Nazwa przedmiotu:
Technologie autonomizacji
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Włodzimierz Choromański, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
82 godz. (w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., konsultacje 5 godz., praca dotycząca przygotowania sprawozdań 10 godz., zapoznanie się ze stosowanym oprogramowaniem 5 godz., praca poświęcona przygotowaniu referatu 7 godz.)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 ECTS (48 godz., w tym: praca na wykładzie – 30 godz., laboratorium – 15 godz., konsultacje – 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS (33 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 3 godz., zapoznanie się ze stosowanym oprogramowaniem 5 godz., wykonanie sprawozdań 10 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe informacje z zakresu: informatyki, systemów pomiarowych
Limit liczby studentów:
Wykład: brak; laboratorium: maks. 12 osób w grupie
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej technik implementacji czujników pomiarowych, układów hardwarowych, oraz technologii softwarowych stosowanych w pojazdach autonomicznych.
Treści kształcenia:
Wykład: Techniki implementacji czujników pomiarowych, układów hardwarowych, oraz technologii softwarowych stosowanych w pojazdach autonomicznych. Stosowane czujniki: lidary, radary, układy DGPS, kamery 3D, czujniki ultradźwiękowe, IMU (Inertial Measurement Unit). Istotne parametry urządzeń – niezbędne do zastosowania w pojazdach autonomicznych. Zagadnienia hardware’u: karty z przetwarzaniem równoległym GPU dedykowane pojazdom autonomicznym (jak np. PX/2) oraz ich wykorzystanie. Stosowane oprogramowanie numeryczne dedykowane dla tego typu kart. Szczególne strategie autonomizacji np.: „End to End” (preferowana przez Nvidia); Autonomous Driving System – DNA Road (rozwijany między innymi przez koncern Tom Tom czy technologia SLAM (Simultaneous Localisation and Mapping). Laboratorium: rozwiązywanie zadań wykorzystujących programowanie równoległe
Metody oceny:
Wykład: ocena formująca: obejmuje egzamin pisemny (5 pytań otwartych), referat problemowy Laboratorium: ocena formująca – 3 kolokwia pisemne zawierające po 3 pytania otwarte oraz 3 sprawozdania z wykonanych ćwiczeń Ocena zintegrowana - obejmuje ocenę znajomości zagadnień objętych wykładem i ocenę końcową z ćwiczeń laboratoryjnych. Minimalne wymagania niezbędne do zaliczenia przedmiotu obejmują oceny co najmniej dostateczne z egzaminu pisemnego i ćwiczeń laboratoryjnych.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Eco-Mobilność tom 1 monografia pod redakcją W.Choromańskiego WKŁ 2016 2. Hugh Durrant-Whyte, Fellow, IEEE, and Tim Bailey, Simultaneous Localisation and Mapping (SLAM):Part I and II The Essential Algorithms 3. Dang R., et al: Coordinated cruise control system with lane change assistance. IEEE Transaction on Intelligent Transportation System,vol.16, no 5,pp. 2373-2383, 2015 4. Strony internetowe: Google’a, NVIDI, Univ.Stanford, Univ.Columbia, Univ.NYU, Tom Tom
Witryna www przedmiotu:
http://www.simt.wt.pw.edu.pl/dydaktyka/
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Student ma wiedzę związaną z sensoryką pojazdów autonomicznych oraz rozumie różne strategie autonomizacji
Weryfikacja: Egzamin pisemny (5 pytań otwartych), referat problemowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK
Charakterystyka W02
Student ma wiedzę z zakresu problemów informatycznych związanych z autonomizacją pojazdów (hardware, software)
Weryfikacja: Egzamin pisemny (5 pytań otwartych), referat problemowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W03
Student ma wiedzę w zakresie stosowanych strategii autonomizacji w miastach
Weryfikacja: Egzamin pisemny (5 pytań otwartych), referat problemowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Student posiada umiejętność programowania równoległego
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.T.P7S_UW.1, III.P7S_UW.1.o
Charakterystyka U02
Student potrafi dokonać analizy efektywności numerycznej stosowanych algorytmów
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.T.P7S_UW.4, III.P7S_UW.4.o
Charakterystyka U03
Student potrafi ocenić efektywności hardware’u (procesorów stosowanych do przewarzania równoległego)
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U14
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.T.P7S_UW.2

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Student umie dokonać oceny krytycznej stosowanych rozwiązań transportowych
Weryfikacja: referat problemowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK