- Nazwa przedmiotu:
- Problemy cywilizacji Zachodu
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Jan Zubelewicz, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- 1180-BU000-IZP-9209
- Semestr nominalny:
- 8 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz.= 2 ECTS: obecność na zajęciach 20 godz., praca własna studenta 30 godz. w tym: 5 godz. przygotowanie się do wykładów, 25 godz. przygotowanie się do sprawdzianu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 20 godz. = 1 ECTS: wykład 20 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład20h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest charakterystyka współczesnej cywilizacji Zachodu. Opisane będą i przeanalizowane czynniki scalające i rozkładowe tej cywilizacji.
- Treści kształcenia:
- 1. Źródła cywilizacji Zachodu: filozofia grecka, judaizm, wczesne chrześcijaństwo, prawo rzymskie.
2. Fundamenty cywilizacji Zachodu: chrześcijaństwo, idea wspólnotowości, nauki przyrodniczo-techniczne, niektóre zasady prawa rzymskiego. Nadbudowa cywilizacji: demokracja i technologia.
3. Pęknięcie w cywilizacji Zachodu: strona zachowawcza i strona postępowa.
4. Technologia i nauka – zmienna niezależna przeobrażeń dziejowych, wg Stanisława Lema.
5. Rola społeczna inteligencji technicznej.
6. Rozwój technologiczny i/a kultura duchowa. Biotechnologia.
7. Wspólnota i ksenofobia. Poziomy ksenofobii. O ksenofobii i ojkofilii.
8. Podstawa demokracji: oparcie się na chwiejnej równowadze między władzą świecką i duchową.
9. Demokracja zwykła (represyjna obyczajowo, tolerancyjna politycznie) i demokracja liberalna (tolerancyjna obyczajowo, represyjna politycznie). O roli „politycznej poprawności”.
10. Aktywizm prawniczy. Traktowanie władzy sądowniczej jako nowej władzy duchowej. Słowo „godność” w propagandzie naszego czasu.
11. Desakralizacja świata. Czy chrześcijaństwo staje się marginesową religią?
12. Chrześcijaństwo a inne religie. Islam i judaizm a chrześcijaństwo.
13. Przyczyny wybuchu „Arabskiej wiosny” w latach 2010-2013. Problem uchodźców czy problem najeźdźców z Azji i Afryki?
- Metody oceny:
- Zaliczenie – sprawdzian pisemny.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] R. Buchanan, Śmierć Zachodu, Wrocław 2005 (wybrany fragment);
[2] Z. Musiał, B. Wolniewicz, Ksenofobia i wspólnota, Komorów 2010 (wybrany fragment;
[3] B. Wolniewicz, O Polsce i życiu, Komorów 2011 (wybrany fragment);
[4] J. Zubelewicz, Czynniki rozkładowe w cywilizacji Zachodu, w: J. Zubelewicz, Filozoficzna analiza i krytyka pajdocentryzmu pedagogicznego, OW PW, Warszawa 2008, s. 25-28.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06