- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria oprogramowania
- Koordynator przedmiotu:
- Michał Śmiałek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Elektronika i Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty informatyki - obieralne
- Kod przedmiotu:
- IOZ
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- samodzielna lektura podręcznika 25h
opracowanie założeń projektu 13h
wykonanie sprawozdań projektowych 6*10=60h
analiza uwag nauczyciela do projektu 15h
przygotowanie do egzaminu 15h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- konsultacje osobiste 4h
konsultacje mailowe 22h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- opracowanie założeń projektu 13h
wykonanie sprawozdań projektowych 6*10=60h
analiza uwag nauczyciela do projektu 15h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wprowadzenie w tematykę metod wytwarzania i eksploatacji oprogramowania oraz wykształcenie praktycznych umiejętności wykorzystania wybranych metod i narzędzi inżynierii oprogramowania. Po ukończeniu zajęć, student powinien znać i rozumieć najważniejsze procesy wytwarzania oprogramowania, umieć zastosować podstawowe zasady obiektowego modelowania oprogramowania w języku UML oraz umieć podjąć współpracę z analitykami i projektantami systemów IT.
- Treści kształcenia:
- Treści przekazywane w ramach przedmiotu można podzielić na trzy części. W pierwszej części przedstawiono wprowadzenie do inżynierii oprogramowania, podstawowych cykli wytwórczych i metodyk. Zaprezentowano kwestie złożoności systemów oraz metody stosowane w celu ich opanowania. Przedstawiono podział cyklu wytwórczego na dyscypliny i fazy. Określono różne sposoby uporządkowania tych elementów w cykle wytwórcze. Przedstawiono także najpopularniejsze metodyki wytwarzania oprogramowania w podziale na metodyki agilne (zwinne) i formalne oraz sposób ich implementacji w organizacjach wytwarzających oprogramowanie.
W drugiej części skoncentrowano się na prezentacji zasad modelowania złożonych systemów oprogramowania. Przedstawiono zasadę abstrakcji i jej realizację w postaci modelowania obiektowego. Dokonano przeglądu i zaprezentowano bliżej podstawowe modele wraz z ich notacją w języku UML. Pokazano, w jaki sposób modelować strukturę i dynamikę systemu przy pomocy różnych modeli języka UML.
Trzecia część przedmiotu zawiera prezentację najważniejszych dyscyplin inżynierii oprogramowania. Przedstawiono w niej podstawowe zasady inżynierii wymagań oraz projektowania systemów, łącznie z zasadami transformacji tworzonych w ich ramach modeli. Przedstawiono także dyscypliny implementacji systemu, zarządzania konfiguracji i zmianami oraz testowania. Opis uzupełniono prezentacją zasad stosowania narzędzi CASE.
- Metody oceny:
- Ocena za egzamin: maksimum 60 pkt.; ocena za projekt: maksimum 40 pkt. Ocena końcowa wynika z sumy punktów za wykład i projekt: od 51 pkt, co 10 pkt. kolejna ocena od 3,0 do 5,0. Uwaga: należy zaliczyć (51%) zarówno wykład, jak i projekt. W kolejnych edycjach przedmiotu proporcja punktów za wykład i projekt może ulec zmianie.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- I. Somerville, Inżynieria oprogramowania, WNT, 2003
R. S. Pressmann, Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, WNT, 2004
M. Śmiałek, Zrozumieć UML 2.0, Helion, 2005
W.Dąbrowski, A.Stasiak, M.Wolski, Modelowanie systemów informatycznych w języku UML 2.1, PWN 2007
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt IO_W01
- wiedza w zakresie wszystkich istotnych aspektów inżynierii oprogramowania, w tym podbudowana teoretycznie
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt IO_U01
- umiejętność porozumiewania się przy pomocy odpowiednich notacji inżynierii oprogramowania
Weryfikacja: projekt - ocena jakości przekazu wykorzystującego poznane notacje
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt IO_K01
- umiejętność oceny wpływu inżynierii oprogramowania na społeczeństwo
Weryfikacja: egzamin, projekt - ocena świadomości studenta w zakresie wpływu na społeczeństwo wybranych elementów inżynierii oprogramowania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02