- Nazwa przedmiotu:
- Technologie autonomizacji
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Włodzimierz Choromański, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 82 godz. (w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., konsultacje 5 godz., praca dotycząca przygotowania sprawozdań 10 godz., zapoznanie się ze stosowanym oprogramowaniem 5 godz., praca poświęcona przygotowaniu referatu 7 godz.)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 ECTS (48 godz., w tym: praca na wykładzie – 30 godz., laboratorium – 15 godz., konsultacje – 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS (33 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 3 godz., zapoznanie się ze stosowanym oprogramowaniem 5 godz., wykonanie sprawozdań 10 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe informacje z zakresu: informatyki, systemów pomiarowych
- Limit liczby studentów:
- Wykład: brak; laboratorium: maks. 12 osób w grupie
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej technik implementacji czujników pomiarowych, układów hardwarowych, oraz technologii softwarowych stosowanych w pojazdach autonomicznych.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Techniki implementacji czujników pomiarowych, układów hardwarowych, oraz technologii softwarowych stosowanych w pojazdach autonomicznych. Stosowane czujniki: lidary, radary, układy DGPS, kamery 3D, czujniki ultradźwiękowe, IMU (Inertial Measurement Unit). Istotne parametry urządzeń – niezbędne do zastosowania w pojazdach autonomicznych. Zagadnienia hardware’u: karty z przetwarzaniem równoległym GPU dedykowane pojazdom autonomicznym (jak np. PX/2) oraz ich wykorzystanie. Stosowane oprogramowanie numeryczne dedykowane dla tego typu kart. Szczególne strategie autonomizacji np.: „End to End” (preferowana przez Nvidia); Autonomous Driving System – DNA Road (rozwijany między innymi przez koncern Tom Tom czy technologia SLAM (Simultaneous Localisation and Mapping).
Laboratorium: rozwiązywanie zadań wykorzystujących programowanie równoległe
- Metody oceny:
- Wykład: ocena formująca: obejmuje egzamin pisemny (5 pytań otwartych), referat problemowy
Laboratorium: ocena formująca – 3 kolokwia pisemne zawierające po 3 pytania otwarte oraz 3 sprawozdania z wykonanych ćwiczeń
Ocena zintegrowana - obejmuje ocenę znajomości zagadnień objętych wykładem i ocenę końcową z ćwiczeń laboratoryjnych.
Minimalne wymagania niezbędne do zaliczenia przedmiotu obejmują oceny co najmniej dostateczne z egzaminu pisemnego i ćwiczeń laboratoryjnych.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Eco-Mobilność tom 1 monografia pod redakcją W.Choromańskiego WKŁ 2016
2. Hugh Durrant-Whyte, Fellow, IEEE, and Tim Bailey, Simultaneous Localisation and Mapping (SLAM):Part I and II The Essential Algorithms
3. Dang R., et al: Coordinated cruise control system with lane change assistance. IEEE Transaction on Intelligent Transportation System,vol.16, no 5,pp. 2373-2383, 2015
4. Strony internetowe: Google’a, NVIDI, Univ.Stanford, Univ.Columbia, Univ.NYU, Tom Tom
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.simt.wt.pw.edu.pl/dydaktyka/
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Student ma wiedzę związaną z sensoryką pojazdów autonomicznych oraz rozumie różne strategie autonomizacji
Weryfikacja: Egzamin pisemny (5 pytań otwartych), referat problemowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W02
- Student ma wiedzę z zakresu problemów informatycznych związanych z autonomizacją pojazdów (hardware, software)
Weryfikacja: Egzamin pisemny (5 pytań otwartych), referat problemowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W03
- Student ma wiedzę w zakresie stosowanych strategii autonomizacji w miastach
Weryfikacja: Egzamin pisemny (5 pytań otwartych), referat problemowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Student posiada umiejętność programowania równoległego
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.T.P7S_UW.1, III.P7S_UW.1.o
- Charakterystyka U02
- Student potrafi dokonać analizy efektywności numerycznej stosowanych algorytmów
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.T.P7S_UW.4, III.P7S_UW.4.o
- Charakterystyka U03
- Student potrafi ocenić efektywności hardware’u (procesorów stosowanych do przewarzania równoległego)
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.T.P7S_UW.2
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Student umie dokonać oceny krytycznej stosowanych rozwiązań transportowych
Weryfikacja: referat problemowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK