Nazwa przedmiotu:
Inżynieria ruchu lotniczego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Anna Kwasiborska, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMP209
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 57 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 pkt. ECTS (23 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 18 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3 pkt. ECTS (77 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 18 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 57 godz., obrona pracy projektowej 2 godz. . -
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium18h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Poznanie zasad organizacji i zarządzania ruchem lotniczym
Treści kształcenia:
System zarządzania bezpieczeństwem. Badanie zdarzenia/incydentu lotniczego z wykorzystaniem RAT. Łączność radiotelefoniczna w ruchu lotniczym. Analiza poziomu emisji hałasu lotniczego. Badanie porównawcze tras lotów i ocena efektywności. Przygotowanie Planu Lotu. Identyfikacja przebiegów czasowych parametrów lotu i sterowania samolotem w wybranych fazach lotu na podstawie danych z rejestratora. Analiza parametrów lotu. Predykcja trajektorii 4D planowanych operacji lotniczych. Wyznaczanie lokalizacji posadowienia urządzeń nawigacyjnych, komunikacyjnych i dozorowania (CNS). Operacyjny plan przydziału stanowisk postojowych w porcie lotniczym. Projekt parametrów koordynacyjnych portu lotniczego. Analiza trajektorii podejścia do lądowania.
Metody oceny:
Ocena podsumowująca: punktacja ze sprawdzianu przed rozpoczęciem zajęć i punktacja ze sprawozdania. W trakcie całego semestru można łącznie zdobyć 120 punktów (12 ćwiczeń punktowanych po 10 punktów, z czego na każde ćwiczenie składa się 8 punktów z wejściówki oraz 2 punkty ze sprawozdania). Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z liczby uzyskanych punktów w trakcie wszystkich zajęć. Skala ocen zostaje przedstawiona na zajęciach oraz umieszczona jest przed salą, w której odbywają się ćwiczenia laboratoryjne.
Egzamin:
nie
Literatura:
Malarski M.: Inżynieria ruchu lotniczego. OW PW Warszawa 2006. Skorupski J.: Współczesne problemy inżynierii ruchu lotniczego - modele i metody, OW PW, Warszawa 2014. Markiewicz M.T.: Podstawowe zagadnienia zarządzania ruchem lotniczym, AON, warszawa 2010. Markiewicz M.T.: Lotnictwo w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, AON, Warszawa 2015.
Witryna www przedmiotu:
http://www2.wt.pw.edu.pl/~akw/index.html
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
1. posiada wiedzę w zakresie współczesnych systemów informacji lotniczej, systemów identyfikowania i rozwiązywania sytuacji konfliktowych w ruchu lotniczym, 2. posiada wiedzę w zakresie planowania cyklu eksploatacyjnego samolotów lotnictwa komunikacyjnego.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W07, Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
1. umie wyróżnić podstawowe zasady i efekty biznesowe pracy przewoźnika lotniczego, 2. potrafi zaplanować cykl eksploatacyjny samolotu komunikacyjnego. 3. potrafi definiować elementy systemu informacji lotniczej
Weryfikacja: sprawdzian + praca projektowo-pomiarowa
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U01, Tr2A_U04, Tr2A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, II.T.P7S_UW.2, I.P7S_UU, III.P7S_UW.2.o