- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy projektowania sygnalizacji świetlnej
- Koordynator przedmiotu:
- Tomasz Dybicz, dr inż. Instytut Dróg i Mostów, Zakład Inżynierii Komunikacyjnej
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- 1080-BU000-ISP-0658
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład 15 godz.,
ćwiczenia 15 godz.,
praca samodzielna związana z obliczeniami, wykonaniem rysunków, zapoznanie się z literaturą, przygotowanie się do zaliczenia 15 godz.
Razem 45 godz. = 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz. = 1,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- ćwiczenia 15 godz.,
praca samodzielna związana z obliczeniami, wykonaniem rysunków, zapoznanie się z literaturą, przygotowanie się do zaliczenia 15 godz.
Razem 30 godz. = 1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład12h
- Ćwiczenia18h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiadomości i umiejętności opanowane w ramach przedmiotu „Inżynieria komunikacyjna” (sem. 3 i 4)
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie praktycznej wiedzy służącej nabyciu umiejętności prawidłowego i efektywnego stosowania metod i środków organizacji i sterowania ruchem drogowym w projektowaniu i eksploatacji urządzeń komunikacyjnych.
- Treści kształcenia:
- Definicje, pojęcia, słownictwo stosowane w inżynierii ruchu drogowego.
Zagadnienia organizacji ruchu pojazdów, pieszych i rowerzystów oraz parkowania pojazdów.
Cechy użytkowników drogi wpływające na projektowanie organizacji ruchu.
Badania, pomiary i analizy ruchu.
Przepustowość dróg: odcinków międzywęzłowych i skrzyżowań.
Ocena warunków ruchu na odcinkach międzywęzłowych i na skrzyżowaniach.
Sterowanie ruchem za pomocą sygnalizacji świetlnej (cele i kryteria stosowania, rodzaje sygnalizacji, wymagania formalne i optymalizacyjne, mierniki efektywności funkcjonowania).
Ogólne zasady projektowania organizacji parkowania, ruchu rowerów i ruchu pieszych.
- Metody oceny:
- Ocena sprawozdania z przeprowadzonej inwentaryzacji skrzyżowania i pomiarów ruchu na jego wlotach.
Ocena projektu zmian programu sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu.
Ocena projektu organizacji ruchu na czas wykonywania robót drogowych.
Kolokwium zaliczeniowe.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego.Teoria i praktyka", WKiŁ, Warszawa 2008.
[2] „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną”, GDDKiA, Warszawa 2004.
[3] „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, zał. do Dz. U. RP nr 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r. (z późniejszymi zmianami).
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Zna podstawy projektowania i analizy typowych obiektów budownictwa komunikacyjnego, jakim są skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Ma podstawową wiedzę na temat wybranych problemów eksploatacji obiektów infrastruktury budownictwa komunikacyjnego. Zna podstawowe oprogramowanie komputerowe wspomagające projektowanie sterowania ruchem drogowym na izolowanym skrzyżowaniu drogowym. Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu projektowania sygnalizacji świetlnej stałoczasowej na skrzyżowaniu izolowanym.
Weryfikacja: Ocena jakości inwentaryzacji terenowej, obrona ćwiczeń obliczeniowo - projektowych, sprawdzian pisemny wiedzy z wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W07, K1_W08, K1_W09, K1_W24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Umie wykonać inwentaryzację terenową obiektu komunikacyjnego, potrafi wykonać pomiary ruchu drogowego i ocenić warunki ruchu drogowego - poziom swobody ruchu. Potrafi zweryfikować i zaprojektować prosty program sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu izolowanym.
Weryfikacja: Ocena pracy w trakcie semestru i rezultatów ćwiczeń obliczeniowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U20, K1_U27
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
Weryfikacja: Ocena umiejętności pracy samodzielnej i współpracy w grupie.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06