Nazwa przedmiotu:
Przyczynowa, podatnościowa i skutkowa ocena ryzyka
Koordynator przedmiotu:
dr inż Michał Wiśniewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 8h wykład + 12h laboratoria + 5h kons. grupowe + 5h kons. indywidualne + 10h zapoznanie się ze wskazana literaturą + 20h przygotowanie do zajęć = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 ECTS 8h wykład + 12h laboratoria + 5h kons. grupowe + 5h kons. indywidualne = 30h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,73 ECTS 12h laboratoria + 5h kons. grupowe + 5h kons. indywidualne + 10h zapoznanie się ze wskazana literaturą + 20h przygotowanie do zajęć = 52h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy zarządzania ryzykiem, Podstawy podejścia procesowego
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy studentów z obszaru zarządzania ryzykiem. Po zakończeniu kursu student ma zdobyć umiejętności pozwalające na dokonanie oceny ryzyka dla wybranego procesu biznesowego uwzględniając przyczyny zagrożeń, podatność obiektu na za-grożenia oraz skutek zagrożeń wraz z przyjęciem strategii reakcji na ryzyko
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Wprowadzenie do zajęć, Niepewność – zagrożenie – ryzyko - zakłócenie, Kontekst ryzyka, 2. Pomiar ryzyka (z uwzględnieniem rozszerzonych wzorów na ryzyko), Metody i narzędzia pomiaru ryzyka, 3. Postępowanie z ryzykiem, Założenia BIA, Typowe kroki w BIA, 4. Założenia teoretyczne foresight, Metody i techniki foresight, 5. Test zaliczeniowy C. Laboratorium: 1. Wprowadzenie do zajęć, wybór procesu do analizy 2. Opracowanie modelu procesu (opis i struktura zadań) 3. Opracowanie modelu procesu (przypisanie niezbędnych zasobów do zadań) 4. Analiza ryzyka (określenie zagrożeń) 5. Ocena podatności zasobów na zagrożenia 6. Oszacowanie skutków wystąpienia zagrożeń 7. Ocena ryzyka 8. Przyjęcie strategii postępowania z ryzykiem 9. Prezentacja wyników 10. Prezentacja wyników
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: Test zaliczeniowy (pytania zamknięte i otwarte) 2. Ocena sumatywna : Na skali: 2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0; (max. 30 pkt) C. Laboratorium: 1. Ocena formatywna: Praca w zespołach 3-4 osobowych, Raport (max. 55 pkt.), Prezentacja (max. 15 pkt.) 2. Ocena sumatywna: Na skali: 2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0; (max. 70 pkt.) E. Końcowa ocena z przedmiotu: 30% Wykład, 70% Laboratorium
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Zawiła-Niedźwiecki J., 2013. Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania organizacji, Kraków: edu-Libri 2. Wiśniewski, M., 2019. Zarządzanie sytuacyjne bezpieczeństwem infrastruktury krytycznej państwa, Warszawa: Wydział Zarządzania Politechnika Warszawska, 3. Kosieradzka A., Zawiła-Niedźwiecki J. ( red.), 2016. Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym, Kraków: edu-Libri, Uzupełniająca: 4. Jajuga K., (red.), 2019. Zarządzanie ryzykiem, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 5. Krupa, T., 2006. Elementy organizacji zasoby i zadania. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Praca w zespołach 3-4 osobowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka B_W08
Student zna zasady identyfikacji zagrożeń oraz analizy i zarządzania ryzykiem w zakresie obowiązujących teorii, podejść i metod ze szczególnym uwzględnieniem aspektów przyczynowych, podatnościowych i skutkowych
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, Raport z laboratorium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka B1_U10
Student potrafi wykonać model procesu oraz dokonać jego analizy pod kątem zasobów niezbędnych do realizacji procesu. Następnie na odstawie modelu procesu student potrafi wskazać zagrożenia na które rozpatrywany proces jest podatny, dokonać oszacowania skut-ków ich wystąpienia, ocenić ryzyko i wskazać strategię postępowania z ryzykiem.
Weryfikacja: Raport z laboratorium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka B1_K03
Student jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych oraz współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: