Nazwa przedmiotu:
Podstawy Fizyki
Koordynator przedmiotu:
dr Tomasz Pawlak, dr Elżbieta Szarewicz, dr Krystyna Wosińska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika i Telekomunikacja
Grupa przedmiotów:
Przedmioty podstawowe
Kod przedmiotu:
PFZ
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
9
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 h - studiowanie elektronicznych podręczników dostępnych na stronie przedmiotu 30 h - rozszerzanie wiedzy z wykorzystaniem zaproponowanej literatury i stron internetowych 30 h - samodzielne wykonywanie zadań z kolejnych działów fizyki, sugerowanych w materiałach 40 h - udział w sześciu sprawdzianach sukcesywnie publikowanych na stronie (rozwiązanie, przeslanie opiekunowi, analiza interakcyjna) 30 h - aktywny udział w konsultacjach odbywanych audytoryjnie z opiekunem akademickim. 30 h - wymiana merytorycznej korespondencji elektronicznej z opiekunem ----- 240 h - razem
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 ECTS - udział w sześciu sprawdzianach sukcesywnie publikowanych na stronie (rozwiązanie, przeslanie opiekunowi, analiza interakcyjna) 2 ECTS - aktywny udział w konsultacjach odbywanych audytoryjnie z opiekunem akademickim. 1 ECTS - wymiana merytorycznej korespondencji elektronicznej z opiekunem ----- 5 ECTS - razem
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS - samodzielne wykonywanie zadań z kolejnych działów fizyki, sugerowanych w materiałach 2 ECTS - udział w sześciu sprawdzianach sukcesywnie publikowanych na stronie (rozwiązanie, przeslanie opiekunowi, analiza interakcyjna) 1 ECTS - aktywny udział w konsultacjach odbywanych audytoryjnie z opiekunem akademickim. 1 ECTS - wymiana merytorycznej korespondencji elektronicznej z opiekunem ----- 6 ECTS - razem
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład60h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot ma charakter podstawowy. Wymagane są elementarne umiejętności z zakresu matematyki, umiejętność korzystania z materiałów w formie elektronicznej i umiejętność zdalnego kontaktowania się.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem wykładu jest przedstawienie w zwarty i poglądowy sposób podstawowych pojęć i prawidłowości fizycznych. Położono nacisk na ukazanie fundamentalnego i uniwersalnego charakteru praw fizyki. Uwypukla się prostotę opisu zjawisk przyrody. Mimo elementarnego charakteru wykładu włączone zostały zarysy teorii względności i fizyki mikroświata, których przyswojenie jest ważne w rozumieniu przyrody. Kurs stanowi podstawę dla specjalistycznej wiedzy szczegółowej z różnych dziedzin nauki i techniki zgodnych z kierunkiem studiów na danym wydziale.
Treści kształcenia:
• Mechanika: wprowadzenie, kinematyka, dynamika, zasady zachowania w mechanice, drgania • Mechanika relatywistyczna • Elementy termodynamiki: podstawowe pojęcia termodynamiki, zasady termodynamiki, teoria kinetyczna, termodynamika statystyczna • Elektromagnetyzm: pole elektryczne, prąd, pole magnetyczne, indukcja elektromagnetyczna • Fale elektromagnetyczne, optyka falowa • Elementy fizyki kwantowej • Struktura mikroświata: budowa atomu i jądra, cząstki elementarne
Metody oceny:
Na ocenę końcową składają się: a. ocena aktywności studenta podczas trwania kursu (nadsyłane odpowiedzi i rozwiązania w ramach sześciu sprawdzianów), udział w konsultacjach) b. ocena egzaminacyjna Egzamin jest ustny i obejmuje całość zagadnień zawartych w podręczniku. Przykładowe pytania egzaminacyjne zamieszczone są w witrynie Podstawy Fizyki (tematy teoretyczne). Punkty za aktywność i egzamin sumują się.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. J. Orear, Fizyka, tom 1 i 2. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1993. 2. I.W. Sawieliew, Kurs Fizyki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. 3. D.Halliday, R.Resnick, J.Walker, Podstawy Fizyki, t.1-5, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. 4. J.Walker, Podstawy Fizyki, Zbiór Zadań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Witryna www przedmiotu:
https://red.okno.pw.edu.pl/witryna/home.php
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W02
Efekt związany jest z uzyskaniem fundamentalnej wiedzy o strukturze i oddziaływaniach a w szczególności: • Mechanika: kinematyka, dynamika, zasady zachowania w mechanice, drgania • Mechanika relatywistyczna • Elementy termodynamiki: podstawowe pojęcia termodynamiki, zasady termodynamiki, teoria kinetyczna, termodynamika statystyczna • Elektromagnetyzm: pole elektryczne, prąd, pole magnetyczne, indukcja elektromagnetyczna • Fale elektromagnetyczne, optyka falowa • Elementy fizyki kwantowej • Struktura mikroświata: budowa atomu i jądra, cząstki elementarne
Weryfikacja: Weryfikację stanowi addytywny schemat punktowania sześciu pisemnych sprawdzianów, aktywności na czterech dwugodzinnych konsultacjach oraz egzamin ustny.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13, K_W02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U19
Umiejętność wykorzystania ogólnych praw fizyki do rozwiązania konkretnych problemów, dobór metod rozwiązania, świadomość dokonanych przybliżeń, interpretacja wyników.
Weryfikacja: Ocena punktowa samodzielnie wykonanych sprawdzianów. Wchodzą one z wagą 0,15 do końcowej oceny.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08, K_U01, K_U09, K_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U09
Efekt K_U01
Przyswojenie i zrozumienie materiału z fizyki oraz wykorzystanie zdobytej wiedzy do rozwiązywania zadań wymaga umiejętnego (selektywnego) sięgania do rekomendowanych i innych źródeł zarówno tradycyjnych jak i elektronicznych
Weryfikacja: Weryfikacja następuje w trakcie oceny sprawdzianów składających się z pytań teoretycznych i zadań tekstowych do rozwiązania.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K01
Wiedza z fizyki będącej nauką fundamentalną jest zaczynem refleksji o charakterze ogólnym. Ma wpływ na światopogląd i rozwija świadomość konieczności stałego pogłębiania i rozszerzania wiedzy.
Weryfikacja: Weryfikację stanowią elementy związane z kontaktem z nauczycielem akademickim, a więc konsultacje i ustny egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01