- Nazwa przedmiotu:
- Metody głębokiego uczenia
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Jacek Mańdziuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria i Analiza Danych
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-DS000-MSP-0111
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 65 h; w tym
a) obecność na wykładach – 15 h
b) obecność na zajęciach projektowych – 45 h
c) konsultacje – 5 h
2. praca własna studenta – 60 h; w tym
a) zapoznanie się z literaturą – 10 h
b) przygotowanie projektów – 40 h
c) przygotowanie raportów/prezentacji 3 projektów – 10 h
Razem 125 h, co odpowiada 5 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- a) obecność na wykładach – 15 h
b) obecność na zajęciach projektowych – 45 h
c) konsultacje – 5 h
Razem 65 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- a) obecność na zajęciach projektowych – 45 h
b) przygotowanie projektów – 40 h
c) przygotowanie raportów/prezentacji 3 projektów – 10 h
Razem 95 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu sztucznych sieci neuronowych oraz uczenia maszynowego. Umiejętność programowania w języku Python.
- Limit liczby studentów:
- 30 osób - 2 grupy projektowe po maksymalnie 15 osób
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi technikami uczenia głębokiego. Szczególny nacisk położony będzie na nabycie praktycznych umiejętności budowania złożonych struktur neuronowych oraz ich uczenia w oparciu o różne realizacje paradygmatu głębokiego uczenia.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Przypomnienie wybranych podstaw sieci neuronowych związanych z paradygmatem głębokiego uczenia: perceptron wielowarstwowy, sieć kontra-propagacji, Neocognitron; sieci neuronowe jako uniwersalne aproksymatory
2. Uczenie gradientowe sieci neuronowych (reguła propagacji wstecznej, przeuczenie, regularyzacja, funkcje przejścia i ich własności (sigmoida, tangens hiperboliczny, softmax)
3. Strategie głębokiego uczenia (postać funkcji błędu, dobór wielkości zbiorów próbek – mini-batch, znikający gradient – pre-training, post-tuning, jednostki ReLU, regularyzacja - multi-task learning, dropout)
4. Uczenie głębokie nienadzorowane (autoenkodery, redukcja wymiarowości, uczenie się reprezentacji, transfer learning)
5. Sieci konwolucyjne (szablony wag, wagi współdzielone, inwariancja przesunięcia) i ich zastosowania do analizy i przetwarzania obrazów
6. Sieci rekurencyjne (Deep RNNs), sieci z pamięcią (LSTM) – własności, przykłady zastosowań; metoda Backpropagation Through Time
7. Modele generatywne (Maszyna Boltzmanna, Ograniczona Maszyna Boltzmanna, Głęboka sieć przekonań, Głęboka Maszyna Boltzmanna)
8. Elementy uczenia ze wzmocnieniem i uczenia głębokiego ze wzmocnieniem (Deep Reinforcement Learning)
Projekt:
Implementacja własna lub w oparciu o ogólnodostępne dedykowane środowiska programistyczne wybranych modeli sieci głębokich, analiza ich własności, testowanie wpływu określonych decyzji odnośnie struktury i parametryzacji rozwiązania na jakość otrzymanych wyników. Testy realizowane będą między innymi w oparciu o problemy z Kaggle.
- Metody oceny:
- Ocena w oparciu o wyniki projektu. Punktacja standardowa (91-100 ocena 5.0, 81-90 ocena 4.5, …, 51-60 ocena 3.0)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Li Deng and Dong Yu, "Deep Learning: Methods and Applications", Foundations and Trends® in Signal Processing: Vol. 7: No. 3–4, pp 197-387, 2014.
2. Y. Bengio, I. A. N. Goodfellow, AN. Courville, Deep Learning, MIT Press, 2016.
3. Hands-On Learning with Scikit-Learn and Tensorflow, O'Reilly.
- Witryna www przedmiotu:
- .
- Uwagi:
- program 4 semestralny - 2 semestr
program 3 semestralny - 1 semestr
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę dotyczącą różnych modeli głębokich sieci neuronowych oraz algorytmów głębokiego uczenia
Weryfikacja: Ocena cząstkowa (etap analizy) każdego z realizowanych projektów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
DS2_W04, DS2_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W02
- Posiada praktyczną wiedzę dotyczącą specyfiki zastosowań konkretnych architektur głębokich do rozwiązywania określonych rodzajów zadań
Weryfikacja: Ocena cząstkowa (etap analizy) każdego z realizowanych projektów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
DS2_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi zaprojektować oraz zaimplementować wybrane modele głębokich sieci neuronowych
Weryfikacja: Ocena zrealizowanych projektów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
DS2_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW
- Charakterystyka U02
- Potrafi dobrać model architektury głębokiej właściwy dla rodzaju rozwiązywanego problemu oraz dokonać analizy silnych i słabych stron zaproponowanego rozwiązania
Weryfikacja: Ocena zrealizowanych projektów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
DS2_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, oraz kierować niedużym zespołem
Weryfikacja: Ocena przebiegu realizacji projektu (terminowość, kompetencje, właściwy podział zadań w zespole)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
DS2_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KR
- Charakterystyka K02
- Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania w ramach pracy zespołowej
Weryfikacja: Ocena przebiegu realizacji projektu (terminowość, kompetencje, właściwy podział zadań w zespole)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
DS2_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KR