- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie procesów transportowych I
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Jolanta Żak, prof. PW., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMK106
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 12 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do kolokwiów 15 godz.,
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza i podstawowe umiejętności z zakresu badań operacyjnych w tym teoria grafów i sieci oraz zadań optymalizacyjnych
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych do modelowania systemów i procesów transportowych uwzględniając: formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu w sieci transportowej, prognozowanie rozwoju systemów transportowych w aspekcie dostosowania infrastruktury transportowej do realizowanych zadań przewozowych.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Model systemu transportowego - charakterystyka elementów tego modelu – struktura, charakterystyki, potok ruchu, organizacja ruchu w sieci. Zasada rozszerzenia struktury systemu.
Zasady formułowania zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu. Kryteria i ograniczenia rozłożenia potoku ruchu. Model liniowy, model nieliniowy a odwzorowanie kosztu przewozu w modelach rozłożenia ruchu. Koszt średni i koszt krańcowy, definicje, zasady aproksymacji nieliniowej funkcji kosztu.
Podstawowe pojęcia z organizowania ruchu w sieci transportowej. Modele organizowania ruchu. Pojęcie równowagi w sensie NASH’A – założenia, definicja słowna i formalna. Modele organizowania ruchu – formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich.
Organizowanie ruchu o minimalnym koszcie. Pojęcie równowagi w sensie Stackelberg’a– założenia, definicja słowna i formalna.. Modele równowagi według równych kosztów krańcowych.
Modele rozwoju systemu transportowego. Modele doboru środków do realizacji zadań.
Charakterystyki kosztów w funkcji wielkości środków oraz zadań w modelach rozwoju systemu transportowego. Zasady formułowania zadań optymalizacyjnych doboru wyposażenia do ustalonych zadań.
Wielokryterialna ocena systemu- metoda MAJA
Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Liniowe i nieliniowe zadania optymalizacyjne rozłożenia potoków ruchu (przykłady o różnym stopniu skomplikowania różna liczba źródeł i ujść).
Zadania optymalizacyjne organizowania ruchu – formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich (przykłady o różnym stopniu skomplikowania) .
Zadania optymalizacyjne organizowania ruchu – formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu według równych kosztów krańcowych.
Zadania optymalizacyjne rozwoju systemu transportowego (liniowe i nieliniowe).
Zadania optymalizacyjnych doboru wyposażenia do ustalonych zadań. (liniowe i nieliniowe).
Zadania wielokryterialna ocena systemu- zastosowanie metody MAJA
- Metody oceny:
- Wykład – 2 kolokwia każde zawierające pytania otwarte i zadania oraz kolokwium poprawkowe, ćwiczenia – 2 kolokwia zawierające zadania oraz kolokwium poprawkowe
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podręczniki:
1. Jacyna M.: Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009
2. Jacyna M.: Modelowanie i ocena systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009
3. Gutenbaum J.: Modelowanie matematyczna systemów. Wyd. PWN, Warszawa – Łódź 1987
Literatura uzupełniająca:
4. Leszczyński J.: Modelowanie systemów i procesów transportowych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1990
5. Korzan B.: Elementy teorii grafów i sieci - metody i zastosowania. WNT, Warszawa 1978
6. Steenbrink P. A.: Optymalizacja sieci transportowych. WKiŁ, W-wa 1978
7. M. Jacyna (red.). : System logistyczny Polski. Uwarunkowania techniczno -technologiczne komodalności transportu. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o systemie transportowym i jego modelu, strukturze modelu i charakterystykach opisanych na elementach struktury, potoku ruch, organizacji ruchu.
Weryfikacja: Wykład – pytania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W02
- Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę teoretyczną z problematyki organizowania ruchu w sieci transportowej, w tym modeli w ujęciu NASH’A i ujęciu Stackelberg’a.
Weryfikacja: Wykład – pytania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W03
- Zna zależności matematyczne opisujące równowagę w ujęciu NASH’A oraz w ujęciu Stackelberg’a – założenia, definicje słowną i formalną Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu formułowania zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich oraz wg. równych kosztów krańcowych na sieci transportowej. Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu modeli rozwoju systemu transportowego i zna zależności formalne niezbędne do formułowania zadań optymalizacyjnych doboru środków do zadań.Posiada wiedze dotyczącą wielokryterialnej oceny ST.
Weryfikacja: Wykład – pytania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi zapisać formalnie model systemu transportowego i jego elementy – strukturę, charakterystyki elementów struktury, potok ruchu. Potrafi sformułować zadanie optymalizacyjne rozłożenia potoku ruchu.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.T.P7S_UW.2, III.P7S_UW.2.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi zapisać zależności matematyczne opisujące modele organizowania ruchu w ujęciu NASH’A i ujęciu Stackelberg’a. Potrafi przedstawić sformułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu na sieci transportowej wg. zasady równych kosztów średnich oraz wg. równych kosztów krańcowych.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U11, Tr2A_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.T.P7S_UW.1, I.P7S_UW, II.T.P7S_UW.2, III.P7S_UW.2.o
- Charakterystyka U03
- Potrafi przedstawić sformułowanie modeli rozwoju systemu transportowego oraz sformułowanie zadań optymalizacyjnych doboru środków do zadań. Potrafi dokonać oceny wielokryterialnej oceny ST.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U11, Tr2A_U12, Tr2A_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.T.P7S_UW.1, I.P7S_UW, II.T.P7S_UW.2, III.P7S_UW.2.o, II.T.P7S_UW.3, III.P7S_UW.3.o