Nazwa przedmiotu:
Inżynieria ruchu II
Koordynator przedmiotu:
Tomasz Dybicz, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
IK - Planowanie i Inżynieria Ruchu
Kod przedmiotu:
1080-BUIKM-MZP-0431
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady 10 h, ćwiczenia projektowe 14 h, przygotowanie sprawozdań i projektu 20 h, konsultacje 5 h. Razem 49 h.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady 12 h, ćwiczenia projektowe 18 h, konsultacje 5 h. Razem 29 h = 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia projektowe, przygotowanie sprawozdań i projektu. Razem 30 h = 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt14h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości i umiejętności opanowane w ramach przedmiotów: „Inżynieria komunikacyjna” (Studia I stopnia, rok II, sem. 3 i 4); „Inżynieria ruchu I” (Studia II stopnia, rok I, sem. 1).
Limit liczby studentów:
brak limitu
Cel przedmiotu:
Przekazanie praktycznie użytecznej wiedzy służącej nabyciu umiejętności prawidłowego i efektywnego stosowania zaawansowanych metod i środków organizacji i sterowania ruchem drogowym w projektowaniu i eksploatacji urządzeń komunikacyjnych.
Treści kształcenia:
Wykłady (10 godz.): Zaawansowane metody badań i pomiarów ruchu: techniki detekcji, analiza obrazu, pomiary prędkości, pojazdy śledzone, automatyczna detekcja zdarzeń. Analizy statystyczne danych z pomiarów ruchu, statystyczna ocena skuteczności spowalniania ruchu . Mikroskopowe i makroskopowe modele ruchu. Modele symulacyjne. Metody analizy przepustowości i oceny warunków ruchu: autostrady i węzły, odcinki przelatania, skrzyżowania bez sygnalizacji, ronda. Sterowanie ruchem za pomocą sygnalizacji świetlnej: optymalizacja sterowania, koordynacja sygnalizacji, sterowanie obszarowe. Parkowanie: badania akumulacji i czasów parkowania, szacowanie potrzeb i zarządzanie parkowaniem. Projekt (14 godz.): Przeprowadzenie pomiarów prędkości pojazdów i ich opracowanie statystyczne. Analiza przepustowości drogi: odcinek międzywęzłowy, odcinek przeplatania, pas włączeń/wyłączeń, skrzyżowanie bez sygnalizacji/rondo.
Metody oceny:
Ocena pracy studenta na podstawie: • Sprawozdania z przeprowadzonych pomiarów prędkości i z ich analizy statystycznej. • Obliczeń przepustowości i warunków ruchu dla zadanych przypadków: odcinek międzywęzłowy drogi, odcinek przeplatania, pas włączeń/wyłączeń, skrzyżowanie bez sygnalizacji/rondo. • Kolokwium zaliczeniowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka”. WKiŁ, Warszawa 2008, [2] „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej” – GDDKiA Warszawa 2004, [3] „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach” – Dz. U. RP, załącznik do nr 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie inżynierii ruchu drogowego i zarządzania ruchem. Ma pogłębioną wiedzę o projektowaniu elementów infrastruktury komunikacyjnej.
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu oraz sprawdzian z materiału wykładowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W14_IK, K2_W15_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W09, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi zaplanować i zaprojektować rozwiązania elementów infrastruktury komunikacyjnej zgodnie z zasadami inżynierii ruchu drogowego i z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, używając właściwych narzędzi obliczeniowych i modelowych z dziedziny inżynierii ruchu drogowego.
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu oraz sprawdzian z materiału wykładowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U11_IK, K2_U16_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole. Ma świadomość ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera komunikacji, w tym wpływu na środowisko.
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu oraz sprawdzian z materiału wykładowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K02