- Nazwa przedmiotu:
- Przedsiębiorczość Innowacyjna
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab inż. Marek Marcinek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Biotechnologia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- -
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Student posiądzie wiedzę o najważniejszych aspektach prowadzenia własnej działalności gospodarczej oraz nauczy się posługiwać narzędziami służącymi ocenie pomysłu biznesowego. Zajęcia kształtują też umiejętność pracy w grupie oraz prezentacji publicznych.
- Treści kształcenia:
- Część wykładowo-konwersatoryjna:
1. Przedsiębiorczość a skutki globalizacji i konkurencji międzynarodowej
Przedsiębiorczość na przełomie XX i XXI w. Skutki globalizacji i konkurencji międzynarodowej. Przedsiębiorczość w Polsce - szanse i bariery rozwoju. Własny biznes jako opcja kariery zawodowej po studiach.
2. Źródła finansowania
Środki własne. Kredyt bankowy. Fundusze pożyczkowe. Fundusze poręczeń kredytowych. Środki na rozwój z funduszy strukturalnych UE. Venture capital. Aniołowie biznesu. "Składanie finansowania" nowego biznesu.
3. Wybór formy prawnej dla nowego przedsięwzięcia
Analiza porównawcza dostępnych form prawnych. Implikacje podatkowe.
4. System finansowo-księgowy
Księgowość – mity i nieporozumienia. Księgowość pełna i uproszczona. Dostępne formy opodatkowania działalności gospodarczej. Planowanie przychodów i kosztów. Minimalizacja obciążeń podatkowych. Planowanie podatkowe.
5. Jak zaistnieć na rynku?
Marketing w firmie, nawiązanie podstawowych kontaktów biznesowych, promocja nowego biznesu.
6. Zespół założycielski, kadry, kultura organizacyjna firmy
Specyfika problemów kadrowych. Cechy i umiejętności liderów nowych przedsięwzięć. Proces formowania się zespołów założycielskich. Relacje pracownicze. Kultura organizacyjna, standardy etyczne w firmie.
7. Franchising
Istota biznesowa franczyzy i jej podstawowe odmiany.
8. Uruchomienie firmy - i co dalej?
Rozruch działalności nowej firmy - trudności i zagrożenia. Osiągnięcie platformy stabilnego biznesu. Specyfika przyspieszonego wzrostu. Opcje „wyjścia”.
Część warsztatowa:
Praca studentów w grupach 3-5-osobowych:
1. Praca z narzędziem (tzw. Ewaluatorem) pozwalającym na wyłonienie najlepiej rokującego pomysłu biznesowego w każdej z grup;
2. Stworzenie Wstępnej Koncepcji Biznesu (WKB) dla wybranego pomysłu
3. Praca nad prezentacją wyników prac każdej z grup (stworzenie prezentacji Power Point) i jej publiczne wygłoszenie i ocena na zajęciach końcowych.
- Metody oceny:
- W zależności od liczby Studentów. Priorytetowo projekt/prezentacja analizy rynku ewentualnie test.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- brak
- Witryna www przedmiotu:
- www.ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Student posiądzie wiedzę dotyczącą najważniejszych aspektów związanych z zakładaniem oraz prowadzeniem własnej działalności gospodarczej.
Weryfikacja: zaliczenie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W02
- Student uzyska dostęp i nauczy się posługiwać narzędziami, dzięki którym będzie mógł dokonać rzetelnej oceny pomysłu biznesowego oraz wykonać wstępny biznes-plan. Zajęcia kształtują również umiejętność pracy w grupie.
Weryfikacja: zaliczenie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W03
- Publiczna prezentacja wyników prac grup ma umożliwić studentom sprawdzenie swoich umiejętności w zakresie tworzenia prezentacji multimedialnych i ich prezentacji na szerszym forum.
Weryfikacja: zaliczene
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Student będzie potrafił przeprowadzić analizę Wstępnej Koncepcji Biznesu
Weryfikacja: zaliczenie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- potrafi współpracować i pracować w grupie
Weryfikacja: zaliczenie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: