- Nazwa przedmiotu:
- Planowanie systemów transportu II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Andrzej Brzeziński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- IK - Planowanie i Inżynieria Ruchu
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIKM-MZP-0430
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 75 = 3 ECTS: wykłady 16, ćwiczenia projektowe 32, przygotowanie do ćwiczeń 16; zapoznanie z literaturą 11.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 48 = 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 32, wykłady 16 godzin.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 48 = 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 32 godzin, przygotowanie do ćwiczeń 16.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład16h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt32h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza obejmująca: zasady projektowania i eksploatacji elementów infrastruktury transportu (drogi, koleje, lotniska,), zarządzania ruchem, analiz ekonomicznych. Pożądane zaliczenie przedmiotu ekonomika transport u i planowanie systemów transportu I. Umiejętność stosowania programów komputerowych ogólnego zastosowania (arkusze kalkulacyjne, edytory tekstów, programy prezentacyjne).
- Limit liczby studentów:
- 25
- Cel przedmiotu:
- Rozszerzenie wiedzy studentów na temat procesu planowania i projektowania elementów systemów transportu i z uwzględnieniem różnych podsystemów transportowych. Nauka metod analiz i prognozowania ruchu i przewozów w transporcie zbiorowym. Przygotowanie do udziału w pracach badawczych, studialnych i projektowych Nauka analizy funkcjonowania elementów systemu transportowego i sposobu ich, usprawnienia. Metodyka wykonywania transportowych analiz typu SWOT. Nauka stosowania zaawansowanych programów komputerowych wykorzystywanych w inżynierii ruchu w tym programów do symulacji i wizualizacji ruchu.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Planowanie i programowanie rozwoju systemu transportowego (autobus, metro, tramwaj, kolej, trolejbus). Planowanie i programowanie rozwoju systemu transportu drogowego. Wariantowanie rozwiązań komunikacyjnych. Analizy SWOT w systemie transportowym. Analiza wielokryterialna w planowaniu systemu transportowego. Efektywność rozwiązań. Powiązanie miejskich i zamiejskich systemów transportowych. Plany transportowe w aglomeracjach. Modele powstawania ruchu. Modele rozkładu przestrzennego ruchu. Podział ruchu na środki transportu. Rozkład ruchu na sieć transportową. Wiarygodność modeli. Prognozowanie popytu na transport. Przedmiot prognozowania ruchu i przewozów. Prognozy ruchu drogowego. Prognozy przewozu osób w transporcie zbiorowym. Prognozy przewozów ładunków. Programy i metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Rola i znaczenie zintegrowanej informacji o systemie transportowym. Zastosowanie zaawansowanych programów komputerowych wykorzystywanych w planowaniu i projektowaniu systemów transportu, w tym do modelowania i prognozowania ruchu. Przygotowanie oraz prezentacja referatu.
Ćwiczenia: Nauka obsługi programu VISSIM. Wykonanie ćwiczenia z zakresu projektowania systemu transportowego (układu drogowego z elementami ruch pieszego i rowerowego, lub transportu zbiorowego w obszarze zurbanizowanym) z wykorzystaniem programu VISSIM.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia: zaliczenie projektu (obrona).
Wykłady: referat oraz egzamin pisemny uzupełniany w uzasadnionych przypadkach egzaminem ustnym. Egzamin może być zdawany tylko przez osoby posiadające zaliczenie ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Suchorzewski W. Tracz M. Inżynieria Komunikacyjna. WKiŁ. Warszawa 2008.
[2] Rydzkowski W., Wojewódzka-Król (red.). Transport. PWN. Warszawa 2002.
[3] Wojewódzka-Król (red.). Rozwój infrastruktury transportu. Uniw. Gdański. 2002.
[4] Gaca S. Priorytety w ruchu dla pojazdów komunikacji miejskiej – Sambor Andrzej, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Warszawa 1999.
[5] Agenda 21,http://pelczyce.org/agenda/Agenda-21.pdf. Czasopisma: Przegląd Komunikacyjny, Transport Miejski i Regionalny.
- Witryna www przedmiotu:
- www.il.pw.ed.upl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Zna narzędzia obliczeniowe stosowane w planowaniu systemów transportowych. Ma pogłębioną wiedzę o planowaniu, projektowaniu i eksploatacji systemów transportowych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie inżynierii i zarządzania ruchem Ma pogłębioną wiedzę na temat metod badawczych w budownictwie komunikacyjnym oraz gromadzenia, przetwarzania i analizy danych dotyczących stanu infrastruktury komunikacyjnej. Ma wiedzę dotyczącą planowania, programowania i finansowania inwestycji w budownictwie komunikacyjnym. Ma wiedzę o najistotniejszych nowych osiągnięciach i tendencjach rozwojowych w budownictwie komunikacyjnym. Ma wiedzę pozwalającą zrozumieć społeczne, ekonomiczne i środowiskowe uwarunkowania wynikające z planowania, projektowania, budowy i eksploatacji infrastruktury komunikacyjnej. Ma pogłębioną wiedzę o planowaniu, projektowaniu i eksploatacji systemów transportowych.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W12_IK, K2_W13_IK, K2_W15_IK, K2_W19_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi zaplanować rozwiązania stosowane w zarządzaniu elementami infrastruktury komunikacyjnej zgodnie z przyjętymi założeniami i z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, używając właściwych metod i narzędzi, w tym programów komputerowych. Potrafi zaplanować i wykonać badania terenowe oraz przeprowadzić analizę wyników. Potrafi sporządzać opracowania przygotowujące go do podjęcia pracy naukowej. Posiada umiejętność przeprowadzenia analizy problemu z zakresu inżynierii komunikacyjnej i wyboru właściwego rozwiązania Potrafi stosować podejście systemowe oraz integrować wiedzę o uwarunkowaniach technicznych, technologicznych, ekonomicznych, środowiskowych i społecznych do oceny wariantów rozwiązań w budownictwie komunikacyjnym.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U14_IK, K2_U16_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Potrafi pracować samodzielnie, współpracować w zespole. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Rozumie znaczenie rzetelności przedstawienia i interpretacji wyników prac swoich i innych. Potrafi formułować i prezentować opinie, działać w sposób kreatywny rozwiązując postawione przed nim zadania związane z budownictwem. Ma świadomość ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera budownictwa, w tym jej wpływu na środowisko.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06