- Nazwa przedmiotu:
- Planowanie przestrzenne i wymogi do projektowania zabudowy
- Koordynator przedmiotu:
- dr Dominik Sypniewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- 1180-BU000-ISP-9263
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. wykładów, 20 godz. studiowanie literatury i przygotowanie do sprawdzianu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykłady.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Nie ma wymagań wstępnych.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Ogólnym celem przedmiotu jest przybliżenie systemu planowania przestrzennego w Polsce oraz zasad tworzenia aktów planistycznych a przede wszystkimi roli aktów planistycznych w projektowaniu zabudowy i zagospodarowaniu przestrzeni.
Celem szczegółowym jest nabycie przez studentów niezbędnej wiedzy pozwalającej na sprawne realizowanie przedsięwzięć w przestrzeni.
- Treści kształcenia:
- 1. Geneza i rozwój planowania przestrzennego.
2. Podstawowe pojęcia z zakresu planowania przestrzennego. System planowania przestrzennego RP.
3. Obszary miejskie i wiejskie jako przedmiot planowania przestrzennego - uwarunkowania wynikające z rodzaju obszaru do planowania przestrzennego i projektowania zabudowy.
4. System aktów planowania przestrzennego: akty planowania ogólnego, akty planowania specjalistycznego oraz charakter prawny aktów planowania przestrzennego.
5. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy – treść, procedura uchwalania i skutki uchwalenia.
6. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - treść, procedura uchwalania i skutki uchwalenia. Wytyczne do projektowania zabudowy (budynki mieszkalne, usługowe, drogi, mosty itp.).
7. Uchwała reklamowa.
8. Studium metropolitalne.
9. Audyt krajobrazowy i plan zagospodarowania przestrzennego województwa.
10. Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju.
11. Programy zawierające zadania rządowe służące realizacji inwestycji celu publicznego oraz obszary funkcjonalne.
12. Decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzja o warunkach zabudowy – istota i przedmiot decyzji, tryb postępowania w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, treść decyzji.
13. Organy i prawne środki nadzoru nad planowaniem przestrzennym.
14. Kierunki rozwoju planowania przestrzennego.
- Metody oceny:
- Zaliczenie na podstawie testu w którym co najmniej 30% pytań to pytania z więcej niż jedną poprawną odpowiedzią oraz z jednym pytaniem otwartym. Ocenę pozytywna uzyskują studenci którzy uzyskali co najmniej 50% + 1 pkt.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
[1] Sosnowski P., Buczyński K., Dziedzic-Bukowska J., Jaworski J., Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, LexisNexis 2014;
[2] Dziedzic-Bukowska J., Jaworski J., Sosnowski P., Leksykon prawa budowlanego, planowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, Wolters Kluwer 2016;
[3] Niewiadomski Z. (red.), Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz, wyd. 9, Wydawnictwo C. H. Beck 2016;
[4] Plucińska-Filipowicz A. (red.), Wierzbowski M. (red.), Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, Wolters Kluwer 2018.
Literatura uzupełniająca:
[1] Kwaśniak P., Plan miejscowy w systemie zagospodarowania przestrzennego, Wydawnictwo LexisNexis 2008;
[2] Sosnowski P., Gminne planowanie przestrzenne a administracja rządowa, Wydawnictwo LexisNexis 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Zna podstawowe pojęcia i akty prawne z zakresu planowania przestrzennego i warunków zabudowy.
Weryfikacja: Test.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06