- Nazwa przedmiotu:
- Architektura inteligentnych systemów transportowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Mirosław Siergiejczyk, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Telekomunikacji w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMS115
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie do egzaminu 10 godz., egzamin 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (35 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 3 godz., egzamin 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie metodyki tworzenia architektury ITS oraz podział architektury na poszczególne komponenty. Umiejętność opisu architektury i usług ITS. Umiejętność opisu działania części składowych architektury ITS. Umiejętność określania wymagań funkcjonalnych dotyczących architektury ITS. Znajomość problemów integracji systemów ITS.
- Treści kształcenia:
- Podstawowe pojęcia z zakresu inteligentnych systemów transportowych. Podział funkcjonalny ITS. Problematyka integracji systemów ITS. Cele i zadania Architektury ITS. Identyfikacja potrzeb budowy ogólnokrajowej architektury ITS. Podstawowe pojęcia z zakresu Architektury ITS. Znaczenie i proces tworzenia architektury ITS. Określenie zakresu działania architektury ITS. Usługi ITS dla użytkowników. Elementy architektury niezbędne dla fizycznej implementacji danej usługi. Architektura logiczna ITS - przepływ Informacji, definicje symboli, specyfikacja procesów, algorytmy danych. Elementy architektury fizycznej ITS. Metody zbierania i analizy wymagań dla systemów ITS. Procesowe i obiektowe metody modelowania systemów ITS. Zagadnienia związane z problematyką normalizacji i standaryzacji w obszarze systemów ITS. Architektura europejskiego systemu inteligentnego transportu. ITS w polityce Unii Europejskiej. Przykłady wdrożenia ITS w Polsce
- Metody oceny:
- Ocena formująca: 1 lub 2 kartkówki dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych.
Ocena podsumowująca: egzamin pisemny zawierający 5 pytań oraz ew. egzamin ustny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) Adamski A. Inteligentne systemy transportowe. Uczelniane Wydawnictwo Naukowo Techniczne AGH. Kraków 2003;
2) Bossom R., “European ITS Framework Architecture – Communication Architecture”, 2000;
3) Bossom R., “European ITS Framework Architecture - Physical Architecture”, 2000;
4) Bossom R., Jesty P. Davies G., “European ITS Framework Architecture - Functional Viewpoint”, 2004;
5) Chowdhury M. A., Sadek A.: Fundamentals of Intelligent Transportation Systems Planning. Artech House ITS Library. Boston, London 2003;
6) Datka S., Suchorzewski W., Tracz M. Inżynieria ruchu. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1997;
7) Federal Highway Administration, USDoT, “Systems Engineering for Intelligent Transportation Systems. An introduction for Transportation Professionals”, 2007;
8) Kasprzak W., Olszewski P.: Architektura informatyczna systemów ITS. Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki 2011;
9) Klein L.A.: Sensor Technologies and date requirements for ITS. Artech Hause, ITS Library, 2001;
10) Litwin M. „The role of Intelligent Transportation Systems (ITS) National Architecture and standards – the Canadian Experience”, IV Konferencja Naukowo-Techniczna, Poznań, 2003;
11) Modelewski K. Inteligentny transport. Wyd. Poligraf 2018;
12) Modelewski K. „Czym jest ITS?”, Strona Internetowa Stowarzyszenia „ITS Polska” www.itspolska.pl;
13) U.S. Department of Transportation, Federal Highway Administration, The National Intelligent Transportation Systems Program Plan, Washington D.C., 1995;
14) Vademecum teleinformatyki Wydawnictwo IDG 2002;
15) Wrycza S., Marcinkowski B., Wyrzykowski K. „Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych, Wyda. Helion 2006;
16) Wydro K. i in.: Analiza stanu i potrzeb prac rozwojowych w zakresie telematyki transportu w Polsce. Instytut Łączności, Prace Zespołu Międzyzakładowego. Warszawa 2002;
17) Wydro K., “Normalizacja w telematyce transportu, Telekomunikacja i techniki informacyjne nr 3-4/2001;
18) http://ops.fhwa.dot.gov/publications/publications.htm;
19) Strona Internetowa Architektury FRAME http://frame-online.net/;
20) Strona Internetowa Architektury USA http://www.iteris.com/itsarch/;
21) https://www.cupt.gov.pl/wdrazanie-projektow/its/publikacje (Podręcznik nr 1 - Opis metodyki opracowania architektury ITS).
- Witryna www przedmiotu:
- www.twt.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę teoretyczną w zakresie klasyfikacji elmentów architektury ITS oraz zasad ich wykorzystania
Weryfikacja: egzamin, 5 pytań, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W02
- Zna budowę, zasadę działania i podstawowe własności użytkowe (charakterystyki) części składowych ITS
Weryfikacja: egzamin, 5 pytań, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W03
- Zna budowę, zasadę działania i własności użytkowe (charakterystyki) systemów i usług: elektronicznego poboru opłat i kontroli dostępu, zarządzania flotą i przewozem ładunków, transportu publicznego, informacji o ruchu i dla podróżnych, dedykowanej łączność krótkiego zasięgu – DSRC
Weryfikacja: egzamin, 5 pytań, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W04
- Zna budowę, zasadę działania i własności użytkowe (charakterystyki) systemów i usług: automatycznej identyfikacji pojazdów i urządzeń, odnajdywania skradzionych pojazdów, nawigacji oraz sterowania i ostrzegania w samochodach i na drogach, zna techniki łączności dużego zasięgu w ITS, protokoły, interfejsy i aspekty intermodalne wykorzystania urządzeń ruchomych. w ITS
Weryfikacja: egzamin, 5 pytań, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Umie ocenić parametry użytkowe ITS
Weryfikacja: egzamin, 5 pytań, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U18, Tr2A_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.T.P7S_UW.4, III.P7S_UW.4.o
- Charakterystyka U02
- Umie korzystać z metod doboru ITS do wybranych zadań transportowych
Weryfikacja: egzamin, 5 pytań, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U18, Tr2A_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.T.P7S_UW.4, III.P7S_UW.4.o
- Charakterystyka U03
- Umie posługiwać się specyfikacjami technicznymi ITS oraz podstawowymi metodami oceny jakości systemów ITS i ich usług
Weryfikacja: egzamin, 5 pytań, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U18, Tr2A_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.T.P7S_UW.4, III.P7S_UW.4.o