Nazwa przedmiotu:
Aspekty prawne dotyczące transportu autonomicznego
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Tomasz Kamiński, Instytut Transportu Samochodowego
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
36 godz., (w tym: praca na wykładach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., konsultacje 2 godz., przygotowanie się do zaliczeń 4 godz., samodzielne przygotowanie referatu 5)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS (17 godz., w tym: 15 godz. - wykład, 2 godz. konsultacje)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Brak
Cel przedmiotu:
Podstawowym celem przedmiotu jest przedstawienie problemów prawnych związanych z wdrażaniem pojazdów autonomicznych
Treści kształcenia:
Wykład podzielony zostanie na dwa bloki tematyczne. Pierwszy blok dotyczy autonomicznych pojazdów torowych : APM (Automated People Mover), PRT (Personal Rapid Transit) oraz GRT (Group Rapid Transit) - problemy dotyczące: certyfikacji i homologacji pojazdów i systemów transportu, wymagań technicznych. Rozporządzenia lokalne. Drugi blok ukierunkowany jest na samochody autonomiczne na różnym poziomie autonomizacji - zasady testowania pojazdów autonomicznych w Polsce, europejskie wymogi dotyczące ujednolicenia infrastruktury dla pojazdów autonomicznych, konieczne zmiany w prawie o ruchu drogowym, ustawie o kierujących pojazdami, oraz rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych itp. Wybrane zagadnienia z zakresu norm i specyfikacji technicznych dotyczących autonomizacji transportu.
Metody oceny:
Sprawdzian pisemny – 5 pytań otwartych; referat problemowy
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Choromański W., „Systemy transportowe PRT” WKŁ 2016, 2. ASCE Report Automated People Mover Standards American Society of Civil Engineers , 2013, 2014, 2017, 3. Raporty NHSTA (National Highway Safety Traffic Administration) 4. Aktualne raporty KE 5. Ustawa o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych (w części dotyczącej pojazdów autonomicznych) 6. Changing driving laws to support automated vehicles Policy paper May 2018 Przewiduje się umieszczanie aktualnych artykułów i raportów na stronie internetowej zakładu SIMT
Witryna www przedmiotu:
http://www.simt.wt.pw.edu.pl/dydaktyka/
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Student ma wiedzę dotyczącą problemów legislacyjnych w odniesieniu do pojazdów autonomicznych torowych.
Weryfikacja: Sprawdzian na wykładzie (5 otwartych pytań problemowych)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W05, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK
Charakterystyka W02
Student ma wiedzę dotycząca problemów legislacyjnych dla samochodów autonomicznych
Weryfikacja: Sprawdzian na wykładzie (5 otwartych pytań problemowych)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W07, Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WK, I.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Student jest świadom zagadnień etycznych i prawnych w funkcjonowaniu systemów transportu autonomicznego
Weryfikacja: Referat problemowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK