Nazwa przedmiotu:
Fizyka 2
Koordynator przedmiotu:
Prof. nzw. dr hab. inż. Adam Kisiel
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria i Analiza Danych
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1050-IN000-ISP-0034
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 65 h; w tym a) obecność na wykładach – 30 h b) obecność na laboratoriach – 30 h c) konsultacje – 5 h 2. praca własna studenta – 55 h; w tym a) przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 30 h b) zapoznanie się z literaturą – 10 h c) przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 15 h Razem 120 h, co odpowiada 4 pkt ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h 2. obecność na laboratoriach – 30 h 4. konsultacje – 5 h Razem 65 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na laboratoriach – 30 h 2. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 30 h Razem 60 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Fizyka 1
Limit liczby studentów:
.
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi poję-ciami z dziedziny fizyki. W pierwszej kolejności poznaje się układy wielu ciał, czyli termodynamikę w połączeniu z podstawowymi poję-ciami fizyki statystycznej. Następnie wprowadzona zostaje optyka jako przykład zagadnienia rozchodzenia się promieniowania elektroma-gnetycznego. Omawiana jest zasada działania lasera. W ostatniej części zajęć wprowadzone zostają elementy fizyki mikroświata i fizyki kwan-towej, w tym fizyki jądrowej, fizyki cząstek elementarnych oraz fizyki ciała stałego, w tym podstaw fizycznych zjawiska półprzewodnictwa. Szczególną uwagę zwraca się na nierozerwalny związek wiedzy fizycznej z badaniami empirycznymi oraz metodą naukową, poprzez bezpośrednie przeprowadzanie doświadczeń fizycznych w laboratorium. Wprowadza się pojęcie niepewności pomiaru oraz podkreśla znaczenie empirycznego testowania hipotez. Po ukończeniu kursu studenci powinni znać podstawowe prawa przy-rody dotyczące układów wielu ciał (termodynamikę, fizykę staty-styczną) oraz mikroświata (fizyka kwantowa, fizyka jądrowa, fizyka cząstek elementarnych). Poprzez udział w ćwiczeniach laboratoryjnych studenci powinni posiąść umiejętność: - planowania i przeprowadzanie eksperymentu fizycznego, z wykorzystaniem znajomości podstawowych praw przyrody w ujęciu matematycznym - identyfikacja i ilościowa ocena efektów fizycznych, teoretycznych i numerycznych prowadzących do powstawania niepewności pomiarowych - posługiwania się metodami statystycznymi do poprawnej interpretacji danych doświadczalnych i oceny niepewności - opracowywanie sprawozdania z przeprowadzenia eksperymentu fizycznego, ze zwróceniem uwagi na rzetelne przedstawienie wyników pomiarów, poprawną ocenę niepewności pomiaru i formułowanie wniosków dotyczących falsyfikacji hipotez
Treści kształcenia:
Termodynamika fenomenologiczna. Molekularno-kinetyczna teoria gazów. Elementy fizyki statystycznej. Optyka geometryczna. Optyka falowa. Elementy optyki kwantowej. Wprowadzenie do fizyki współczesnej. Mechanika kwantowa. Atom wodoru. Elementy fizyki ciała stałego. Silne oddziaływania. Modele jądra i reakcji jądrowych. Promieniotwórczość. cząstki elementarne. Energetyka konwencjonalna i jądrowa
Metody oceny:
Dopuszczenie do egzaminu na podstawie zaliczonego na stopień laboratorium. Zaliczenie wymaga wykonania 12 ćwiczeń laboratoryjnych (ocena wykonywanych zadań w ramach laboratorium i sprawozdań) w ciągu semestru, obecność obowiązkowa. Egzamin ustny polega na odpowiedzi na trzy pytania obejmujące materiał z Fizyki 1 i Fizyki 2.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. I.W. Sawieliew, Kurs fizyki, tom 1,2, 3 (PWN) 2. J. Orear, Fizyka, tom 1,2 (PWN)
Witryna www przedmiotu:
.
Uwagi:
.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki obejmującą termodynamikę, optykę i elementy fizyki współczesnej (fizykę kwantową, fizykę jądrową, fizykę ciała stałego)
Weryfikacja: egzamin pisemny i ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: DS_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę matematyczną do zapisu procesów, tworzenia modeli i formułowania hipotez w oparciu o matematyczną postać praw przyrody
Weryfikacja: egzamin pisemny i ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: DS_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW
Charakterystyka U02
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych źródeł, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski
Weryfikacja: egzamin pisemny i ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: DS_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, I.P6S_UK
Charakterystyka U03
Potrafi poprawnie stworzyć zapis przeprowadzenia eksperymentu fizycznego, w celu komunikacji jego wyników i stworzenia możliwości niezależnej ich weryfikacji
Weryfikacja: ocena wykonywanych zadań w ramach laboratorium i sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: DS_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UK
Charakterystyka U04
Potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty fizyczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: ocena wykonywanych zadań w ramach laboratorium i sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: DS_U16
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Rozumie potrzebę zachowań profesjonalnych i przestrzegania zasad etyki, w tym uczciwości i rzetelności w raportowaniu wyników pomiarów
Weryfikacja: ocena wykonywanych zadań w ramach laboratorium i spra-wozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: DS_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KK