Nazwa przedmiotu:
Systemy kierowania i sterowania ruchem kolejowym I
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Mariusz Maciejewski, as., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SMS123
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu 30 godz. Zapoznanie się ze wskazana literaturą 10 godz. Przygotowanie do egzaminu 15 godz. Konsultacje z prowadzącym 3 godz. Udział w egzaminie 1godz. Razem 60 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny wykładu 30 godz. Konsultacje z prowadzącym 3 godz. Udział w egzaminie 1 godz. Razem 34 godz. ↔ 1,5 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość materiału z przedmiotów: podstawy inżynierii ruchu, technika ruchu kolejowego, sterowanie ruchem kolejowym I i II, technika sterowania ruchem kolejowym na studiach I stopnia.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Przekazywanie wiedzy na temat różnych aspektów programowalnych systemów kierowania i sterowania ruchem. Kształtowanie wymagań funkcjonalnych i technicznych dla systemów kierowania ruchem kolejowym. Poznanie zasad projektowania i eksploatacji nowych systemów i urządzeń wspomagających kierowanie ruchem kolejowym.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Pojęcie systemu kierowania i sterowania ruchem (ksr). Podsystemy kierowania ruchem kolejowym i ich funkcje. Współpraca dyspozytora liniowego, dyżurnego ruchu i dróżnika przejazdowego przy pomocy urządzeń krk. Różne postacie zobrazowania sytuacji ruchowej. Kreślenie i interpretacja wykresu ruchu. Budowanie interfejsów z systemami zewnętrznymi. Projektowanie baz danych opisujący ruch pociągów. Definiowanie obszaru krk i stanowisk pozwalających na realizację założonych celów.
Metody oceny:
Ocena jest przeprowadzana na podstawie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Ocena jest pozytywna jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące każdego efektu z osobna.
Egzamin:
tak
Literatura:
Wskazana przez prowadzącego.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl/~ako/sksrk1
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
posiada wiedzę teoretyczną na temat struktur i zadań systemów kierowania i sterowania ruchem kolejowym oraz realizowanych przez nie funkcji
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W02
posiada wiedzę teoretyczną na temat prowadzenia ruchu pomiędzy posterunkami zapowiadawczymi przy pomocy urządzeń pip, pd zgodnie z obwiązującymi przepisami
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W03
posiada wiedzę teoretyczną na temat zasad projektowania systemów kierowania ruchem kolejowym z zastosowaniem obowiązujących norm i przepisów
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W08, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Umie scharakteryzować funkcje systemu kierowania i sterowania ruchem kolejowym
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U07, Tr2A_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.T.P7S_UW.2, III.P7S_UW.2.o
Charakterystyka U02
Umie określić strukturę systemu kierowania ruchem kolejowym dla danego obszaru sieci kolejowej
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, II.T.P7S_UW.2, III.P7S_UW.2.o
Charakterystyka U03
Umie wskazać istotne cechy projektu systemu kierowania ruchem kolejowym
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.T.P7S_UW.3, III.P7S_UW.3.o