Nazwa przedmiotu:
Drogi szybkiego ruchu I
Koordynator przedmiotu:
Andrzej Cielecki, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUIKM-MZP-0405
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady - 8 h. Ćwiczenia projektowe - 16 h. Konsultacje - 8 h. Praca własna nad projektem - 16 h. Zapoznanie sie z literaturą - 20 h. Razem 68h = 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 8 h. Ćwiczenia - 16 h. Konsultacje - 8 h. Razem 32 h = 1,5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia projektowe - 16 h. Praca własna nad projektem - 16 h. Razem 32 h = 1,5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład8h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt16h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Opanowane treści przedmiotu: Drogi i ulice I.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Przedstawienie wiadomości z zakresu projektowania dróg szybkiego ruchu (dsr) oraz węzłów. Opis związków między funkcjami dsr a ich parametrami technicznymi oraz wyposażeniem. Przedstawienie zagadnień związanych z projektowaniem węzłów.
Treści kształcenia:
Wykłady (8 godz.): Funkcje dróg szybkiego ruchu (DSR). Sieć dróg szybkiego ruchu i jej powiązania z pozostałymi drogami. Ogólne warunki projektowania: techniczne i ruchowe, ekonomiczne i finansowe, środowiskowe, estetyki, związane z utrzymaniem (2 godz.). Parametry techniczne projektowania: prędkość projektowa, miarodajna, obciążenie nawierzchni dróg i obiektów mostowych, dostępność DSR, warunki widoczności. DSR w przekroju poprzecznym, w przekroju podłużnym i w planie sytuacyjnym (2 godz.). Wyposażenie dróg ruchu szybkiego ( odwodnienie, organizacja i zarządzania ruchem, miejsca obsługi podróżnych i poboru opłat) (2 godz.). Węzły. Elementy i typy węzłów. Ogólne wymagania (1 godz.). Przegląd typów węzłów (2 godz.). Zasady doboru schematu węzła (1 godz.). Ćwiczenia projektowe (16 godz.): Koncepcja węzła drogowego. Opracowanie wariantów, wybór wariantu.
Metody oceny:
• Wykonanie i obrona projektu. • Egzamin pisemny.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Wytyczne projektowania dróg I, II klasy technicznej. GDDP, Warszawa, 1995. [2] Inżynieria ruchu drogowego. Stanisław Gaca, Suchorzewski Wojciech, Tracz Marian, WKŁ, 2008. [3] Węzły drogowe i autostradowe. Krystek Ryszard. WKiŁ, 2008. [4] Rozporządzenie MTiGM z dnia 14 maja 1999r (DZ.U. nr 43) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. [5] Komentarz do warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Wprowadzenie. GDDKiA, Warszawa 2000. [6] Komentarz do warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Zagadnienia Techniczne. GDDKiA, Warszawa 2002. [7] Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych, cz. I i II. GDDKiA, Warszawa 2001. [8] Odwodnienie dróg. Roman Edel. WKŁ 2006. [9] Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach. DZ. U., załącznik do nru 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003.
Witryna www przedmiotu:
www.il.pw.edu.pl/~zik
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Zna zasady kształtowania dróg szybkiego ruchu z uwzględnieniem ograniczeń środowiskowych oraz interesu społeczności lokalnych. Zna ogólne warunki projektowania. Posiada wiedzę o wyposażeniu DSR. Zna ogólne wymagania dot. projektowania węzłów.
Weryfikacja: egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W23_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi przeprowadzić analizę wielokryterialną wariantowych rozwiązań. Potrafi projektować plan i profil DSR. Potrafi projektować wyposażenie DSR. Potrafi wykonać projekt koncepcyjny DSR i dokonać wyboru wariantu.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U09, K2_U16_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Potrafi przedstawić opracowane warianty rozwiązań w prezentacjach społecznych.
Weryfikacja: egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K07