- Nazwa przedmiotu:
- Aspekty prawne dotyczące transportu autonomicznego
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Tomasz Kamiński, Instytut Transportu Samochodowego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 36 godz., (w tym: praca na wykładach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., konsultacje 2 godz., przygotowanie się do zaliczeń 4 godz., samodzielne przygotowanie referatu 5)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS (17 godz., w tym: 15 godz. - wykład, 2 godz. konsultacje)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Brak
- Cel przedmiotu:
- Podstawowym celem przedmiotu jest przedstawienie problemów prawnych związanych z wdrażaniem pojazdów autonomicznych
- Treści kształcenia:
- Wykład podzielony zostanie na dwa bloki tematyczne.
Pierwszy blok dotyczy autonomicznych pojazdów torowych : APM (Automated People Mover), PRT (Personal Rapid Transit) oraz GRT (Group Rapid Transit) - problemy dotyczące: certyfikacji i homologacji pojazdów i systemów transportu, wymagań technicznych. Rozporządzenia lokalne.
Drugi blok ukierunkowany jest na samochody autonomiczne na różnym poziomie autonomizacji - zasady testowania pojazdów autonomicznych w Polsce, europejskie wymogi dotyczące ujednolicenia infrastruktury dla pojazdów autonomicznych, konieczne zmiany w prawie o ruchu drogowym, ustawie o kierujących pojazdami, oraz rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych itp.
Wybrane zagadnienia z zakresu norm i specyfikacji technicznych dotyczących autonomizacji transportu.
- Metody oceny:
- Sprawdzian pisemny – 5 pytań otwartych; referat problemowy
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Choromański W., „Systemy transportowe PRT” WKŁ 2016,
2. ASCE Report Automated People Mover Standards American Society of Civil Engineers , 2013, 2014, 2017,
3. Raporty NHSTA (National Highway Safety Traffic Administration)
4. Aktualne raporty KE
5. Ustawa o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych (w części dotyczącej pojazdów autonomicznych)
6. Changing driving laws to support automated vehicles Policy paper May 2018
Przewiduje się umieszczanie aktualnych artykułów i raportów na stronie internetowej zakładu SIMT
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.simt.wt.pw.edu.pl/dydaktyka/
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Student ma wiedzę dotyczącą problemów legislacyjnych w odniesieniu do pojazdów autonomicznych torowych.
Weryfikacja: Sprawdzian na wykładzie (5 otwartych pytań problemowych)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W02
- Student ma wiedzę dotycząca problemów legislacyjnych dla samochodów autonomicznych
Weryfikacja: Sprawdzian na wykładzie (5 otwartych pytań problemowych)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W07, Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WK, I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Student jest świadom zagadnień etycznych i prawnych w funkcjonowaniu systemów transportu autonomicznego
Weryfikacja: Referat problemowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK