Nazwa przedmiotu:
Przedmiot humanistyczny 1 - Kreatywne rozwiązywanie problemów
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Marcin Luckner
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria i Analiza Danych
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1120-DS000-ISP-0116
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 45 h; w tym a) obecność na wykładach – 15 h b) obecność na ćwiczeniach – 30 h 2. praca własna studenta – 20 h; w tym a) przygotowanie prezentacji i raportu – 15 h b) zapoznanie się z literaturą – 5 h Razem 65 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 15 h 2. obecność na ćwiczeniach – 30 h Razem 45 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na ćwiczeniach – 30 h 2. przygotowanie prezentacji i raportu – 15 h Razem 45 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
.
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnej i zespołowej pracy projektowej. W tym celu zapoznaje się studentów z wybranymi metodami realizacji projektów DT (Design Thinking) i PBL (Problem Based Learning). Przedmiot zakłada wykorzystanie wymienienionych metod kształcenia do wykonania projektów. Studenci w zespołach 4-6 osobowych spotykają się co tydzień, aby wspólnie pracować nad projektami. Zakres zadania projektowego jest formułowany ogólnie, co wymaga od studentów samodzielnego sformułowania problemu do rozwiązania. Tematy projektów mają charakter praktyczny, są oparte na rzeczywiste problemy. Celem takiej formy prezentacji problemu jest nakłonienie studentów do samodzielnej analizy i dookreślenia tematu w oparciu o rzeczywiste potrzeby użytkowników, na drodze interakcji studentów z potencjalnymi użytkownikami. Zajęcia kończą się publiczną prezentacją wyników projektu, co ma na celu oswojenie studentów z wystąpieniami publicznymi.
Treści kształcenia:
-Metodyka Design Thinking i Problem Based Learning -Organizacja pracy i współpraca w zespole -Rozpoznawanie potrzeb użytkowników -Definiowanie problemu -Generowanie rozwiązań w procesie burzy mózgów -Prototypowanie i testowanie
Metody oceny:
Oceniana jest praca zespołowa studentów i jej wyniki. Na ocenę składa się: 20% - samoocena dokonana przez zespół 20% - ocena pracy zespołu przez opiekuna 30% - ocena publicznej prezentacji wyników 30% - ocena raportu z wykonanych prac Wymagane jest zdobycie co najmniej połowy punków w każdej składowej oceny. Ocena końcowa wynika z łącznej zdobytej liczby punktów tj. 0-50 %: ocena dwa, 51-60: ocena trzy, 61-70: ocena trzy i pół, 71-80 ocena cztery, 81-90: ocena cztery i pół, powyżej 90%: ocena pięć.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Beverly Rudkin Ingle, Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślenia projektowego w codziennej pracy, Onepress, 2015 2. Kathryn McElroy, Prototyping for Physical and Digital Products, O’Reilly 2016
Witryna www przedmiotu:
.
Uwagi:
.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna podstawy metodyk rozwiązywania problemów (np. Problem-based learning, Design thinking)
Weryfikacja: Raport z postępu i wyniku prac
Powiązane charakterystyki kierunkowe: DS_W11
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do rozwiązywania zagadnień praktycznych
Weryfikacja: Raport z postępu i wyniku prac
Powiązane charakterystyki kierunkowe: DS_U01, DS_U23
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, I.P6S_UO
Charakterystyka U02
Potrafi przygotować dokumentację projektu, zawierającą między innymi przegląd źródeł literaturowych, podsumowanie wyników analizy danych oraz dokumentację systemu informatycznego
Weryfikacja: Prezentacja publiczna wyników pracy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: DS_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, I.P6S_UK

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: Samoocena grupy, ocena opiekuna
Powiązane charakterystyki kierunkowe: DS_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KR
Charakterystyka K02
Jest przygotowany do formułowania wniosków i prezentacji wyników w sposób zrozumiały dla szerokiego grona odbiorców
Weryfikacja: Prezentacja publiczna wyników pracy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: DS_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO