązanych do warstw podłoża ulepszonego i warstw podbudowy.
Weryfikacja: zaliczenie sprawozdania z badań laboratoryjnych i wykonanego projektu mieszanki.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U05, K2_U13_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11
Efekt U2
Potrafi wdrożyć opracowaną technologię budowy dolnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni budowli komunikacyjnych.
Weryfikacja: zaliczenie projektu technologii budowy warstw podbudowy.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U15_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole.
Weryfikacja: zaliczenie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04