Nazwa przedmiotu:
Inżynieria oprogramowania
Koordynator przedmiotu:
Michał Śmiałek
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika i Telekomunikacja
Grupa przedmiotów:
Przedmioty informatyki - obieralne
Kod przedmiotu:
IOZ
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
samodzielna lektura podręcznika 25h opracowanie założeń projektu 13h wykonanie sprawozdań projektowych 6*10=60h analiza uwag nauczyciela do projektu 15h przygotowanie do egzaminu 15h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
konsultacje osobiste 4h konsultacje mailowe 22h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
opracowanie założeń projektu 13h wykonanie sprawozdań projektowych 6*10=60h analiza uwag nauczyciela do projektu 15h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w tematykę metod wytwarzania i eksploatacji oprogramowania oraz wykształcenie praktycznych umiejętności wykorzystania wybranych metod i narzędzi inżynierii oprogramowania. Po ukończeniu zajęć, student powinien znać i rozumieć najważniejsze procesy wytwarzania oprogramowania, umieć zastosować podstawowe zasady obiektowego modelowania oprogramowania w języku UML oraz umieć podjąć współpracę z analitykami i projektantami systemów IT.
Treści kształcenia:
Treści przekazywane w ramach przedmiotu można podzielić na trzy części. W pierwszej części przedstawiono wprowadzenie do inżynierii oprogramowania, podstawowych cykli wytwórczych i metodyk. Zaprezentowano kwestie złożoności systemów oraz metody stosowane w celu ich opanowania. Przedstawiono podział cyklu wytwórczego na dyscypliny i fazy. Określono różne sposoby uporządkowania tych elementów w cykle wytwórcze. Przedstawiono także najpopularniejsze metodyki wytwarzania oprogramowania w podziale na metodyki agilne (zwinne) i formalne oraz sposób ich implementacji w organizacjach wytwarzających oprogramowanie. W drugiej części skoncentrowano się na prezentacji zasad modelowania złożonych systemów oprogramowania. Przedstawiono zasadę abstrakcji i jej realizację w postaci modelowania obiektowego. Dokonano przeglądu i zaprezentowano bliżej podstawowe modele wraz z ich notacją w języku UML. Pokazano, w jaki sposób modelować strukturę i dynamikę systemu przy pomocy różnych modeli języka UML. Trzecia część przedmiotu zawiera prezentację najważniejszych dyscyplin inżynierii oprogramowania. Przedstawiono w niej podstawowe zasady inżynierii wymagań oraz projektowania systemów, łącznie z zasadami transformacji tworzonych w ich ramach modeli. Przedstawiono także dyscypliny implementacji systemu, zarządzania konfiguracji i zmianami oraz testowania. Opis uzupełniono prezentacją zasad stosowania narzędzi CASE.
Metody oceny:
Ocena za egzamin: maksimum 60 pkt.; ocena za projekt: maksimum 40 pkt. Ocena końcowa wynika z sumy punktów za wykład i projekt: od 51 pkt, co 10 pkt. kolejna ocena od 3,0 do 5,0. Uwaga: należy zaliczyć (51%) zarówno wykład, jak i projekt. W kolejnych edycjach przedmiotu proporcja punktów za wykład i projekt może ulec zmianie.
Egzamin:
tak
Literatura:
I. Somerville, Inżynieria oprogramowania, WNT, 2003 R. S. Pressmann, Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, WNT, 2004 M. Śmiałek, Zrozumieć UML 2.0, Helion, 2005 W.Dąbrowski, A.Stasiak, M.Wolski, Modelowanie systemów informatycznych w języku UML 2.1, PWN 2007
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt IO_W01
wiedza w zakresie wszystkich istotnych aspektów inżynierii oprogramowania, w tym podbudowana teoretycznie
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt IO_U01
umiejętność porozumiewania się przy pomocy odpowiednich notacji inżynierii oprogramowania
Weryfikacja: projekt - ocena jakości przekazu wykorzystującego poznane notacje
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt IO_K01
umiejętność oceny wpływu inżynierii oprogramowania na społeczeństwo
Weryfikacja: egzamin, projekt - ocena świadomości studenta w zakresie wpływu na społeczeństwo wybranych elementów inżynierii oprogramowania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02